Γ.Δ.
1383.24 +0,10%
ACAG
+0,18%
5.45
BOCHGR
+0,72%
4.22
CENER
+0,93%
8.65
CNLCAP
+0,73%
6.9
DIMAND
+0,78%
9.08
NOVAL
+0,80%
2.53
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
-0,16%
32.2
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,57%
1.408
ΑΒΕ
+0,63%
0.482
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.31
ΑΚΡΙΤ
-0,71%
0.7
ΑΛΜΥ
-0,16%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,09%
1.385
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,05%
9.935
ΑΣΚΟ
+0,77%
2.62
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.7
ΑΤΤ
-3,18%
5.48
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+1,43%
2.13
ΒΙΟ
0,00%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+2,12%
1.685
ΒΙΟΣΚ
-1,03%
1.445
ΒΙΟΤ
0,00%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,95%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,80%
17.34
ΔΑΑ
-0,31%
7.726
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,27%
11.95
ΔΟΜΙΚ
+1,58%
2.565
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.28
ΕΒΡΟΦ
-3,11%
1.4
ΕΕΕ
+1,24%
32.6
ΕΚΤΕΡ
+1,10%
1.466
ΕΛΒΕ
+2,12%
4.82
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.97
ΕΛΛ
-0,38%
13.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,35%
1.728
ΕΛΠΕ
-0,07%
6.71
ΕΛΣΤΡ
0,00%
1.98
ΕΛΤΟΝ
+1,78%
1.72
ΕΛΧΑ
+0,34%
1.746
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.121
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-0,19%
7.176
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.2
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.64
ΕΥΡΩΒ
-0,60%
1.8895
ΕΧΑΕ
-0,59%
4.235
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+0,68%
0.294
ΙΛΥΔΑ
+1,10%
1.84
ΙΝΚΑΤ
-0,82%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,68%
4.4
ΙΝΛΟΤ
-2,51%
1.008
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.99
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.38
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.105
ΙΝΤΚΑ
-0,73%
2.71
ΚΑΡΕΛ
+2,35%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.29
ΚΕΠΕΝ
+10,00%
1.76
ΚΛΜ
-0,65%
1.54
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.408
ΚΟΥΑΛ
+0,19%
1.076
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.57
ΚΡΙ
0,00%
13.85
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+0,64%
0.942
ΛΑΒΙ
-2,25%
0.74
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-4,42%
0.865
ΛΕΒΚ
-9,72%
0.26
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.65
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-1,66%
3.55
ΜΕΝΤΙ
-0,92%
2.16
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.2
ΜΙΓ
-0,65%
3.06
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,88%
19.52
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,77%
2.605
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+0,08%
25.02
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.67
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-1,16%
32.42
ΝΑΚΑΣ
+0,69%
2.9
ΝΑΥΠ
+3,45%
0.9
ΞΥΛΚ
+1,15%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+2,48%
20.7
ΟΛΠ
+0,92%
27.45
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.37
ΟΠΑΠ
+1,10%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,38%
0.803
ΟΤΕ
-1,84%
15.46
ΟΤΟΕΛ
-0,90%
10.96
ΠΑΙΡ
0,00%
1.015
ΠΑΠ
0,00%
2.25
ΠΕΙΡ
-0,09%
3.447
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.86
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.88
ΠΛΑΘ
+0,83%
3.665
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
-0,18%
1.132
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,62%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,77%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+1,59%
1.595
ΣΑΡ
+0,73%
11.08
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-6,06%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.92
ΣΠΙ
+0,74%
0.548
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.68
ΤΖΚΑ
-3,37%
1.29
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,50%
1.6
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,38%
3.68
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.575

Ναυτιλία: Στα ύψη οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων τους τελευταίους μήνες, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν το ράλι της ναυλαγοράς από τις αρχές του έτους, ενώ αποφεύγουν και την υποβολή νέων παραγγελιών για νεότευκτα, εξαιτίας της πολύ υψηλής τιμής τους. Έτσι, και παρά την πρόσφατη διόρθωση των ναύλων, που έχουν συμπληρώσει τρεις διαδοχικές εβδομάδες μειωμένης απόδοσης, φαίνεται πως η ζήτηση για φορτηγά πλοία από την αγορά μεταχειρισμένων θα συνεχιστεί, καθώς μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, 250 πλοία άλλαξαν «χέρια».

Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Maritime Strategies International (MSI) ανέφερε ότι πλέον το μέσο κόστος για την αγορά ενός φορτηγού πλοίου της κλάσης Capesize και ηλικίας πέντε ετών, δηλαδή με σύγχρονες προδιαγραφές, έφτασε τον Μάιο στο «εκπληκτικό», όπως το χαρακτηρίζει, ύψος των 60 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για ένα ποσό που συνιστά αύξηση κατά 20% μόλις από τις αρχές του έτους. Επίσης, είναι και το υψηλότερο από το 2010, πριν από 14 χρόνια, όταν και πάλι οι αξίες είχαν καταγράψει μια βραχυχρόνια ανάκαμψη, μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης την περίοδο 2008-2009. Μάλιστα, σύμφωνα με την MSI, οι τρέχουσες αξίες υπερτερούν σημαντικά του ιστορικού μέσου όρου.

Τα φορτηγά πλοία ακόμα μεγαλύτερης ηλικίας αποτιμώνται ακόμα υψηλότερα, σε σχέση με τα προηγούμενα υψηλά τους. Πλοία ηλικίας 10 ετών πωλούνται σήμερα 63% υψηλότερα, συγκριτικά με τον μέσο όρο των τελευταίων 14 ετών, ενώ το αντίστοιχο premium για τα πλοία ηλικίας 15 ετών είναι 68%, τη στιγμή που για τα πλοία πενταετίας διαμορφώνεται σε 57%. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανόδου του κόστους των υλικών και των εργατοτεχνιτών που απασχολούνται στα ναυπηγεία, αλλά και των απαιτούμενων τεχνολογιών που πρέπει πλέον να ενσωματώνουν τα σύγχρονα πλοία, για να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων κι επομένως και των εκπομπών ρύπων τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η MSI διατυπώνει το ερώτημα κατά πόσο οι τιμές που κοστολογούνται τα πλοία σήμερα ανταποκρίνονται στην πραγματική τους αξία, ή έχει διαμορφωθεί «φούσκα»; Όπως φαίνεται, οι τιμές πώλησης είναι περίπου 25%-50% υψηλότερες σε σχέση με το ύψος των προσδοκώμενων εσόδων από τους ναύλους. Για παράδειγμα, όταν ο δείκτης εσόδων προς την αξία του πλοίου είναι χαμηλός, δείχνει ότι είτε η τιμή είναι υποτιμημένη, είτε οι ναύλοι θα μειωθούν. Πλέον, ο δείκτης αυτός αυξήθηκε στο 25 κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, που σημαίνει ότι απαιτούνται 25 χρόνια για να γίνει απόσβεση της επένδυσης, με βάση το τρέχον επίπεδο των ναύλων. Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι είτε τα πλοία είναι υπερτιμημένα, είτε οι ναύλοι πρόκειται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί της MSI, είναι πιθανό να ισχύουν και τα δύο αυτά σενάρια, αλλά το πιο πιθανό είναι οι τιμές είναι υπερτιμημένες, με δεδομένο ότι οι ναύλοι κινούνται πλέον διορθωτικά. Ασφαλώς, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα θετικές, ωστόσο ακόμα δεν έχουν αποτυπωθεί στη ναυλαγορά, δείγμα ότι οι τιμές έχουν προηγηθεί σε ό,τι αφορά την πορεία τους, ενώ συνήθως ισχύει το αντίθετο. Η MSI προβλέπει, πάντως, ότι οι τιμές των νεότευκτων θα συνεχίσουν να είναι υψηλές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, κάτι που πιθανώς να διατηρήσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων σε υψηλό επίπεδο.

Διαβάστε επίσης

Φόβος για αεροπλάνα: 6 tips για να τον ξεπεράσετε

Starbucks: Deal με τους Μαρινόπουλους και σύμβαση για άλλα 10 χρόνια

Αλλάζει το μείγμα εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ: Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!