THEPOWERGAME
Η κυβέρνηση γνωρίζει πως απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις ώστε να αξιοποιήσει η Ελλάδα τη γεωγραφική της θέση και να λειτουργήσει ως πύλη για τη μεταφορά προϊόντων από την Ασία προς την Ευρώπη και αντίστροφα υποστήριξε την Τρίτη στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ο υφυπουργός παρουσίασε σειρά επενδύσεων και πρωτοβουλιών που προωθεί η κυβέρνηση ακριβώς για να ενισχύσει τη θέση τη χώρας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται τα έργα για την αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου (ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, κ.α.) και τη διασύνδεσή του με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας. Ο κ. Κεφαλογιάννης ανακοίνωσε πως ο ΟΣΕ θα παρουσιάσει σύντομα δεκαετές σχέδιο για τις χρεώσεις δικτύου ώστε να γνωρίζουν οι εταιρείες το κόστος στο προσεχές μέλλον. Ταυτόχρονα λαμβάνονται πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των ελλείψεων σε μηχανοδηγούς ενώ η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προχωρήσει στην απόκτηση νέου τροχαίου υλικού.
Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη η κυβέρνηση προωθεί, με διεθνείς επενδυτές, και σχέδιο για τη δημιουργία υποδομών που θα αφορούν επισκευές και αναβαθμίσεις σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού. Για τα εμπορευματικά κέντρα είπε πως σύντομα θα υπάρχει συμφωνία με την Κομισιόν για το Θριάσιο ενώ μέσα στον Ιούνιο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) που αφορά τη συνολική διαχείριση του εμπορευματικού συγκροτήματος του ΟΣΕ στην περιοχή.
Προωθείται επίσης η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στην Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου ενώ το υπουργείο προχωρά σε προμελέτη σκοπιμότητας για την κατασκευή ενός ακόμα εμπορευματικού κέντρου στην Θεσσαλία. Το κέντρο σχεδιάζεται σε ακίνητο 400 στρεμμάτων κοντά στο πρώην εργοστάσιο της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (ΕΒΖ).
Ο κ. Κεφαλογιάννης άκουσε στελέχη ισχυρών ευρωπαϊκών ομίλων στον τομέα των logistics, όπως ο διευθύνων σύμβουλος του τομέα σιδηροδρομικών μεταφορών στην VTG Rail Logistics, με έδρα το Αμβούργο, Gunther Ferk και ο Thomas Kargl, μέλος του Δ.Σ. της Rail Cargo Austria, να επισημαίνουν τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα, αλλά και τα σημαντικά κενά που πρέπει να καλύψει η Ελλάδα στον τομέα των logistics.
Ο κ. Luis Blancas, ειδικός σε θέματα μεταφορών στην Παγκόσμια Τράπεζα αναφέρθηκε στη σημαντική πρόοδο που έχει σημειώσει η χώρα μας τόσο στον τομέα των υποδομών (κυρίως λόγω του λιμανιού του Πειραιά) όσο και της ενσωμάτωσης κοινοτικών οδηγιών στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Η Ελλάδα έχει πολύ μεγάλα γεωπολιτικά πλεονεκτήματα τόσο για τη μεταφορά προς τη Δύση, όσο και προς την Ανατολή» είπε ο κ. Ferk. Ωστόσο τόνισε πως εξαιτίας των καθυστερήσεων στις διασυνοριακές διελεύσεις και των τελωνειακών διαδικασιών η διακίνηση εμπορευμάτων με το τραίνο προς την Κεντρική Ευρώπη καθυστερεί. Πρόσθεσε πως στην Ελλάδα απουσιάζουν επίσης οι συνδέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου με μεγάλους πελάτες όπως τα διυλιστήρια, αλλά και τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα. Τέλος, η απουσία ηλεκτροκίνησης στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου αυξάνει το κόστος για τις εταιρείες μεταφορών / logistics.
O κ. Kargl είπε πως η διαλειτουργικότητα μεταξύ των σιδηροδρομικών υποδομών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι προτεραιότητα, όπως και η προτυποποίηση των διαδικασιών στα τελωνεία. Έτσι θα μειωθεί το κόστος και θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου, όπως τόνισε. Προτεραιότητα αποτελεί επίσης η πράσινη στροφή και η ψηφιοποίηση για καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών.
Ο καθηγητής Θαν. Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εφοδιαστικής Αλυσίδας, είπε πως είναι απαραίτητες οι πρωτοβουλίες που ανακοίνωσε ο υφυπουργός, από την εκπαίδευση των οδηγών μέχρι το δεκαετές πλάνο για τα τέλη χρήσης του δικτύου και την ανάπτυξη των υποδομών. Η συντήρηση του τροχαίου υλικού είναι επίσης ένα σημαντικό ζήτημα. Πρόσθεσε πως πρέπει να προχωρήσει γρήγορα η διαλειτουργικότητα των δικτύων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.