THEPOWERGAME
Στους μήνες που ακολούθησαν την εισβολή της στην Ουκρανία και τους τιμωρητικούς δυτικούς περιορισμούς που επιβλήθηκαν ως απάντηση, η Ρωσία δημιούργησε έναν σκιώδη στόλο για να μεταφέρει το πετρέλαιό της σε όλο τον κόσμο. Τώρα πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι η Μόσχα έχει αρχίσει να κάνει το ίδιο και για το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Το φυσικό αέριο είναι το κλειδί για τα σχέδια του Κρεμλίνου να ενισχύσει τις εξαγωγές, να αναπληρώσει τα κρατικά ταμεία και να χρηματοδοτήσει την πολεμική του μηχανή – αλλά αυτό απαιτεί μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τώρα που το άλλοτε επικερδές ευρωπαϊκό εμπόριο με αγωγούς έχει σχεδόν αποκοπεί. Μέχρι σήμερα, τα σχέδια επέκτασης έχουν παρεμποδιστεί από τις αμερικανικές κυρώσεις που έχουν κρατήσει μακριά τις ξένες εταιρείες και έχουν σταματήσει την παράδοση των εξειδικευμένων, έτοιμων για τον πάγο μεταφορέων που είναι ζωτικής σημασίας για να φτάσουν στις εγκαταστάσεις της Αρκτικής.
Οι νέοι ευρωπαϊκοί περιορισμοί που έρχονται το επόμενο έτος, περιορίζοντας την πρόσβαση στα λιμάνια, θα παρεμποδίσουν ακόμη περισσότερο την τρέχουσα αλυσίδα εφοδιασμού.
Τους τελευταίους τρεις μήνες, η ιδιοκτησία τουλάχιστον οκτώ πλοίων έχει μεταβιβαστεί σε ελάχιστα γνωστές εταιρείες στο Ντουμπάι, σύμφωνα με την Equasis, μια παγκόσμια ναυτιλιακή βάση δεδομένων. Τέσσερα είναι κατηγορίας πάγου και έχουν ήδη λάβει έγκριση από τη Μόσχα για να πλεύσουν μέσω των ρωσικών αρκτικών υδάτων αυτό το καλοκαίρι.
Παρόλο που το Bloomberg δεν μπόρεσε να συνδέσει άμεσα τα πλοία με μεγάλες ρωσικές οντότητες, οι λεπτομέρειες μοιάζουν εντυπωσιακά με τους ελιγμούς για τη δημιουργία του σκιώδους πετρελαϊκού στόλου της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης αδιαφανών εταιρειών και πλοίων τόσο παλαιών που κανονικά θα έπρεπε να έχουν ήδη παροπλιστεί.
Στη στενά συνδεδεμένη βιομηχανία υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία είναι αρκετές φορές μικρότερη από την αγορά πετρελαίου, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο για ένα άγνωστο όνομα να προμηθεύεται εξειδικευμένα πλοία μεταφοράς που μπορεί να κοστίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Τουλάχιστον τρία από τα δεξαμενόπλοια έχουν επίσης τους ασφαλιστές τους καταχωρημένους ως «άγνωστους» στη βάση δεδομένων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – ένα άλλο χαρακτηριστικό των πλοίων του σκοτεινού στόλου.
«Δημιουργία ενός σκοτεινού στόλου για το LNG»
«Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις που δείχνουν ότι η Ρωσία καταβάλλει προσπάθειες για τη δημιουργία ενός σκοτεινού στόλου για το LNG», δήλωσε ο Malte Humpert, ιδρυτής του Arctic Institute, ενός think tank με έδρα την Ουάσινγκτον. Η αγορά παλαιότερων μεταφορέων, η μεταβίβαση πλοίων κατηγορίας πάγου σε μια οντότητα του Ντουμπάι και ο αριθμός ρεκόρ αδειών για τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό δείχνουν ότι τα κομμάτια του «παζλ του σκοτεινού στόλου μπαίνουν στη θέση τους». Η ρωσική κυβέρνηση και το υπουργείο Ενέργειας δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχόλια.
Η Ευρώπη θα απαγορεύσει την επανεξαγωγή ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου
Αυτό θα μπορούσε να περιορίσει τα σχέδια της Μόσχας να στείλει LNG στην Ασία μέσω της Νότιας Θαλάσσιας Οδού.
Το Asya Energy είναι ένα από τα πλοία που έχει προκαλέσει κόκκινες σημαίες στον κλάδο. Τον Ιούνιο, καθώς οι μαχητές Χούθι κλιμάκωσαν τις επιθέσεις τους εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, έπλευσε βόρεια μέσω της υδάτινης οδού αλώβητο – και έγινε το πρώτο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που διέσχισε το hotspot από τον Ιανουάριο.
Ένα πλοίο 22 ετών που πλέει υπό τη σημαία του Παλάου, το Asya Energy έλαβε το σημερινό του όνομα τον Μάιο και, σύμφωνα με την Equasis, το διαχειρίζεται η Nur Global Shipping, μια εταιρεία άγνωστη στον κλάδο, η οποία δραστηριοποιείται από το πολυτελές ξενοδοχείο Meydan, σε μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων που έχει επικριθεί από αξιωματούχους για την έλλειψη διαφάνειας. Δεν έχει γνωστό ασφαλιστή.
