THEPOWERGAME
Την απόφαση του Εμανουέλ Μακρόν να ζητήσει τη διεξαγωγή πρόωρων βουλευτικών εκλογών, μετά την κακή επίδοση του κόμματός του στις πρόσφατες ευρωεκλογές και το πώς αυτές θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις αγορές, αναλύει η UBS. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, η πιθανότητα το ακροδεξιό κόμμα Rassemblement National (RN) της Λεπέν να κερδίσει τις εκλογές με μια πλατφόρμα μη χρηματοδοτούμενων δημόσιων δαπανών έχει αναστατώσει τις χρηματοπιστωτικές αγορές, καθώς τόσο οι γαλλικές μετοχές όσο και το χρέος υποχώρησαν την περασμένη εβδομάδα.
Το αποτέλεσμα των εκλογών είναι αβέβαιο λόγω της διαδικασίας διπλής ψηφοφορίας του εκλογικού συστήματος, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόβλεψη των αποτελεσμάτων. Στον πρώτο γύρο στις 30 Ιουνίου θα συμμετάσχουν πιθανότατα 10-15 υποψήφιοι ανά εκλογική περιφέρεια, ενώ μόνο όσοι εξασφαλίσουν ποσοστό άνω του 12,5% των ψήφων θα περάσουν στον δεύτερο γύρο στις 7 Ιουλίου.
Τα τέσσερα σενάρια της UBS
Με βάση τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η πιθανότητα να μην προκύψει σαφής πλειοψηφία είναι υψηλή, οδηγώντας σε πιθανή πολιτική αστάθεια. Μια πρώτη δημοσκόπηση, που διεξήχθη από την Harris interactive, δείχνει ότι ο Εθνικός Συναγερμός (RN) θα μπορούσε να εξασφαλίσει 235 έως 265 έδρες (σημαντική αύξηση από τις 89 έδρες που έχει σήμερα). Τo κόμμα του προέδρου Μακρόν θα μπορούσε να κερδίσει 125 έως 155 έδρες (μείωση από τις σημερινές 249 έδρες τους). Η πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση είναι 289 έδρες.
Όπως εξηγεί η UBS, χωρίς να αποδίδουμε πιθανότητες, βλέπουμε τέσσερα πιθανά σενάρια:
- Σενάριο 1: RN με απόλυτη πλειοψηφία. Αυτό θα επέτρεπε στο RN να διορίσει έναν πρωθυπουργό και να περάσει με άνεση νόμους, αν και η εσωτερική κυβερνητική διχόνοια θα μπορούσε να δημιουργήσει προκλήσεις. Οι πολιτικές του RN επικεντρώνονται σε νέες δαπάνες για τους συνταξιούχους και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον έλεγχο των κοινωνικών δαπανών που συνδέονται με τη μετανάστευση.
- Σενάριο 2: RN με σχετική πλειοψηφία. Το RN θα μπορούσε να γίνει το μεγαλύτερο κόμμα, αλλά με λιγότερες από 289 έδρες, οδηγώντας σε μια περίπλοκη συνεργασία με τον πρόεδρο να διορίζει έναν πρωθυπουργό από το RN. Αυτό το σενάριο θα οδηγούσε πιθανότατα σε πολιτικό αδιέξοδο και περιορισμένες αλλαγές πολιτικής.
- Σενάριο 3: Λαϊκό Μέτωπο με σχετική πλειοψηφία. Ο αριστερός συνασπισμός θα μπορούσε να κερδίσει μια σχετική πλειοψηφία, οδηγώντας σε ένα παρόμοιο σενάριο συνεργασίας με πιθανό αδιέξοδο. Το μανιφέστο τους περιλαμβάνει την αναίρεση των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων για τις συντάξεις και την ανεργία και την αύξηση των δαπανών για τις συντάξεις και την αγοραστική δύναμη.
- Σενάριο 4: Αναγέννηση 2.0. Το κόμμα του Μακρόν θα μπορούσε να διατηρήσει μια σχετική πλειοψηφία, συνεχίζοντας να αντιμετωπίζει προκλήσεις στην ψήφιση νόμων χωρίς να σχηματίζει συμμαχίες. Οι πολιτικές του Μακρόν θα επικεντρωθούν στην αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και την ανταγωνιστικότητα, χρηματοδοτούμενες εν μέρει από τις μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά και τις εξοικονομήσεις στις τοπικές αρχές.
