Γ.Δ.
1401.18 0,00%
ACAG
0,00%
5.5
BOCHGR
0,00%
4.31
CENER
0,00%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
0,00%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
0,00%
12.62
TITC
0,00%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.442
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
3.195
ΑΛΦΑ
0,00%
1.422
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.44
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.13
ΑΣΚΟ
0,00%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
0,00%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.2
ΒΙΟ
0,00%
5.32
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.695
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.525
ΒΙΟΤ
0,00%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.46
ΔΑΑ
0,00%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
0,00%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.279
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.505
ΕΕΕ
0,00%
32.62
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.01
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.794
ΕΛΠΕ
0,00%
6.83
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.722
ΕΛΧΑ
0,00%
1.784
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.17
ΕΤΕ
0,00%
7.264
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.68
ΕΥΡΩΒ
0,00%
1.928
ΕΧΑΕ
0,00%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.855
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.44
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.07
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.38
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.105
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
0,00%
1.545
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.414
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.09
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.68
ΚΡΙ
0,00%
14.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.77
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.986
ΛΑΒΙ
0,00%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
0,00%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
42.8
ΜΙΓ
0,00%
3.255
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
20.18
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.67
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
0,00%
0.87
ΞΥΛΚ
0,00%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
0,00%
28
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.44
ΟΠΑΠ
0,00%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
0,00%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
0,00%
0.996
ΠΑΠ
0,00%
2.27
ΠΕΙΡ
0,00%
3.572
ΠΕΡΦ
0,00%
5.91
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.02
ΠΛΑΘ
0,00%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
0,00%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.655
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.336
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.64
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6
ΣΠΙ
0,00%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.66
ΤΖΚΑ
0,00%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.218
ΦΡΛΚ
0,00%
3.765
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.575

Μπορεί το Ariane 6 της ESA να συναγωνιστεί την SpaceX του Έλον Μασκ;

«Αυτό φέρνει την Ευρώπη πίσω στο διάστημα. Γράφουμε ιστορία. Υπάρχει ακόμη αρκετή δουλειά να γίνει… αλλά είναι μία τόσο όμορφη στιγμή». Ο γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA), Αυστριακός Γιόσεφ Ασμπάχερ, χαιρέτισε την επιτυχημένη δοκιμαστική εκτόξευση του Ariane 6, του πρώτου πυραύλου νέας γενιάς που εκτοξεύει η υπηρεσία εδώ και σχεδόν τριάντα χρόνια. Ο πύραυλος «τα κατέφερε» με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση και αφού το πρόγραμμα Ariane έχει λάβει επιδοτήσεις συνολικά 5 τρισ. ευρώ (4 τρισ. για την κατασκευή και ακόμη 1 τρισ. για τη λειτουργία την επόμενη τριετία), με πολλούς να παραμένουν σκεπτικοί για το κόστος, αλλά και τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής κατάκτησης του διαστήματος απέναντι σε ιδιωτικά πρότζεκτ. Όπως είναι ο επαναχρησιμοποιούμενος πύραυλος Falcon 9 της SpaceX του Έλον Μασκ. Αλλά και το μεγαλύτερο διαστημικό σκάφος Starship της ίδιας εταιρείας, το οποίο φέτος ολοκλήρωσε επιτυχημένη δοκιμαστική εκτόξευση.

Θα φέρει η δοκιμαστική πτήση που ολοκληρώθηκε την Τρίτη το τέλος της κρίσης που πέρασε η ευρωπαϊκή υπηρεσία, ως προς την ικανότητά της να εκτοξεύει τους δορυφόρους της σε τροχιά; Και τελικά θα μπορέσει να παραμείνει η διαστημική κατάκτηση μία δημόσια υπόθεση ή θα την αναλάβει ο ιδιωτικός τομέας;

Η αποστολή κρίθηκε επιτυχής από την ESA, παρά το γεγονός ότι η βοηθητική μονάδα ισχύος του πυραύλου δεν ενεργοποιήθηκε στην τελική φάση της εκτόξευσης, γεγονός που σημαίνει πως το ανώτερο στέλεχος του πυραύλου δεν θα μπορέσει να επανέλθει στη Γη με ελεγχόμενο τρόπο, όπως σχεδιαζόταν, αλλά αντ΄αυτού θα παραμείνει σε τροχιά γύρω από τη Γη για αρκετά χρόνια.

