THEPOWERGAME
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) της Κίνας επεκτείνονται στην Ευρώπη για να αμβλύνουν τον αντίκτυπο των δασμών που προορίζονται να αποδυναμώσουν το πλεονέκτημα των τιμών τους έναντι των προβληματικών παραδοσιακών κατασκευαστών της περιοχής.
Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να αυξάνει τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έως και 48%, η νέα γενιά των κατασκευαστών «πράσινων αυτοκινήτων» της Κίνας συνεργάζεται με την τοπική βιομηχανία, ώστε τα αυτοκίνητά τους να θεωρούνται εγχώρια. Χωρίς αυτά τα μέτρα, τα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα θα μπορούσαν να γίνουν κατά χιλιάδες ευρώ ακριβότερα για τους καταναλωτές, ή αλλιώς ασύμφορα, αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.
Η Βαρκελώνη θα φιλοξενήσει σύντομα το Omoda E5, που κατασκευάζεται από την κινεζική Chery Automobile Co., η οποία έχει συνεργαστεί με την ισπανική Ebro-EV Motors. Στην Πολωνία, τα αυτοκίνητα πόλης T03 της κινεζικής Leapmotor βγαίνουν από μια γραμμή συναρμολόγησης που ανήκει στην κατασκευάστρια εταιρεία Jeep και Fiat Stellantis NV. Εν τω μεταξύ, η BYD Co. έχει ανακοινώσει σχέδια για το δικό της εργοστάσιο στην Ουγγαρία, με ένα άλλο στον ορίζοντα στην Τουρκία, και η Zeekr σταθμίζει τις εγκαταστάσεις παραγωγής που ανήκουν στη μητρική Geely.
Η άφιξη των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αποτελεί κίνδυνο για τους ευρωπαϊκούς γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να συνάψουν συνεργασίες και να δημιουργήσουν χώρο για τους νεοσύστατους αντιπάλους τους, καθώς αντιμετωπίζουν το κλείσιμο κάποιων δικών τους εγκαταστάσεων για να προσαρμοστούν στην παραπαίουσα αύξηση των παγκόσμιων πωλήσεων.
Μέχρι το τέλος του έτους, η Chery ελπίζει να ξεκινήσει την παραγωγή στο πρώην εργοστάσιο της Nissan Motor Co. κοντά στο εμπορευματικό λιμάνι της Βαρκελώνης. Εξετάζει επίσης τοποθεσίες για μια δεύτερη ευρωπαϊκή τοποθεσία.
«Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με την ομάδα εκκίνησης, με τη λειτουργία μας στην Ευρώπη βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Charlie Zhang, πρόεδρος της Chery Europe.
Η Chery και η Ebro στοχεύουν στην παραγωγή 150.000 αυτοκινήτων ετησίως στις ισπανικές εγκαταστάσεις μέχρι το 2029. Ο Zhang, μιλώντας την επομένη της ανακοίνωσης των πρόσθετων δασμών από την ΕΕ, δήλωσε ότι η Chery στοχεύει επίσης στην ανάπτυξη της τοπικής έρευνας και ανάπτυξης, της παραγωγής και της διανομής «για να γίνει μια πραγματικά ευρωπαϊκή εταιρεία».
Το ισπανικό εργοστάσιο θα συναρμολογεί αυτοκίνητα από κιτ που έχουν εν μέρει «χτυπηθεί», σύμφωνα με την Chery. Συνήθως, τέτοια οχήματα κατασκευάζονται σε φθηνότερες τοποθεσίες, αποσυναρμολογούνται και στη συνέχεια συναρμολογούνται ξανά πιο κοντά στον τόπο πώλησής τους. Η διαδικασία, που είναι κοινή στην αυτοκινητοβιομηχανία, θα επιτρέψει στην Chery να αποφύγει τους δασμούς της ΕΕ που επιβάλλονται στα τελικά αυτοκίνητα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να διευθετεί τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι δασμοί θα εφαρμοστούν στις κοινοπραξίες που δεν αποτελούσαν μέρος της έρευνας κατά των επιδοτήσεων. Ενώ οι συνομιλίες θα μπορούσαν να αποτρέψουν τους πρόσθετους δασμούς πριν αυτοί μονιμοποιηθούν τον Νοέμβριο, η Κίνα έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα για αντίποινα σχετικά με το φερόμενο ντάμπινγκ προϊόντων χοιρινού κρέατος από την ΕΕ.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν περισσότερους δασμούς
Πρόκειται για ένα μόνο σκέλος μιας ευρύτερης παγκόσμιας εμπορικής διαμάχης. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μπορεί να ξεπεράσουν το 100%, καθώς οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου διαφωνούν για μια βιομηχανία που αναπτύχθηκε ραγδαία εν μέρει χάρη στις επιδοτήσεις του Πεκίνου.