«Ανεξάρτητα από το ποιο σενάριο θα περάσει, πιστεύουμε ότι η δημοσιονομική κατάσταση της Γαλλίας θα παραμείνει δύσκολη βάσει των κανόνων της ΕΕ, θέτοντας σοβαρούς περιορισμούς στα δημοσιονομικά περιθώρια οποιασδήποτε κυβέρνησης», συμπληρώνουν οι αναλυτές της UBS.
Ποιες οι επιπτώσεις στις αγορές
Κρατικό χρέος: Τα πολιτικά νέα θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις αποδόσεις των γαλλικών κρατικών ομολόγων. Τα βραχυπρόθεσμα ομόλογα είναι απίθανο να επηρεαστούν σημαντικά από την πολιτική και μάλλον θα αντανακλούν τις προοπτικές για την πορεία των επιτοκίων της ΕΚΤ. Οι πιστωτικές προοπτικές της Γαλλίας επιδεινώνονται.
Ελλείψει (απροσδόκητου) πολιτικού χάους, θεωρούμε ότι τα ασφάλιστρα κινδύνου για τα γαλλικά ομόλογα ενόψει των εκλογών θα πρέπει να παραμείνουν σε ένα αρκετά περιορισμένο εύρος της τάξης των 20-30 μ.β. γύρω από το σημερινό επίπεδο των 68 μονάδων βάσης έναντι των 10ετών γερμανικών.
Η απότομη πώληση έχει προκαλέσει κάποιες συζητήσεις στην αγορά για πιθανή παρέμβαση της ΕΚΤ, αν και το Reuters ανέφερε την Κυριακή ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν σχεδιάζουν να συζητήσουν την ενεργοποίηση μηχανισμών έκτακτης αγοράς ομολόγων για τη στήριξη του γαλλικού χρέους. Με το ενδεχόμενο περαιτέρω διεύρυνσης των spreads στον πρώτο γύρο των εκλογών, προτιμούμε να επιλέγουμε γαλλικά εταιρικά ομόλογα αντί για κρατικά ομόλογα.
Εταιρικά ομόλογα: Τα γαλλικά εταιρικά ομόλογα είναι λιγότερο ευμετάβλητα από τα κρατικά ομόλογα και δεν αναμένεται να επηρεαστούν σημαντικά από τις εκλογές. Προτιμούμε τα ποιοτικά ομόλογα, αναμένοντας πτώση των αποδόσεων καθώς οι αγορές τιμολογούν έναν κύκλο μείωσης των επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας. Βλέπουμε αξία για τους επενδυτές σε επιλεγμένα ομόλογα επενδυτικής βαθμίδας από πολυεθνικές εταιρείες που είναι λιγότερο εκτεθειμένες στην εθνική πολιτική και προσφέρουν ελκυστικές αποδόσεις.
Μετοχές: Η πολιτική αβεβαιότητα είναι αρνητική για τις μετοχές, με τις υψηλότερες αποδόσεις των ομολόγων και τα ασφάλιστρα πολιτικού κινδύνου να επιβαρύνουν την αγορά. Η υποαπόδοση του CAC 40 υποδηλώνει ότι κάποιοι κίνδυνοι έχουν τιμολογηθεί, αλλά η περαιτέρω αβεβαιότητα θα μπορούσε να περιορίσει τη διάθεση των επενδυτών. Οι μετοχές των χρηματοπιστωτικών εταιρειών, των εταιρειών κοινής ωφέλειας και των υποδομών είναι πιο ευάλωτες στις αλλαγές πολιτικής. Υπάρχουν επίσης επιπτώσεις για την ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά, δεδομένου ότι μία από τις θετικές περιπτώσεις για τις ευρωπαϊκές μετοχές συνδεόταν με πιθανές εισροές από ξένους επενδυτές, οι οποίοι μπορεί τώρα να αποτραπούν από την πολιτική αβεβαιότητα. Συνιστούμε στους επενδυτές να χρησιμοποιούν δομημένες στρατηγικές για τη διαχείριση των κινδύνων και να διερευνούν ευκαιρίες σε υποτιμημένες περιοχές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο.
Διαβάστε επίσης:
BBC: Οι καταγγελίες για pushback και η απάντηση του Λιμενικού
ΧΑ: Θα πλησιάσουν τα 5 δισ. ευρώ οι εταιρικές πράξεις το 2024
G7: Οι τέσσερις νέοι εμπορικοί διάδρομοι και ο ρόλος της Ελλάδας