Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ναυτιλία: Τα ελληνικά πρωτεία “απειλεί” η Κίνα

Ζήτημα χρόνου μοιάζει να είναι η ανάδειξη της Κίνας στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας συνεχίζουν την πορεία ταχείας ανάπτυξης κι επέκτασης του στόλου τους. Με όπλο το γεγονός ότι σε μεγάλο βαθμό αποτελούν κρατικά ελεγχόμενα σχήματα, οι κινεζικές εταιρείες έχουν κατορθώσει να αυξήσουν κατακόρυφα το εκτόπισμά τους σε διεθνές επίπεδο.

Με βάση σχετική ανάλυση του κ. Ρίτσαρντ Σκοτ, του Institute of Chartered Shipbrokers, ήδη η Κίνα βρίσκεται στην κορυφή με βάση το μεικτό τονάζ των πλοίων της, ενώ η Ελλάδα εξακολουθεί να κρατά τα σκήπτρα, με βάση τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων της (dwt), που αποτυπώνει πιο καθαρά τη «δύναμη» σε εμπορικούς όρους. Παρ’ όλα αυτά, αν συνεχιστεί ο τρέχων ρυθμός της μεγέθυνσης του κινεζικού στόλου, η Κίνα είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα βρεθεί στην κορυφή τα αμέσως επόμενα χρόνια. Με βάση τα στοιχεία της Clarksons Research, από το 2013 έως το τέλος του 2023, το μέγεθος του στόλου της Κίνας αυξήθηκε κατά 107% σε 258,4 εκατ. τόνους, από 125 εκατ. τόνους. Πρόκειται για μέση ετήσια αύξηση κατά 7,6%. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα ο κινεζικός στόλος αποτελεί το 1/6 του παγκόσμιου στόλου, όταν στις αρχές του 2000 δεν ξεπερνούσε το 1/20. Μάλιστα, ο στόλος κινεζικών συμφερόντων έχει αναπτυχθεί με τον διπλάσιο ρυθμό, σε σχέση με τον παγκόσμιο στόλο.

Τα φορτηγά πλοία καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος με πάνω από το 50% του στόλου, κάτι φυσιολογικό, καθώς με τον τύπο αυτόν μεταφέρονται προς την Κίνα οι πρώτες ύλες που χρειάζεται η βιομηχανία της, όπως ο άνθρακας και το σιδηρομετάλλευμα, που χρησιμοποιείται στη χαλυβουργία. Από τα 129,6 εκατ. τόνους, που ήταν η μεγέθυνση του στόλου της Κίνας την περίοδο 2013-2023, τα φορτηγά πλοία κατέλαβαν το 46%, ενώ ακολούθησαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με 46% και τα δεξαμενόπλοια με 17%, ενώ άλλοι τύποι πλοίων κατέλαβαν το υπόλοιπο 11%.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια και ιδίως το 2023, φαίνεται πως δίνεται πλέον μικρότερη έμφαση στα φορτηγά πλοία. Το 2023 τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 19%, συνεισφέροντας το 48% της συνολικής μεγέθυνσης του κινεζικού στόλου, έναντι συνεισφοράς 29% των φορτηγών πλοίων.

Η στρατηγική της Κίνας είναι ξεκάθαρη, μιας και αποσκοπεί αφενός μεν στο να μειώσει την εξάρτηση από ξένες ναυτιλιακές εταιρείες για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της σε εισαγωγές (που γίνονται μέσω φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων), ενώ την ίδια μειωμένη εξάρτηση επιδιώκει και όσον αφορά τις εξαγωγές της, που κυρίως γίνονται μέσω πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Όπως φαίνεται, μάλιστα, το πιθανότερο είναι να συνεχιστεί αυτή η τάση μεγέθυνσης του κινεζικού στόλου. Στο τέλος του 2023 το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων διαμορφωνόταν σε 35,7 εκατ. τόνους, μια αύξηση κατά 90% συγκριτικά με το τέλος του 2019, δείγμα των προθέσεων των κινεζικών εταιρειών. Το μέγεθος αυτό αποτελεί το σχεδόν το 14% του υφιστάμενου στόλου κινεζικών συμφερόντων.

Προς το παρόν, πάντως, η Ελλάδα εξακολουθεί να κρατά τα σκήπτρα σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου. Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%, καθώς τα ελληνικά συμφέροντα επενδύουν συνεχώς σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία. Τα ελληνόκτητα πλοία είναι συνολικής χωρητικότητας 427 εκατ. dwt, ενώ η αξία του εν λειτουργία στόλου αγγίζει τα 183 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να ελέγχουν το 23% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (1οι στον κόσμο) και το 22% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων (δεύτεροι στον κόσμο, πίσω από την Κίνα). Παράλληλα, όμως έχει αυξηθεί κατακόρυφα το μερίδιο στα πλοία μεταφοράς LNG, που πλέον ανέρχεται σε 21%, από 3% που ήταν το 2013. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυτιλία για αρκετές ακόμα δεκαετίες.

Επίσης, με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.), σήμερα τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική άνοδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας.

Διαβάστε επίσης     

Ελληνικός τουρισμός: Στροφή των επισκεπτών σε μη δημοφιλείς προορισμούς

Τζέι Σόντχρι: Ο CEO που έκανε εκατομμυριούχους τους υπαλλήλους

Οι “άμυνες” των φωτοβολταϊκών σε περικοπές και αρνητικές τιμές

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!