Από την Πέμπτη, το Asya Energy κατευθυνόταν προς τη Μεσόγειο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Εμφανιζόταν να είναι χωρίς φορτία και δεν έδειχνε συγκεκριμένο προορισμό.
Η Nur, η οποία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, εισήλθε στον ενεργειακό τομέα το 2022, έχει διαχειριστεί άλλα τρία πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τον Απρίλιο – το Pioneer, το New Energy και το Mulan – σύμφωνα με την Equasis. Όλα ανήκουν σε εταιρείες που εδρεύουν στη διεύθυνση της Nur. Οι ασφαλιστές δύο από αυτά τα δεξαμενόπλοια αναφέρονται ως άγνωστοι, σύμφωνα με τον ΙΜΟ.
Η Nur δεν απάντησε σε τηλεφωνήματα και ηλεκτρονικά μηνύματα που ζητούσαν σχόλια.
Τελευταίες κυρώσεις
Δεν θα είναι διαθέσιμα όλα τα χαρακτηριστικά του ρωσικού πετρελαιοφόρου στόλου σε μια εναλλακτική λύση LNG. Το υπέρψυκτο καύσιμο απαιτεί πιο τεχνικά καταρτισμένα πληρώματα και πιο σύνθετη τεχνολογία, οπότε υπάρχουν λιγότερα πλοία – γεγονός που τα καθιστά πιο εύκολα εντοπίσιμα με δορυφορικά δεδομένα. Ενώ υπάρχουν 7.500 πετρελαιοφόρα διαφόρων μεγεθών που διακινούνται στα παγκόσμια ύδατα, ο στόλος του LNG είναι λιγότερο από το ένα δέκατο αυτού.
Η μεταφόρτωση – ή η μετακίνηση καυσίμων από ένα πλοίο σε ένα άλλο – μπορεί να γίνει σε ανοιχτή θάλασσα για το πετρέλαιο και είναι ένα συνηθισμένο μέσο απόκρυψης της προέλευσής του. Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, γι’ αυτό και η Ρωσία χρησιμοποιούσε μέχρι τώρα ευρωπαϊκά λιμάνια για τον ελιγμό, αν και οι αυστηρότεροι ευρωπαϊκοί περιορισμοί σημαίνουν ότι αυτό θα είναι αδύνατο από τον Μάρτιο του επόμενου έτους.
Η Novatek PJSC έχει πιθανώς τη μεγαλύτερη εμπειρία από οποιονδήποτε άλλον στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από πλοίο σε πλοίο, σύμφωνα με τον Humpert του Αρκτικού Ινστιτούτου.
Τέτοιες μεταφορές «γίνονται στο αγκυροβόλιο Κίλντιν βόρεια του Μουρμάνσκ εδώ και χρόνια», πρόσθεσε, αναφερόμενος στο ρωσικό λιμάνι πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο . Πέρυσι υπήρξαν 13 μεταφορές στο αγκυροβόλιο- μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 30ης Απριλίου έγιναν ήδη 10, είπε. Η Novatek δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια.
Η Ρωσία, που είναι σήμερα ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχει κάθε λόγο να προχωρήσει στην προσπάθειά της να βρει εναλλακτικές οδούς προς την αγορά. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει ξεχωριστές κυρώσεις για να εμποδίσουν την έναρξη των εξαγωγών από το Arctic LNG 2, μια νέα εγκατάσταση που αναπτύχθηκε από τη Novatek, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας.
Ένας παράλληλος στόλος θα μπορούσε να παρακάμψει τους περιορισμούς και θα αποτελούσε πλήγμα σε έναν βασικό τομέα όπου οι δυτικές κυρώσεις είχαν άμεσες, απτές επιπτώσεις, διευκολύνοντας τη Μόσχα να στηρίξει την οικονομία της σε καιρό πολέμου.
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Ρωσία καταφεύγει στην κατασκευή ενός σκιώδους στόλου LNG, όπως ακριβώς συναρμολόγησε έναν σκιώδη στόλο πετρελαίου για να παρακάμψει το ανώτατο όριο τιμών της G7 και της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου», δήλωσε η Agathe Demarais, ανώτερη συνεργάτης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων.
«Η προθυμία της Μόσχας να συγκεντρώσει σκιώδεις στόλους χρησιμεύει για να καταδείξει το γεγονός ότι οι κυρώσεις είναι ένα παιχνίδι του τσακ-α-μόλε – μόλις δημιουργηθεί ένα δίκτυο καταστρατήγησης των κυρώσεων, οι δυτικές αρχές θα το στοχοποιήσουν και στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα άλλο σε ένα ατελείωτο παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι».
Διαβάστε επίσης:
Eurobank: Νέες διακρίσεις για τα Securities Services
Sky Express: Με νέα αεροσκάφη και δρομολόγια βάζει ρότα προς Χρηματιστήριο
Ισχυρό αλλά “εύθραυστο” το επενδυτικό ενδιαφέρον από το εξωτερικό για τις ΑΠΕ