Η ΕΕ έχει υιοθετήσει ηπιότερη στάση. Χρειάζεται φτηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να επιτύχει τον στόχο του 2035 για τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, αλλά η αύξηση των πωλήσεων έχει μειωθεί, λόγω της κατάργησης ορισμένων κρατικών ενισχύσεων. Το ID.3 της Volkswagen, για παράδειγμα, πωλείται στη λιανική περίπου 37.000 ευρώ (40.150 δολάρια), σε σύγκριση με το Dolphin hatchback της BYD που πωλείται για περίπου 33.000 ευρώ.
Ενώ οι κατασκευαστές EV της Κίνας έχουν καταλάβει λιγότερο από το 10% του μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη μέχρι στιγμής, η περιοχή είναι η πιο προσοδοφόρα διέξοδος για εταιρείες όπως η Nio Inc. και η Xpeng Inc., οι οποίες έχουν περάσει από την ταχεία επέκταση στις τοπικές αγορές τους στην υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα.
Οι κινεζικές επιχειρήσεις χρειάζονται μια λύση για τους ευρωπαϊκούς δασμούς, ώστε να αποφύγουν να θυσιάσουν κέρδη ή να επιβαρύνουν τους πελάτες τους. Σύμφωνα με το BloombergNEF, το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους για το κρατικό MG4 EV της SAIC θα μπορούσε να πέσει από το 25% σε μόλις 1%. Κάποιο από αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί εάν η εταιρεία αυξήσει τις τιμές ή εάν το κόστος των μπαταριών συνεχίσει να πέφτει – ένας άλλος τομέας στον οποίο οι κινεζικές εταιρείες ξεπερνούν τους ανταγωνιστές της ΕΕ.
«Οι τιμές καταλόγου των μοντέλων κινεζικής μάρκας είναι απίθανο να αλλάξουν, καθώς επί του παρόντος δεν έχουν την αξία της μάρκας για να δικαιολογήσουν μια αύξηση των τιμών», έγραψε σε έκθεσή του ο Matthias Schmidt της Schmidt Automotive Research.
Κατασκευή εργοστασίων στην Ευρώπη
Οι κατασκευαστές δεν περιμένουν να διαφανεί η πλήρης εικόνα των δασμών. Η SAIC Motor βρίσκεται σε συνομιλίες με την ισπανική κυβέρνηση σχετικά με το πού θα κατασκευάσει την πρώτη της μονάδα παραγωγής στην Ευρώπη, ανέφερε η εφημερίδα Expansion στις 12 Ιουλίου.
Η Volvo Car AB, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει στην Geely, έχει επιταχύνει τα σχέδια για την κατασκευή του νέου της μοντέλου EX30 στη Γάνδη του Βελγίου, εκτός από το εργοστάσιό της στην Κίνα.
Αυτό το καλοκαίρι, η Leapmotor ξεκίνησε τη συναρμολόγηση του αμιγώς ηλεκτρικού T03 στο Tychy της Πολωνίας, σε ένα εργοτάξιο που ανήκει στη Stellantis – μόλις έξι μήνες αφότου ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους. Χρησιμοποιώντας ημι-κατασκευασμένα κιτ, η Leapmotor θα παρέχει ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα μπορούν να συναρμολογηθούν σε οποιοδήποτε εργοστάσιο της Stellantis παγκοσμίως, δήλωσε η τελευταία εταιρεία.
