THEPOWERGAME
Τρανή απόδειξη της βαθιάς αναντιστοιχίας ανάμεσα στην πραγματικότητα και την αντίληψη που έχουν οι Έλληνες για την ελληνική ναυτιλία αποτελούν τα ευρήματα σχετικής έρευνας που πραγματοποίησε η Focus Bari σε δείγμα 1.005 ατόμων πανελλαδικά. Μάλιστα, η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον φετινό Ιούλιο, λίγο μετά δηλαδή τη διοργάνωση των φετινών «Ποσειδωνίων», που, κατά κοινή ομολογία, ήταν τα πιο επιτυχημένα της ιστορίας, σημειώνοντας ρεκόρ, τόσο ως προς τον αριθμό των εκθετών, όσο και ως προς τον αριθμό των επισκεπτών.
Μεταξύ των ιδιαίτερα χαρακτηριστικών ευρημάτων είναι το γεγονός ότι μόλις το 13% των πολιτών γνωρίζει τη διεθνή πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας, ενώ οι νέοι ειδικά αγνοούν πλήρως το σχετικό γεγονός. Επιπλέον, παρ’ ότι οι Έλληνες αναγνωρίζουν την σημασία της ναυτιλίας για την εθνική οικονομία, μόνο το 26% τη θεωρεί ιδιαίτερα σημαντική πηγή εσόδων για την οικονομία κι επιπλέον το 45% των πολιτών, ή σχεδόν 1 στους 2, δηλώνει ότι ο κλάδος δεν συνεισφέρει καθόλου στην οικονομία της χώρας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση σχετική έρευνά του ΙΟΒΕ, που δημοσιεύτηκε πριν από μερικούς μήνες, μόνο το 2022 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην Ελλάδα ανήλθε σε 21 δισ. ευρώ. Συνολικά, τη δεκαετία 2012-2022 η χώρα εισέπραξε 148,3 δισ. ευρώ από υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών στο εξωτερικό, ποσό που αντιστοιχεί στο 42% του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, «σε όρους συμμετοχής στα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας και παρά τη διατάραξη της δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η ναυτιλία εξακολουθεί να έχει με διαφορά το μεγαλύτερο μερίδιο στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με άλλα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη (3,1%, έναντι μόλις 0,2% κατά μέσο όρο στην ΕΕ). Σε όρους απασχόλησης, η επίδραση εκτιμάται σε 86,3 χιλ. θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης, ενώ τα δημόσια έσοδα αυξάνονται περίπου κατά 1,9 δισ. από τη ναυτιλία, άμεσα ή έμμεσα από τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις.
Σε ό,τι αφορά τη θέση της ελληνικής ναυτιλίας στο διεθνές στερέωμα, ο ελληνικός στόλος παραμένει στην κορυφή του κόσμου, με 427 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας, ενώ η αξία του εν λειτουργία στόλου αγγίζει τα 183 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να ελέγχουν το 23% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (1οι στον κόσμο) και το 22% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων (δεύτεροι στον κόσμο, πίσω από την Κίνα). Παράλληλα, όμως, έχει αυξηθεί κατακόρυφα το μερίδιο στα πλοία μεταφοράς LNG, που πλέον ανέρχεται σε 21%, από 3% που ήταν το 2013. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυτιλία για αρκετές ακόμα δεκαετίες.
Απασχόληση στη ναυτιλία
Η έρευνα της Focus Bari καταγράφει και σημαντικές προκλήσεις στο ζήτημα της απασχόλησης στη ναυτιλία. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «η αντίληψη ότι είναι μέτρια ή δύσκολη η εύρεση εργασίας στη ναυτιλία αναδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. Η ίδια ανάγκη προκύπτει και με βάση την αντίληψη ότι τα μεγάλα ταξίδια και τα εξαντλητικά ωράρια/πίεση εργασίας είναι αντικίνητρα για να ασχοληθεί κάποιος με τη ναυτιλία».
Με βάση τα ευρήματα, το 64% των Ελλήνων προβλέπει ανάπτυξη στην ελληνική εμπορική ναυτιλία για το μέλλον, τάση που παρατηρείται πιο έντονη μεταξύ ανδρών και μεγαλύτερων ηλικιών. Όσον αφορά την προοπτική επαγγελματικής ενασχόλησης, μόνο ένας στους έξι θα επέλεγε ή θα πρότεινε θερμά σε κάποιον να κάνει καριέρα στη ναυτιλία. Επίσης, μόνο ένας στους τέσσερις πολίτες πιστεύει ότι η ναυτιλία προσφέρει πολύ σημαντικές προοπτικές καριέρας και συμβάλλει στην απασχόληση στην Ελλάδα. Σχετικά με τις προοπτικές καριέρας που προσφέρει η ναυτιλία, και πάλι πιο θετικές είναι οι μεγάλες ηλικίες. Ένα ακόμα σημαντικό εύρημα είναι ότι μόνο το 22% των πολιτών θεωρεί πολύ/αρκετά εύκολη την εύρεση δουλειάς στον χώρο.
Διαβάστε επίσης
Mητσοτάκης: Θέλουμε κορυφαία θέση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Τράβις Κέλσι: Είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος παίκτης του NFL;
Κυκλική οικονομία: Βιώσιμα προϊόντα και ψηφιακά διαβατήρια στην αγορά της ΕΕ