Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ρεύμα: Τα τρία μέτρα για να συγκρατηθούν οι τιμές

Τα νέα δεδομένα στο ρεύμα και την επιδότηση στα τιμολόγια μέσα από το έκτακτο τέλος στους παραγωγούς ενέργειας παρουσίασε α ο αρμόδιος υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, και η αρμόδια υφυπουργός, Αλεξάνδρα Σδούκου. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρθηκε στην έκτακτη εισφορά στα υπερκέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της οποίας θα καλυφθεί η επιδότηση στα τιμολόγια ρεύματος. Το έκτακτο τέλος θα έχει τουλάχιστον δίμηνη διάρκεια (Ιούλιος και Αύγουστος), προκειμένου να υπάρξει επιδότηση των τιμολογίων τον Αύγουστο, όταν και αναμένεται να υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών χονδρικής.

«Ο μηχανισμός επιβολής πλαφόν στα κέρδη των παραγωγών ενέργειας έχει τελειώσει», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι η καινούργια ευρωπαϊκή οδηγία προβλέπει έκτακτο μηχανισμό, αλλά έχει συγκεκριμένους όρους, που δεν μπορούν με τίποτα να εφαρμοστούν. Και έφερε ως παράδειγμα τη χρονική διάρκεια τριών μηνών που απαιτείται πριν ενεργοποιηθεί ξανά το πλαφόν. «Αυτό θα συνέβαινε τον Οκτώβριο. Η κυβέρνηση, όμως, δεν μπορεί να μείνει με σταυρωμένα χέρια για μια περιφερειακή στρέβλωση, όπως και το να μην κάνει κάτι όταν υπάρχουν “ουρανοκατέβατα” κέρδη», ξεκαθάρισε.

Και στη συνέχεια παρουσίασε τα τρία μέτρα στο ρεύμα για την επιδότηση στα τιμολόγια και τη συγκράτηση των τιμών προς όφελος των καταναλωτών:

  1. Έκτακτη επαναφορά του τέλους στην παραγωγή ενέργειας από το φυσικό αέριο. Είναι φόρος για τουλάχιστον δύο μήνες (Ιούλιος και Αύγουστος). Το ακριβές ύψος θα ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών.
  2. Επιδότηση των νοικοκυριών που θα αφορά τον Αύγουστο του 2024. Οι ανακοινώσεις θα γίνουν στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, «για να ξέρουμε πώς θα κινηθούν οι τιμές χονδρικής και λιανικής».
  3. Θα ενσωματωθεί νομοθετικά το επόμενο χρονικό διάστημα η ευρωπαϊκή οδηγία όσον αφορά τον έκτακτο μηχανισμό για την επιβολή πλαφόν, με τη διαφορά ότι θα υπάρξει πρόσθετη πρόνοια για τους καταναλωτές για την «ενεργοποίηση μέτρων σε περίπτωση ενδημικών στρεβλώσεων».

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για τα μέτρα στο ρεύμα και την επιδότηση στα τιμολόγια, ο Θεόδωρος Σκυλακάκης έκανε μια αναδρομή στις κυβερνητικές παρεμβάσεις το προηγούμενο χρονικό διάστημα για τη στήριξη των καταναλωτών. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις ρευματοκλοπές και στην προσπάθεια καταπολέμησης του φαινομένου. Παράλληλα, παρότρυνε τους αγρότες να μπουν στο ΓΕΑ, καθώς με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν για τα επόμενα δύο χρόνια τιμές προ κρίσης.




Επιδότηση στο ρεύμα μόνο σε πράσινα και κίτρινα τιμολόγια

Όπως ανέφερε στη συνέχεια η κ. Σδούκου, το έκτακτο τέλος αφορά μόνο την παραγόμενη ενέργεια από το φυσικό αέριο. Η επιδότηση θα είναι κλιμακωτή και δεν αφορά όλα τα τιμολόγια. «Πράσινα και κίτρινα τιμολόγια θα έχουν επιδότηση», όπως είπε, όχι όμως τα σταθερά (μπλε). Το όριο κατανάλωσης της επιδότησης είναι οι 500 κιλοβατώρες.

