THEPOWERGAME
Με την απειλή της Σομαλίας να επιστρέφει, τα περιστατικά πειρατείας κι επιθέσεων εναντίον πληρωμάτων συνεχίστηκαν και κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου του έτους. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του International Maritime Bureau (IMB), από τις αρχές του 2024 και μέχρι το τέλος Ιουνίου αναφέρθηκαν 60 επιθέσεις εναντίον πλοίων, από πειρατείες μέχρι ένοπλες ληστείες. Θετικό είναι, πάντως, ότι κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα ο αριθμός των επιθέσεων ήταν υψηλότερος, με 65 περιστατικά να έχουν καταγραφεί.
Από τα φετινά 60 περιστατικά, στα 46 εξ αυτών έγιναν επιβιβάσεις στα πλοία. Οι απόπειρες επίθεσης ήταν 8 τον αριθμό, 4 ήταν τα περιστατικά ομηρίας πλοίου και πληρώματος και άλλα 2 περιστατικά αφορούσαν περιπτώσεις που οι επιτιθέμενοι άνοιξαν πυρ εναντίον του πλοίου. Με βάση τα στοιχεία, οι επιτιθέμενοι πέτυχαν να προχωρήσουν σε ρεσάλτο (να επιβιβαστούν στο πλοίο δηλαδή) στο 84% των περιπτώσεων, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του IMB, κ. Τζον Ντέντον, «παρ’ ότι είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι έχει υποχωρήσει ο αριθμός των συνολικών περιστατικών πειρατείας, σημειώνουμε μια αύξηση σε περιστατικά βίαιων επιθέσεων, κάτι που καταδεικνύει την ανάγκη για συνεχή επαγρύπνηση της διεθνούς κοινότητας, για την ασφάλεια όλων των ναυτικών, ιδίως αυτήν την περίοδο μεγάλης αβεβαιότητας για τη ναυτιλία».
Πράγματι, η βία εναντίον πληρωμάτων αποτελεί λόγο για προβληματισμό. Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο 85 μέλη του πληρώματος έπεσαν θύματα ομηρίας, έναντι 36 το ίδιο διάστημα πέρυσι. Παράλληλα, σημειώθηκαν 11 απαγωγές και δύο απειλές, ενώ όπλα και μαχαίρια χρησιμοποιήθηκαν σε 34 από τις 60 επιθέσεις. Πρόκειται για νούμερα σημαντικά αυξημένα από το 2023.
Οι ειδικοί εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την επανεμφάνιση των περιστατικών πειρατείας στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, μιας περιοχής που προκάλεσε «εφιάλτες» σε χιλιάδες ναυτικούς στα τέλη της δεκαετίας του 2000 και τις αρχές της δεκαετίας του 2010. Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο καταγράφηκαν 8 περιστατικά επιθέσεων, μεταξύ των οποίων και τρεις πειρατείες. Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό το γεγονός ότι οι Σομαλοί έδειξαν την επιχειρησιακή τους δυνατότητα, να στοχεύουν πλοία ακόμα και 1.000 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές της Σομαλίας.
Οι θαλάσσιοι διάδρομοι που περνούν έξω από τις ακτές της Σομαλίας συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο σημαντικών, καθώς σε ετήσια βάση τους διασχίζουν περίπου 20.000 εμπορικά πλοία, μεταφέροντας κάθε είδους φορτία, από σιτηρά και καύσιμα μέχρι ρουχισμό κι έπιπλα. Η περιοχή αποτελεί πέρασμα για τα πλοία που κινούνται από και προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, που αποτελεί τη συντομότερη οδό ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία. Στο απόγειό της, το 2011, οι Σομαλοί πειρατές είχαν επιτεθεί σε 237 πλοία και κρατούσαν ομήρους εκατοντάδες ανθρώπους. Το κόστος των επιθέσεων αυτών στην παγκόσμια οικονομία είχε υπολογιστεί σε 7 δισ. δολάρια.
Σε απαγωγές προσανατολίζονται, ως επί το πλείστον, οι επιτιθέμενοι και στον Κόλπο της Γουινέας, καθώς και οι 11 απαγωγές που έχουν σημειωθεί φέτος έχουν γίνει στη συγκεκριμένη περιοχή. Αντιθέτως, αξιοσημείωτη είναι η μείωση των καταγεγραμμένων επιθέσεων στα Στενά της Σιγκαπούρης, καθώς έχουν υποχωρήσει φέτος σε 13 περιστατικά, έναντι 20 το ίδιο διάστημα πέρυσι. Παραμένει, όμως, ανησυχητικό το γεγονός ότι ο κύριος στόχος στην περιοχή παραμένουν τα μεγάλα πλοία, στα οποία πραγματοποιούνται ρεσάλτα και επιθέσεις με όπλα και μαχαίρια. Ανησυχία καταγράφεται και για τη μεγάλη αύξηση των επιθέσεων στο Αρχιπέλαγος της Ινδονησίας, καθώς σημειώθηκαν 15 περιστατικά, που είναι ο υψηλότερος αριθμός των τελευταίων τεσσάρων ετών. Μάλιστα, δύο μέλη του πληρώματος έπεσαν θύματα ομηρίας.
Διαβάστε επίσης
Κοπεγχάγη: Ανταμείβει τους τουρίστες για τις καλές πρακτικές τους
Από Σεπτέμβριο η αύξηση του πλαφόν στον Ηρακλή
Αρνητικό ρεκόρ στην υψηλή φορολογία της βενζίνης καταγράφει η Ελλάδα