THEPOWERGAME
Σχεδόν τρεις-τέσσερις μήνες τον χρόνο έχουμε επίσημα περίοδο εκπτώσεων. Και αν συμπεριληφθούν και οι περίοδοι προσφορών, τότε η περίοδος που τα εμπορικά καταστήματα πωλούν με εκπτώσεις-προσφορές εκτείνεται σχεδόν όλο τον χρόνο.
Για παράδειγμα, οι φετινές θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν 8 εβδομάδες, από τις 8 Ιουλίου έως 31 Αυγούστου. Οι χειμερινές εκπτώσεις διήρκησαν 7,5 εβδομάδες και θα έφταναν τις 8 αν ο Φεβρουάριος δεν ήταν «κουτσός» μήνας. Και αν σε αυτά περιληφθούν και οι περίοδος προσφορών π.χ. πριν από την Black Friday και την Cyber Monday, τότε εύκολα φτάνουμε στις 10-12 εβδομάδες προσφορών και εκπτώσεων.
Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Γιώργο Καρανίκα σχετίζεται με την αλλαγή συνηθειών στο καταναλωτικό κοινό. Όπως αναφέρει, σήμερα οι καταναλωτές αγοράζουν π.χ. ρούχα, υποδήματα κ.λπ. «από ανάγκη» και όχι όπως συνέβαινε παλιά για «να έχουν στο μέλλον». Με άλλα λόγια, δεν αγοράζουν με προοπτική π.χ. για να φορέσουν ένα ρούχο ή ένα υπόδημα τον χειμώνα, αλλά με στόχο την κάλυψη μιας αδήριτης ανάγκης.
Έτσι, οι επιχειρήσεις προτιμούν να έχουν στη διάθεσή τους μια παρατεταμένη περίοδο εκπτώσεων και προσφορών, για να μπορέσουν να ελκύσουν το ενδιαφέρον των αγοραστών σε μια εκτεταμένη χρονική περίοδο, παρά μια μικρή περίοδο που παλιά υπήρχε με στόχο την εκποίηση του εμπορεύματος και την απόκτηση της νέας σεζόν.
Η λογική αυτή υπαγορεύεται, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Ειδικά τώρα που ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών φτάνει να ξοδεύει το 40% και το 50% του διαθέσιμου εισοδήματος σε βασικά αγαθά (τρόφιμα, είδη σπιτιού κ.λπ.) οι αγορές διαρκών αγαθών μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.
Επιπλέον σε αυτά, οι έμποροι έχουν να ανταγωνιστούν και τις ηλεκτρονικές αγορές και την αμεσότητα που αυτές προβάλλουν και οι οποίες δεν λειτουργούν με βάση τις εκπτωτικές περιόδους της χώρας.
Προσοχή στις πλασματικές εκπτώσεις
Πρέπει να επισημανθεί πάντως ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις τιμές που αγοράζουν. Αν και η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) και οι άλλες υπηρεσίες του υπ. Ανάπτυξης καραδοκούν για πλασματικές εκπτώσεις, εν τούτοις θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, για τους επιτήδειους.
Σημειώνεται ότι το πρόστιμο για πλασματικές εκπτώσεις, με τις τελευταίες ρυθμίσεις, έχει φτάσει μέχρι το ύψος των 6 εκατ. ευρώ, από 2 εκατ. ευρώ που ήταν πριν. Και αυτό συνέβη επειδή πολλές επιχειρήσεις -συμπεριλαμβανομένου και των μεγάλων της αγοράς- προχωρούσαν σε πλασματικές εκπτώσεις, με την αύξηση της τιμής λίγο πριν την περίοδο των εκπτώσεων και τη «μείωση» τους στα επίπεδα που ήταν πριν τη αύξηση.
Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, οι εκπτώσεις ξεκίνησαν εκ νέου με χαμηλές «πτήσεις» 20% έως 30% και σταδιακά το επίπεδο μείωσης των τιμών θα φτάσει στο 50% ή και το 70%. Ωστόσο, οι μεγάλες εκπτώσεις γίνονται την περίοδο που πλέον εξαντλείται το απόθεμα και δεν υπάρχουν πλέον πολλά μεγέθη προϊόντων.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ σημειώνει ότι ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, οι εκπτώσεις θα έχουν περιορισμένη έκταση, καθώς οι «ορδές» των τουριστών φέτος μειώνουν την πίεση για προσφορές και εκπτώσεις. «Στην Αθήνα, ειδικά στο κέντρο της, το τουριστικό ρεύμα είναι πολύ μεγάλο, δημιουργώντας άλλα μεν προβλήματα, αλλά στο εμπόριο συνεισφέρει σημαντικά».
Διαβάστε επίσης
Πώς ο Πειραιάς έγινε το επίκεντρο του ελληνικού real estate
Ναυτιλία: Στα ύψη οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων
Έρχεται νέο νομοσχέδιο για την ανακύκλωση