Σύμφωνα με τον Ασμπάχερ, ανοίγει ο δρόμος για μία σειρά προγραμματισμένων πτήσεων το 2025. Ο Ariane 6 προγραμματίζεται να πραγματοποιήσει τουλάχιστον εννέα ετησίως, μέχρι το 2026.

Η ευρωπαϊκή «μάχη» για το διάστημα

Πόσο ανταγωνιστικό μπορεί να είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα απέναντι σε εταιρείες-κολοσσούς, όπως η SpaceX; Πέρυσι, τα 13 κράτη-μέλη της ESA, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα, συμφώνησαν σε επιπλέον επιδότηση ενός δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία, επιπλέον των 4 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του πυραύλου.

Το πρόγραμμα Ariane 6 έχει ήδη δεχθεί κριτική επειδή ο πύραυλος δεν είναι επαναχρησιμοποιούμενος, όπως ο Falcon 9 της SpaceX. Ωστόσο η κατασκευάστρια ArianeGroup και η πάροχος υπηρεσιών εκτόξευσης Arianespace ευελπιστούν πως η ευελιξία του, θα του δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι στην SpaceX.

Η αυτόνομη πρόσβαση της Ευρώπης στο διάστημα είχε διακινδυνεύσει τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την απόσυρση του παλιότερου Ariane 5 το 2023. Οι καθυστερήσεις στην ανάπτυξη του Ariane 6 είχαν ως αποτέλεσμα ένα μεταβατικό «κενό», την ώρα μάλιστα που κατέρρευσε και η συνεργασία με το ρωσικό διαστημικό πρόγραμμα Soyuz, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα και ο νέος ιταλικός πύραυλος Vega-C καθυστέρησε εξαιτίας τεχνικών ζητημάτων.

Έτσι, η Ευρώπη ζήτησε την αρωγή της SpaceX για να εκτοξεύσει τέσσερις σημαντικούς δορυφόρους, μεταξύ αυτών δύο για το σύστημα πλοήγησης Galileo, ενώ ακόμη τέσσερις θα εκτοξευθούν με την SpaceX αργότερα φέτος. Παράλληλα, η ESA αναθεωρεί ευρύτερ τις συνεργασίες της σε προγράμματα εκτόξευσης. Το 2023 προκήρυξε διαγωνισμό για την αγορά υπηρεσιών μικρο-εκτόξευσης από τον ιδιωτικό τομέα. Κάποιες από τις εταιρείες αυτές θα μπορούσαν να αναλάβουν μελλοντικά τις υπηρεσίες που προσφέρει σήμερα η ESA.

Σύμφωνα με τη γερμανική startup Rocket Factory Augsburg, το πρόγραμμα Ariane 6 είναι «υπερτιμημένο», ενώ η ανάπτυξή του «με κόστος για τους φορολογούμενους δείχνει πως κάτι πρέπει να αλλάξει». Παρ’ όλα αυτά, ο συνιδρυτής της startup, Γιόρν Σπέρνμαν χαιρέτισε την επιτυχημένη εκτόξευση του Ariane 6, ως μία στιγμή επανάκτησης «της αυτόματης πρόσβασης (της Ευρώπης) στο διάστημα».

Ο Ariane 6 αναμένεται να κάνει την πρώτη λειτουργική του πτήση ως το τέλος του 2024, ενώ ήδη έχουν κλείσει 29 από τις πτήσεις του, από τις οποίες 18 για το πρόγραμμα της Amazon Project Kuiper.

Διαβάστε επίσης:

Κορονοϊός: Τα συμπτώματα της μετάλλαξης FLiRT

Ψηφιακή επίδοση και μετάφραση εγγράφων ποινικής διαδικασίας

Έρχεται νέο νομοσχέδιο για την ανακύκλωση

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!