Η Αλεξάνδρα Σδούκου εξήγησε ότι πρόκειται για έκτακτη εισφορά ανά θερμική Μεγαβατώρα, «ένα φορολογικό και περιβαλλοντικό μέτρο που εφαρμόσαμε από το Νοέμβριο 2022 έως Φεβρουάριο 2024». Όπως είπε και νωρίτερα ο Θόδωρος Σκυλακάκης, το μέτρο θα παραμείνει σε ισχύ για τουλάχιστον δυο μήνες.

«Πρώτος μήνας ο Ιούλιος, η έκτακτη εισφορά θα υπολογίζεται επί της ποσότητας του φυσικού αερίου που αξιοποιεί ο κάθε υπόχρεος. Το ακριβές ύψος του έκτακτου τέλους θα προσδιοριστεί τις επόμενες ημέρες με τη νομοθέτηση και θα υπολογίζεται από τον ΔΕΣΦΑ» ανέφερε η υφυπουργός. Και διευκρίνισε: «Στόχος είναι η προσωρινή στήριξη των καταναλωτών. Μέσω του ποσού που θα συγκεντρωθεί υπέρ ΤΕΜ θα είμαστε σε θέση να επιδοτήσουμε για τον μήνα Αύγουστο τους καταναλωτές που είναι συμβεβλημένοι με κυμαινόμενα τιμολόγια, πράσινα και κίτρινα. Το όριο κατανάλωσης για τους οικιακούς καταναλωτές θα είναι οι 500 κιλοβατώρες. Η περίμετρος των δικαιούχων θα γίνει μετά την ανακοίνωση των πράσινων τιμολογίων την 1η Αυγούστου». Η υφυπουργός, αφού τόνισε ότι θα υπάρξουν μεγαλύτερες επιδοτήσεις για τους ευάλωτους, με έμφαση στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο (ΚΟΤ)» επανέλαβε τη θεσμοθέτηση πριν από την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας του μόνιμου μηχανισμού παρέμβασης στις χονδρεμπορικές αγορές.

Νωρίτερα το energygame είχε γράψει πως το έκτακτο τέλος στην ενέργεια δεν θα επιβληθεί σε όλες τις συναλλαγές που θα κάνουν οι ηλεκτροπαραγωγοί στο Χρηματιστήριο Ενέργειας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αλλά μόνο στις μονάδες φυσικού αερίου. Αυτό σημαίνει ότι εκτός εξίσωσης βγαίνουν υδροηλεκτρικά εργοστάσια και λοιπές ΑΠΕ, καθώς και οι μονάδες λιγνίτη. Υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη (16/7) ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε τηλεοπτική του συνέντευξη γνωστοποίησε ότι το έκτακτο τέλος στους παραγωγούς ενέργειας θα είναι δίμηνο (Ιούλιος και Αύγουστος) και θα εφαρμοστεί στα υπερέσοδα των εταιρειών λόγω της κατακόρυφης αύξησης των τιμών χονδρικής.




Αναλυτικά η ομιλία του Θόδωρου Σκυλακάκη

Θόδωρος Σκυλακάκης © ΥΠΕΝ
Θόδωρος Σκυλακάκης © ΥΠΕΝ

Η σημερινή συνέντευξη Τύπου αφορά, αποκλειστικά, στο θέμα των τιμών του ρεύματος. Επιτρέψτε μας να είναι λίγο μακροσκελής, γιατί είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο θέμα και όταν καλείται κανείς να το εξηγήσει στην κοινή γνώμη απαιτείται επαρκής χρόνος. Θα ξεκινήσω από ορισμένα θεμελιώδη:

Πώς διαμορφώνοντα οι τιμές του ρεύματος και ποια είναι τα συστατικά τους;

