Γ.Δ.
1407.03 0,00%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Ναυτιλία: Πλοήγηση με AI για μείωση των εκπομπών άνθρακα

Τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να επιστρατεύσει η ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, στη «μάχη» που θα δώσει για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσίευσε τις προηγούμενες ημέρες, η νεοφυής εταιρεία Orca AI, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την παροχή συνδρομής στην πλοήγηση των πλοίων, θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 47 εκατ. τόνους ετησίως. Η Orca AI είναι μια νεοφυής εταιρεία, η οποία αναπτύσσει μοντέλα αυτόνομης πλοήγησης πλοίων, χωρίς δηλαδή να απαιτείται ανθρώπινο «χέρι».

Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, η χρήση τεχνολογίας θα μπορούσε να περιορίσει την ανάγκη για ελιγμούς και παρακάμψεις πορείας για την αποφυγή κοντινών επαφών μεταξύ πλοίων, υφάλων και μεγάλων θηλαστικών της θάλασσας. Αυτό είναι εφικτό να επιτευχθεί μέσω της έγκαιρης προειδοποίησης του πληρώματος σε πραγματικό χρόνο. Σύμφωνα με την Orca AI, βραχυπρόθεσμα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του αριθμού των μελών του πληρώματος που απαιτούνται στην γέφυρα του πλοίου. Ακόμα όμως κι όσοι βρίσκονται στην γέφυρα, θα έχουν μειωμένο φόρτο εργασίας, ώστε να εστιάζουν την προσοχή τους στην διαχείριση πολύπλοκων εργασιών, που σχετίζονται με την πλοήγηση, βελτιστοποιώντας το ταξίδι του πλοίου και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και κατά συνέπεια και τους ρύπους που εκπέμπονται. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 30%, έως το 2030, ένας στόχος που ήδη απειλείται λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, που έχει αυξήσει την μέση απόσταση ανά ταξίδι και συνεπώς και την κατανάλωση καυσίμων.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το 2022, οι παγκόσμιες εκπομπές ρύπων από την ναυτιλία, διαμορφώθηκαν σε 858 εκατ. τόνους, οριακά υψηλότερα από το 2021. Με βάση την ανάλυση της Orca AI, κατά μέσο όρο, αναφέρονται 2.976 ναυτικά ατυχήματα. Μια μείωση στις παρακάμψεις που κάνουν τα πλοία από την πορεία τους, θα μπορούσε να εξοικονομήσει 38.2 εκατ. ναυτικά μίλια σε ετήσια βάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, άρα και ρύπων. Κατά μέσο όρο, το κάθε πλοίο θα μπορούσε να γλιτώσει 100.000 δολάρια από το κόστος των καυσίμων. Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να μειώσει και τις «στενές επαφές» των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα κατά 33%.

Μακροπρόθεσμα όμως και καθώς εξελίσσονται οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, στόχος είναι η επίτευξη της πλήρους αυτόνομης πλοήγησης, χωρίς δηλαδή να απαιτείται πλήρωμα. Μπορεί να μοιάζει με σενάριο βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο αυτό που ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει με συστήματα αυτόνομης οδήγησης, έχει αρχίσει να εξελίσσεται και στην περίπτωση της ναυσιπλοΐας, όπου άλλωστε ο κίνδυνος σύγκρουσης με άλλο πλοίο, είναι κατακόρυφα μικρότερος απ’ ό,τι η σύγκρουση με άλλο όχημα, ή ακόμα χειρότερα κάποιον πεζό, ή κάποιο άλλο εμπόδιο στον δρόμο. Αρχικά, τέτοιες τεχνολογίες αναμένεται να εφαρμοστούν σε μικρή κλίμακα και μικρού μεγέθους πλοία και φυσικά υπό την εποπτεία κατάλληλα εκπαιδευμένων μελών του πληρώματος. Αργότερα όμως, δεν είναι καθόλου απίθανο να απαιτούνται ελάχιστοι άνθρωποι, σε σχέση με σήμερα, προκειμένου να λειτουργήσει ένα πλοίο.

Πρόκειται για ένα πεδίο που πράγματι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική για την διατήρηση του κόστους χαμηλά, καθώς ήδη παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις πληρωμάτων για την επάνδρωση του στόλου νέας γενιάς που ναυπηγείται. Έτσι, ελλείψει νέων εισροών πληρωμάτων, οι ναυτιλιακές εταιρείες διαγκωνίζονται μεταξύ τους για την απορρόφηση των καλύτερων στελεχών για τα πλοία τους, αξιωματικούς και μηχανικούς, τη στιγμή που μεγάλες ελλείψεις εντοπίζονται και στις πιο χαμηλές βαθμίδες πληρωμάτων, όπως ναυτεργάτες, λοστρόμοι, θαλαμηπόλοι, ακόμα και μάγειρες. Σήμερα, ο κλάδος δεν μοιάζει να έχει απάντηση σε αυτό το διογκούμενο πρόβλημα.

Διαβάστε επίσης:

Μαρίνες: Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια και ο σκόπελος της γραφειοκρατίας

Mητσοτάκης: Παρατείνεται το πρόγραμμα για φθηνό αγροτικό ρεύμα

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η παραμονή στις ΑΠΕ και τα οφέλη από το deal με Masdar

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!