THEPOWERGAME
Στο πώς οι εισαγωγές μηχανημάτων και υλικού μεταφορών συνέβαλαν στη διεύρυνση του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, αναφέρεται η Eurobank. Στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικής ανάλυσης «7 Ημέρες Οικονομία», οι αναλυτές της Eurobank εξηγούν: To ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών αποτελεί ένα πλαίσιο λογαριασμών στο οποίο αποτυπώνεται ένα μέρος των συναλλαγών μιας οικονομίας με την αλλοδαπή. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος (ΤτΕ), το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διαμορφώθηκε στα €9,1 δισεκ. σε τρέχουσες τιμές το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24, σημειώνοντας διεύρυνση κατά 22,9% ή κατά €1,7 δισεκ. σε σύγκριση με το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-23. Δηλαδή, οι πληρωμές (payments) της ελληνικής οικονομίας προς την αλλοδαπή για αγαθά, υπηρεσίες, πρωτογενή και δευτερογενή εισοδήματα ξεπέρασαν τις αντίστοιχες εισπράξεις (receipts) κατά €9,1 δισεκ. Το εν λόγω αποτέλεσμα αντανακλά κυρίως την αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών, δηλαδή της διαφοράς ανάμεσα στις εισαγωγές και τις εξαγωγές αγαθών, κατά 18,6% ή κατά €2,4 δισεκ.
Το σύνολο των εξαγωγών αγαθών, δηλαδή των χρημάτων που εισπράττουν οι εγχώριοι φορείς από την πώληση αγαθών στην αλλοδαπή, ήταν €20,5 δισεκ. το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24, μειωμένο κατά 4,1% σε ετήσια βάση, ενώ το σύνολο των εισαγωγών αγαθών, δηλαδή των χρημάτων που πληρώνουν οι εγχώριοι φορείς για την αγορά αγαθών από την αλλοδαπή, ήταν €35,5 δισεκ., αυξημένο κατά 4,3%. Ως εκ τούτου, η διεύρυνση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών την περίοδο Ιαν-Μαϊ-24 προήλθε κατά 62,7% από την αύξηση της συνιστώσας των εισαγωγών και κατά 37,3% από τη μείωση της συνιστώσας των εξαγωγών. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του εν λόγω αποτελέσματος διατηρούνται ακόμα και αν η αξία των εξαγωγών και των εισαγωγών μετρηθεί σε σταθερές τιμές. Όπως αναφέρεται στο δελτίο τύπου της ΤτΕ, οι εξαγωγές αγαθών σε σταθερές τιμές μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 6,6% το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24 και οι αντίστοιχες εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 5,3%.
Η ΤτΕ δημοσιεύει στοιχεία εξαγωγών και εισαγωγών για 3 συγκεντρωτικές κατηγορίες αγαθών. Αυτές είναι: πρώτον, τα καύσιμα, δεύτερον, τα πλοία, και τρίτον, τα αγαθά πλην καυσίμων και πλοίων. Το 2023 τα καύσιμα κατά μέσο όρο συνιστούσαν το 28,9% του συνόλου των εξαγωγών αγαθών, τα πλοία το 0,4% και τα αγαθά πλην καυσίμων και πλοίων το 70,7%. Το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24 οι εξαγωγές καυσίμων μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 4,0% ή κατά €0,2 δισεκ., οι εξαγωγές πλοίων συρρικνώθηκαν κατά 50,6% ή κατά €0,1 δισεκ. και οι εξαγωγές αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων κινήθηκαν πτωτικά κατά 3,8% ή κατά €0,6 δισεκ.1 Συνεπώς, η κατηγορία των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων είχε τη μεγαλύτερη συμβολή στη μείωση του συνόλου των εξαγωγών αγαθών το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24. Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές καυσίμων, πλοίων και αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων, σημειώθηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% (€0,2 δισεκ.), 17,8% (€0,02 δισεκ.) και 5,1% (€1,3 δισεκ.) αντίστοιχα.2 Ως εκ τούτου, η κατηγορία των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων είχε τη μερίδα του λέοντος στην αύξηση του συνόλου των εισαγωγών αγαθών το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24.
Βάσει των παραπάνω αποτελεσμάτων, το έλλειμμα του ισοζυγίου των καυσίμων διευρύνθηκε στα €3,3 δισεκ. το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24 από €2,9 δισεκ. το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-23, το έλλειμμα του ισοζυγίου των πλοίων αυξήθηκε στα €0,1 δισεκ. από €0,01 δισεκ. και το έλλειμμα του ισοζυγίου των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων αυξήθηκε στα €11,6 δισεκ. από €9,7 δισεκ. Συνεπώς, η κατηγορία των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων συνεισέφερε το 78,0% της διεύρυνσης του ελλείμματος του ισοζυγίου των αγαθών το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24.
Για να διερευνήσουμε ποιες κατηγορίες αγαθών συνέβαλαν περισσότερο στη αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων, χρησιμοποιούμε τα στοιχεία των εμπορευματικών συναλλαγών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Η ΕΛΣΤΑΤ κάθε μήνα δημοσιεύει στοιχεία εξαγωγών και εισαγωγών για 10 συγκεντρωτικές κατηγορίες εμπορευμάτων. Αυτές είναι: πρώτον, τρόφιμα και ζώα ζωντανά (14,9% του συνόλου των εξαγωγών εμπορευμάτων το 2023 και 10,2% του συνόλου των εισαγωγών εμπορευμάτων), ποτά και καπνός (2,5% και 1,2%), πρώτες ύλες μη εδώδιμες, εκτός από καύσιμα (3,2% και 2,5%), ορυκτά καύσιμα, λιπαντικά κλπ. (32,3% και 27,5%), λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης (2,8% και 0,6%), χημικά προϊόντα και συναφή (11,7% και 14,2%), βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κυρίως κατά πρώτη ύλη (15,1% και 11,5%), μηχανήματα και υλικό μεταφορών (9,9% και 21,7%), διάφορα βιομηχανικά είδη (7,2% και 10,6%) και είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες (0,3% και 0,05%).
Αποδεικνύεται ότι κυρίως η κατηγορία των μηχανημάτων και υλικού μεταφορών και σε δεύτερο βαθμό οι κατηγορίες των λαδιών και λιπών ζωικής ή φυτικής προέλευσης και των χημικών προϊόντων, συνέβαλλαν περισσότερο στην αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου των αγαθών πλην καυσίμων και πλοίων το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24. Όπως διαπιστώθηκε, οι εξαγωγές μηχανημάτων και υλικού μεταφορών μειώθηκαν στα €2,0 δισεκ. το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-24 από €2,2 δισεκ. το 5μηνο Ιαν-Μαϊ-23 και οι αντίστοιχες εισαγωγές αυξήθηκαν στα €7,6 δισεκ. από €6,9 δισεκ.
Διαβάστε επίσης
“Στεγνώνουν” τα ελληνικά νησιά: Η λειψυδρία χτυπά το Αιγαίο
Πενταετές road map για τις startups χαράζει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
Τα EV, η Ευρώπη και η αλματώδης αύξηση των κινεζικών εργοστασίων τσιπ