Οι τιμές του ρεύματος διαμορφώνονται από το κόστος του ρεύματος και από τη ζήτηση. Και αυτό, διότι υπάρχει ένα ευρωπαϊκό μοντέλο λειτουργίας – έχει και αδυναμίες- που είναι υποχρεωτικό για τα κράτη-μέλη και στηρίζεται στην ελεύθερη διαμόρφωση των τιμών στην αγοράΔεν υπάρχει δυνατότητα να ανήκεις στην Ευρώπη και να έχεις ρυθμιζόμενες από το κράτος τιμές, ούτε κρατικό μονοπώλιο ρεύματος. Τα  κράτη-μέλη μπορούν να κάνουν διάφορες παρεμβάσεις, αλλά αυτές δεν έχουν χαρακτήρα υποχρεωτικότητας, παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις. Παράλληλα, οι τιμές διαμορφώνονται, καταρχάς, με γνώμονα πόσες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) έχει ένα σύστημα. Όσες περισσότερες ΑΠΕ μπαίνουν στο σύστημα οι τιμές πέφτουν, ειδικά οι νέες ΑΠΕ, διότι οι παλαιότερες έχουν αγοραστεί σε διάφορες τιμές, κατά καιρούς, κάποιες ακριβές και κάποιες σε πιο λογικές τιμές. Σε κάθε περίπτωση, όσο μπαίνουν νέες ΑΠΕ, οι τιμές πιέζονται προς τα κάτω. Για τον πανάκριβο λιγνίτη και το ακριβό φυσικό αέριο οι τιμές διαμορφώνονται λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές των ρύπων και του φυσικού αερίου, οι οποίες έχουν αυξηθεί και δεν εξαρτώνται από την Ελλάδα, είναι πανευρωπαϊκές.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως η ευρωπαϊκή τιμή του φυσικού αερίου το TTF πριν την ενεργειακή κρίση, το 2019, όταν ανέλαβε η κυβέρνηση ήταν 17 ευρώ και σήμερα έχει φτάσει στα 33 ευρώ, έχει διπλασιαστεί. Αντιστοίχως, η τιμή των ρύπων το 2019 ήταν 25 ευρώ και σήμερα διαμορφώνεται σε 68 ευρώ. Έχει τριπλασιαστεί.

Επιπρόσθετα, οι τιμές εξαρτώνται από τις διακυμάνσεις του καιρού που επηρεάζουν ζήτηση και προσφορά. Σε περιόδους καύσωνα μειώνεται η απόδοση τόσο των φωτοβολταϊκών όσο και των θερμικών μονάδων, την ίδια ώρα που δεν υπάρχουν ισχυροί άνεμοι. Το ίδιο συμβαίνει όταν έχεις άνυδρο χειμώνα (χάνεις υδροηλεκτρική ενέργεια) ή άλλα φαινόμενα, όπως η αφρικανική σκόνη.

Όσον αφορά στη ζήτηση, η οποία κυμαίνεται, ημερήσια, από 4-10.000 ΜW, όταν είναι μικρή οι τιμές κινούνται πτωτικά. Όταν η ζήτηση είναι μεγάλη, αντιστοίχως, οι τιμές κινούνται ανοδικά. H ζήτηση το φθινόπωρο και την άνοιξη μπορεί να πέσει μέχρι και στα 4000 ΜW ανεβαίνει λίγο τον χειμώνα και το καλοκαίρι. Αυτή την εποχή, κινείται στα 8-9000 MW. Επιπρόσθετα, η ζήτηση επηρεάζεται και αυτή από τον καιρό. Ο ζεστός χειμώνας ισοδυναμεί με χαμηλή ζήτηση και το ζεστό καλοκαίρι με υψηλή ζήτηση.

Υπάρχει και ένας τρίτος παράγοντας οι διασυνδέσεις, που επηρεάζουν και τη ζήτηση και την προσφορά και σχετίζεται με το τί συμβαίνει στο εξωτερικό. Επιδιώκουμε να έχουμε διασυνδέσεις (και τις έχουμε βελτιώσει), για την πιο αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος. Αυτό σημαίνει, ωστόσο, ότι μπορεί να υπάρχουν περίοδοι που φεύγει η ενέργεια στο εξωτερικό και ανεβαίνουν οι τιμές από τη ζήτηση που υπάρχει στο εξωτερικό και το αντίστροφο, περίοδοι που πέφτουν οι τιμές από την προσφορά φθηνής ενέργειας που έρχεται στο εξωτερικό.

Αυτά, αφορούν στις τιμές της χονδρικής. Σε αυτές προστίθενται οι επιβαρύνσεις που αφορούν -κατά κύριο λόγο- στο κόστος λειτουργίας των δικτύων και τις κοινωνικές υπηρεσίες που προσφέρουμε, είτε με χαμηλές χρεώσεις στους ευάλωτους είτε με πολύ μεγάλα ποσά επιδοτήσεων για την ηλεκτρική ενέργεια στην Κρήτη και στα νησιά, μέσω των ΥΚΩ. Τα ποσά αυτά, όταν θα ολοκληρωθούν οι διασυνδέσεις θα μειωθούν καθοριστικά.