Τα αυτοκίνητα που συναρμολογούνται από τα κιτ που αποστέλλονται στην Πολωνία θα αποφέρουν μεικτό κέρδος περίπου 3.200 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ανέφεραν οι αναλυτές της Jefferies με επικεφαλής τον Xiaoyi Lei σε ερευνητικό σημείωμα της 17ης Ιουνίου. Αυτό συρρικνώνεται σε περίπου 1.000 ευρώ για τα εισαγόμενα οχήματα σύμφωνα με την εκτιμώμενη επίπτωση των νέων δασμών.
Σε ένα πρόσθετο όφελος για την περιοχή, ο εντοπισμός της παραγωγής στην Ευρώπη «μπορεί να προσελκύσει κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων», δήλωσε ο Ganyi Zhang, αναλυτής αγοράς της Upply, μιας ψηφιακής πλατφόρμας logistics.
Υπάρχουν πολλά περισσότερα περιθώρια για συνεργασίες ενόψει των πιέσεων κόστους, συμπεριλαμβανομένων των δασμών της ΕΕ, δήλωσε σε συνέντευξή του ο αναλυτής της Citigroup Harald Hendrikse. «Όλοι οι Ευρωπαίοι θα κατασκευάζουν σύντομα κάποιο είδος κινεζικού αυτοκινήτου, είτε στην Κίνα είτε στην Ευρώπη».
Η κυβέρνηση Μελόνι φλερτάρει τους Κινέζους κατασκευαστές
Στην Ιταλία, η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι φλερτάρει τους Κινέζους κατασκευαστές, αν και ορισμένοι από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στη χώρα έχουν αντικρουόμενα συναισθήματα σχετικά με το ενδεχόμενο αυξημένου ανταγωνισμού στην πατρίδα τους.
Ο υπουργός Βιομηχανίας Adolfo Urso ταξίδεψε πρόσφατα στην Κίνα, όπου συναντήθηκε με τους κατασκευαστές EV Anhui Jianghuai Automobile Group και Dongfeng Motor Group Co.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, παρά τη συμβολή της εταιρείας με τη Leapmotor, έχει επανειλημμένα εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την επέκταση των κινεζικών εταιρειών. «Όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις βγαίνουν ραντεβού με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να έρθουν να συναρμολογήσουν τα οχήματά τους στις χώρες τους», δήλωσε ο Ταβάρες σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg την Πέμπτη. «Η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία, όλες βγαίνουν ραντεβού με τους Κινέζους. Εμείς είμαστε εδώ για τον αγώνα».
Τον Ιούνιο, η αντιμονοπωλιακή αρχή της Ιταλίας επέβαλε πρόστιμο 6 εκατομμυρίων ευρώ στην DR Automobiles, αφού διαπίστωσε ότι είχε χαρακτηρίσει παράνομα οχήματα από Κινέζους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της Chery, ως ιταλικής κατασκευής. Η DR δήλωσε ότι σχεδίαζε να ασκήσει έφεση και ότι τα οχήματα είναι μόνο κατά 60-70% προ-συναρμολογημένα στην Κίνα.
«Είναι λογικό χώρες όπως η Ιταλία να ανησυχούν για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας και να παρακολουθούν στενά τι συμβαίνει στην εγχώρια αγορά τους», δήλωσε ο Alexandre Marian, εταίρος και διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners.
Ωστόσο, ο Marian εξακολουθεί να αναμένει ότι οι κινεζικές εταιρείες θα συνεχίσουν να επεκτείνονται στην Ευρώπη, ενδεχομένως αποκτώντας εργοστάσια που οι τοπικοί κατασκευαστές θέλουν να κλείσουν ή να πουλήσουν.
«Οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι εξαιρετικά αποφασισμένοι», δήλωσε. «Βρίσκουν πάντα έναν τρόπο να παρακάμψουν ένα πρόβλημα και μόλις καθορίσουν έναν στόχο, βρίσκουν έναν τρόπο να πετύχουν αυτόν τον στόχο».
Διαβάστε επίσης
Οι Αμερικανοί θα σώσουν φέτος τις τουριστικές εισπράξεις
Daily Mail: Εύχεται στο Παρίσι να κάνει Ολυμπιακούς όπως η Αθήνα
Τα EV, η Ευρώπη και η αλματώδης αύξηση των κινεζικών εργοστασίων τσιπ