Τι έχουμε κάνει και σχεδιάσει τον τελευταίο χρόνο για τις τιμές του ρεύματος;

  • Μεταρρύθμιση χρωματιστών τιμολογίων: Διευκόλυνε τη διαφάνεια(για πρώτη φορά οι καταναλωτές γνωρίζουν και μπορούν να συγκρίνουν άμεσα τις τιμές μεταξύ των παρόχων) και την καλύτερη γνώση της λειτουργίας των διαφορετικών κατηγοριών τιμολογίων. Συνεπώς έχουμε συνθήκες που διευκολύνουν τον ανταγωνισμό.
  • Για πρώτη φορά υπήρξε έκτακτη ενίσχυση ενεργειακά ευάλωτων, με βάση τις ανάγκες θέρμανσης για ηλεκτρική ενέργεια.
  • Στοχευμένες επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας των δικαιούχων του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίουκαι το 2024 και Κοινωνικό τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας για τις Πολύτεκνες Οικογένειες, με διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια ένταξης.
  • Θέσπιση τιμολογίου ΓΑΙΑ: Αφορά στους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος. Μέσω αυτού, αποκτούν πρόσβαση σε χαμηλές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, μακροπρόθεσμα, για χρονικό διάστημα 10 ετών. Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις μέχρι το τέλος Ιουλίου δεν πρέπει να μείνει ούτε ένας αγρότης εκτός ΓΑΙΑΕξασφαλίζουν για δύο χρόνια τιμές προ κρίσης για όλο τους το ρεύμα.
  • Ευνοϊκή ρύθμιση των χρεών που έχουν οι αγρότεςστους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας (120 δόσεις άτοκες).
  • Λήψη αυστηρών μέτρων κατά των ρευματοκλοπών και των στρατηγικών κακοπληρωτώνλογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος. Ειδικά για τις ρευματοκλοπές έχουμε και τα πρώτα στοιχεία ότι οι ρυθμίσεις και οι έλεγχοι αποδίδουν. Σκοπός είναι να μειωθεί η επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή ηλεκτρικού ρεύματος από τα παραπάνω φαινόμενα.
  • Καθιέρωση μηνιαίας καταμέτρησης της κατανάλωσηςηλεκτρικού ρεύματος, η οποία ολοκληρώνεται.
  • Τερματισμός των επιδοτήσεων σε ΑΠΕ,τις οποίες πλήρωνε ο καταναλωτής, και νέα μεθοδολογία για την εγκατάσταση σταθμών παραγωγής από αυτοπαραγωγούς και Ενεργειακές Κοινότητες (net-billing).
  • Πρόγραμμα «Απόλλων»: Θα καλύψει με μονίμως χαμηλές τιμέςρεύματος όλους τους κοινωνικά ευάλωτους, την τοπική αυτοδιοίκηση και θα μειώσει το ενεργειακό κόστος του νερού ύδρευσης και άρδευσης.
  • Πρωτοβουλία για τα βιομηχανικά PPAs, σε συνδυασμό με υπερδέσμευση ηλεκτρικού χώρου, ώστε να επιταχυνθεί η εισαγωγή των ΑΠΕ.
  • Πραγματοποιήσαμε δύο εξαιρετικά επιτυχημένους διαγωνισμούς για την εισαγωγή μπαταριών (700 MW) και έρχονται νέα μέτρα για την επιτάχυνση της αποθήκευσης, κ.ά.

Τί έχει συμβεί από τον Ιανουάριο του 2024 μέχρι σήμερα;

Τον Ιανουάριο πετύχαμε να έχουμε μέσες τιμές στα πράσινα τιμολόγια, όπου είναι και η πλειονότητα των καταναλωτών, κάτω από τον Δεκέμβριο του 2023, που είχαμε επιδοτήσεις. Οι τιμές μας τον Ιανουάριο ήταν 140 ευρώ/MWh (μεσοσταθμική τιμή Ιανουαρίου 2024).

Στη συνέχεια, λόγω της εποχικότητας και της πτώσης στις τιμές του φυσικού αερίου και σε αυτές των ρύπων η τιμή έπεσε και έφτασε μέχρι 110 ευρώ/MWh περίπου τον Μάϊο. Τον Ιούλιο, η τιμή ανέβηκε, λόγω της ανόδου στις τιμές του φυσικού αερίου και της ανόδου στις τιμές των ρύπων, επέστρεψε, επί της ουσίας, στα επίπεδα του Ιανουαρίου 2024. Μεσοσταθμικά μέχρι και τον Ιούλιο οι τιμές του επταμήνου ήταν 130 ευρώ.

Τί συνέβη από τις 11 Ιουλίου και μετά;

Μας έχει «χτυπήσει» ένας συνδυασμός γεγονότων:

  • καύσωνας διαρκείας στην Ελλάδα, ο οποίος ήταν αναμενόμενος μεν, αλλά πάνω από τα συνήθη επίπεδα,
  • καύσωνας μη αναμενόμενης διαρκείας από την Ουκρανία μέχρι την Ελλάδα, χειρότερος από αυτόν της Ελλάδας,
  • αυξημένη ζήτηση από την Ουκρανία, διότι οι Ρώσοι συνεχίζουν να καταστρέφουν την ηλεκτρική υποδομή,
  • μη εκτόνωση της αυξημένης ζήτησης που έχει δημιουργηθεί, ειδικά στην Ουγγαρία προς τη Δύση. Λόγω αδύναμων διασυνδέσεων προς τη Δύση (π.χ., διασύνδεση Αυστρίας-Ουγγαρίας), μας μεταφέρονται οι τιμές της Ουγγαρίας, ενώ είμαστε περίπου 1.000 χλμ. μακριά, ενώ η Αυστρία που είναι δίπλα έχει θεαματικά χαμηλότερες τιμές γιατί έχει εξάγει όσο μπορεί να εξάγει στην Ουγγαρία και οι τιμές τους έχουν αποσυζευχθεί.

Πόσο θα διαρκέσει;

Οι τιμές των futures (εκτιμήσεις της αγοράς για μελλοντικές τιμές) για τον Αύγουστο δείχνουν αποκλιμάκωση και στην Ελλάδα και στην Ουγγαρία.

Ποιες είναι οι συνέπειες της διαμόρφωσης του ενεργειακού κόστους στην χονδρική αγορά και πόση διάρκεια θα έχουν;

Από τις 11 Ιουλίου, από εκεί που οι τιμές ήταν σε φυσιολογικά επίπεδα για την εποχή, ξαφνικά, εξαιτίας των παραπάνω φαινομένων παρατηρείται μία εκτίναξη σε τιμές της τάξεως των 180 ευρώ/MWh και τα βράδια που δεν δουλεύουν τα φωτοβολταϊκά ανεβαίνουμε στα 650 ευρώ/MWh, τα οποία είναι σαφές ότι δεν τα διαμορφώνει η εγχώρια αγορά. Για παράδειγμα, χθες, το βράδυ, είχαμε ίδιες τιμές με την Βουλγαρία και υψηλότερες τιμές σε Ουγγαρία και Ρουμανία. Αυτό σημαίνει (προκύπτει και από τις εξαγωγές), πως η ροή της ενέργειας στις κρίσιμες ώρες είναι από τον Νότο προς τον Βορρά. Και η πίεση στις τιμές είναι από τον Βορρά προς τον Νότο.

Ποιες είναι οι δυνατότητες αντίδρασης που έχει η Κυβέρνηση;

Ο μηχανισμός επιβολής πλαφόν στα έσοδα των παραγωγών ηλεκτρισμού από φθηνότερες πηγές ενέργειας έχει τελειώσει (30 Ιουνίου 2024). Η καινούρια οδηγία προβλέπει όρους για έκτακτο μηχανισμό που δεν εκπληρώνονται, παρά μόνο μετά από 3 μήνες και διαπίστωση περιφερειακής ή κεντρικής, ενεργειακής κρίσης. Η κυβέρνηση, όμως, δεν μπορεί να μένει με «δεμένα τα χέρια», διότι υπάρχει μία στρέβλωση της λειτουργίας της περιφερειακής αγοράς για την οποία δεν ευθύνεται η Ελλάδα. Δεν μπορούμε να μένουμε αδρανείς όταν υπάρχουν κυριολεκτικά «ουρανοκατέβατα» κέρδη, ακόμα κι αν αυτά προκύπτουν από εξελίξεις που στη συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να μην βρίσκονται υπό τον έλεγχο των εγχώριων παραγωγών. Οι εγχώριοι παραγωγοί, παράγουν όση ενέργεια μπορούν και εξάγουν και κάποιες ποσότητες σε τιμές που διαμορφώνονται ουσιαστικά περιφερειακά και όχι σε μια συγκεκριμένη χώρα.

Τα μέτρα που λαμβάνουμε

Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στην αγορά της ενέργειας, λαμβάνουμε τα εξής μέτρα, τα οποία θα τα εξειδικεύσει η Υφυπουργός:

Πρώτον, έκτακτη επαναφορά του τέλους στην ηλεκτροπαραγωγή φυσικού αερίου (η κυβέρνηση το είχε  θεσπίσει στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης). Αυτός ο φόρος θα επιβληθεί, προσωρινά, για τουλάχιστον δύο μήνες, συγκεκριμένα για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2024. Το ακριβές ύψος θα ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών.

Δεύτερον, επιδότηση των νοικοκυριών, η οποία θα αφορά στον Αύγουστο του 2024. Το πώς και πόσο θα το ανακοινώσουμε όταν θα έχουμε πλήρη εικόνα (περί τα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου), σε σχέση με τη διαμόρφωση των τιμών.

Ταυτόχρονα, θα ενσωματώσουμε τη νέα ευρωπαϊκή Οδηγία σε σχέση με τον έκτακτο μηχανισμό που θα εφαρμόζουμε όταν προκύπτουν όσα προβλέπει η Οδηγία. Ωστόσο, με δεδομένο ότι στο σκεπτικό της Οδηγίας υπάρχει αναφορά σε δυσλειτουργίες της Ευρωπαϊκής αγοράς, τις οποίες και διαπιστώνουμε, θα βάλουμε υπέρ των καταναλωτών -στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης- μία πρόσθετη, πρόνοια για εφαρμογή, μηχανισμού παρέμβασης σε περίπτωση στρεβλώσεων της αγοράς που έχουν ενδημικά χαρακτηριστικά. Δηλαδή δεν αποτελούν αυτοτελώς μείζονα κρίση, αλλά εφόσον επαναλαμβάνονται κατά διαστήματα είναι χαρακτηριστικά μόνιμης στρέβλωσης εις βάρος του καταναλωτή. Για αυτή την περίπτωση, που η οδηγία την υπονοεί, αλλά δεν την προβλέπει ρητώς, θα υπάρχει μία πρόνοια, με προϋπόθεση έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και θα κινηθούμε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να ενεργοποιήσουμε, παράλληλα με όσα κάνουμε, τη δυνατότητα αυτής της πρόνοιας, που είναι στην ουσία ο μηχανισμός που είχαμε χρησιμοποιήσει στην περίοδο της κρίσης.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι η Κυβέρνηση, όταν υπάρχει ανάγκη παρεμβαίνει και συνδράμει τους καταναλωτές. Δεν έχουμε ευκολία στο πώς θα παρέμβουμε, γιατί είναι τα ευρωπαϊκά εργαλεία και οι ευρωπαϊκές δεσμεύσεις εξαιρετικά περιορισμένα τα εργαλεία και αυστηρές οι δεσμεύσεις. Αλλά εξαντλούμε τη δημιουργικότητά μας υπέρ των καταναλωτών.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπάρχει για να υπερασπίζεται τον καταναλωτή. Το λέω αυτό γιατί αυτή είναι η θεμελιώδης στάση του Υπουργείου σε σχέση με αυτά τα θέματα.

Διαβάστε επίσης

Γιατί Ελλάδα και Ευρώπη στρέφονται στην πυρηνική ενέργεια

ΟΤΕ & Nova: Πώς ωφελούνται 40.000 πελάτες συνδρομητικής

Η μάχη ΑΔΜΗΕ με ΔΕΔΔΗΕ για τα data centers

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!