Γ.Δ.
1423.56 +1,17%
ACAG
+1,72%
5.9
CENER
+1,02%
9.9
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-0,02%
2.7195
OPTIMA
-0,50%
11.84
TITC
+0,87%
28.9
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,42%
1.426
ΑΒΕ
+2,49%
0.453
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+20,55%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,19%
2.665
ΑΛΦΑ
+3,21%
1.61
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.46
ΑΡΑΙΓ
+2,31%
11.52
ΑΣΚΟ
+1,02%
2.98
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
+0,45%
11.05
ΑΤΤΙΚΑ
+7,92%
2.59
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+3,49%
5.93
ΒΙΟΚΑ
-1,21%
2.45
ΒΙΟΣΚ
+0,39%
1.295
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,22%
16.6
ΔΑΑ
+0,57%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+1,25%
11.32
ΔΟΜΙΚ
-1,30%
3.81
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,52%
0.323
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
+1,59%
32
ΕΚΤΕΡ
+0,12%
4.205
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,01%
2.54
ΕΛΠΕ
+0,13%
7.85
ΕΛΣΤΡ
+2,84%
2.17
ΕΛΤΟΝ
-0,59%
1.686
ΕΛΧΑ
+0,54%
1.87
ΕΝΤΕΡ
-1,26%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
+1,07%
7.78
ΕΥΑΠΣ
+0,65%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+0,18%
5.42
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.055
ΕΧΑΕ
-1,86%
4.755
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,87%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+0,40%
5.06
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.73
ΙΝΛΟΤ
+3,27%
1.2
ΙΝΤΕΚ
+0,54%
5.55
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,83%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+3,29%
1.255
ΙΝΤΚΑ
+2,94%
3.325
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,10%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,48%
1.57
ΚΟΡΔΕ
+0,63%
0.479
ΚΟΥΑΛ
-1,30%
1.214
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,78%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+1,79%
1.14
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.859
ΛΑΜΔΑ
+2,37%
6.9
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,17%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
+2,14%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-3,35%
2.6
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,11%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.63
ΜΙΝ
-7,58%
0.61
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,26%
23
ΜΟΝΤΑ
+5,16%
3.26
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.725
ΜΟΥΖΚ
-2,17%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
+1,35%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,65%
36.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.262
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+1,95%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
-0,81%
2.46
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,89%
0.894
ΟΤΕ
+1,77%
13.8
ΟΤΟΕΛ
+0,70%
11.48
ΠΑΙΡ
+5,12%
1.13
ΠΑΠ
+1,22%
2.48
ΠΕΙΡ
+2,10%
3.592
ΠΕΤΡΟ
+2,45%
8.38
ΠΛΑΘ
+0,26%
3.825
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+1,25%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+2,43%
4.645
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
-2,68%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.56
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
+3,18%
0.648
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,97%
19.7
ΤΖΚΑ
+7,19%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
+5,26%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,49%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-3,36%
0.23
ΦΡΛΚ
+0,78%
3.9
ΧΑΙΔΕ
-2,27%
0.645

Ψηφιακό κράτος: Ο άυλος πόρος εμπιστοσύνης πολιτών και επιχειρήσεων

Λεωνίδας Χριστόπουλος
Ο Λεωνίδας Χριστόπουλος είναι Γενικός Γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Τον τελευταίο χρόνο, η Ελλάδα αποδεικνύει κάθε μέρα ότι είναι πλέον μέρος της νέας ψηφιακής εποχής. Η ψηφιοποίηση του κράτους, οι μεγάλες επενδύσεις των τεχνολογικών πολυεθνικών, τα δίκτυα 5G, είναι γεγονότα τα οποία αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα έχει κάνει πια μια σημαντική αλλαγή παραδείγματος προκειμένου να ευθυγραμμιστεί με την πραγματικότητα του αιώνα μας, τις απαιτήσεις της εποχής μας.

Η παγκόσμια οικονομία αλλάζει, γίνεται ψηφιακή, ενσωματώνοντας τις νέες τάσεις ακόμη γρηγορότερα. Στην εποχή μετά την πανδημία, η ανασυγκρότηση των οικονομιών σε παγκόσμιο επίπεδο θα έχει ως βασικά της θεμέλια την ψηφιακή μετάβαση και την πράσινη ανάπτυξη. Η Κυβέρνηση αποδίδει ειδικό βάρος στη νέα ψηφιακή οικονομία, πράγμα που γίνεται εύκολα αντιληπτό αν παρατηρήσει κανείς το εύρος των παρεμβάσεων της προς αυτήν την κατεύθυνση.

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν πως μια βελτίωση της χώρας στους δείκτες DESI της ΕΕ, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έρχονται από τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και κυρίως από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα μπορούσαν να επιφέρουν κατά την επόμενη εξαετία αύξηση του ΑΕΠ κατά σχεδόν 15%. Αυτό σημαίνει πως παρουσιάζεται μια μοναδική ευκαρία, η οποία για να μην χαθεί πρέπει να δημιουργηθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις από τη μεριά του Κράτους.

Για το λόγο αυτό η Κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε τολμηρές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες έχουν στόχο να βελτιώσουν το περιβάλλον εντός του οποίου θα ανθίσει η προσπάθεια για την ψηφιακή οικονομία. Αυτές μπορούν να συνοψιστούν στις εξής:

Ψηφιοποίηση του κράτους και απλούστευση των διαδικασιών της δημόσιας διοίκησης, ειδικά προς τις επιχειρήσεις. Ο λόγος για τον οποίο αυτό θεωρείται σημαντική παρέμβαση για την οικονομία δεν είναι τόσο αυτονόητος, όσο εξαρχής ακούγεται. Και αυτό, διότι πέραν της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών που μειώνουν τα διοικητικά βάρη προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, υπάρχει και το ζήτημα της αύξησης της εμπιστοσύνης. Και η εμπιστοσύνη, ως γνωστόν, είναι σημαντικός άυλος πόρος για την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς και την οικονομική ανάπτυξη.

Στο πεδίο αυτό οι παρεμβάσεις είναι πλέον μια καθημερινότητα για το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη, το γνωστό gov.gr, με 1200 υπηρεσίες, έχει γίνει το πρόσωπο της ψηφιακής διακυβέρνησης. Από την άλλη νέες ψηφιακές υπηρεσίες όπως το ψηφιακό Κτηματολόγιο ή η ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα για την παροχή των δημοσίων υπηρεσιών, γρήγορα και με διαφάνεια. Αν σε αυτά συνυπολογιστεί και η διαδικασία της Επιχείρησης Ελευθερία για τον εμβολιασμό, τότε γίνεται κατανοητό πως η εμπιστοσύνη, αυτός ο κρίσιμος πόρος για την οικονομική ανάπτυξη, επιστρέφει.

Θεσμικές παρεμβάσεις προκειμένου να θεμελιωθούν οι θεσμικοί μηχανισμοί και κανόνες που θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την ψηφιακή ανάπτυξη. Με το ν. 4727/2020 για τη ψηφιακή διακυβέρνηση και τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, που ενσωματώνει κρίσιμες οδηγίες της ΕΕ, έγιναν τα πρώτα ουσιαστικά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.

Επιπλέον, σε επίπεδο στρατηγικής, η χώρα κινείται με έναν πολύ συγκεκριμένο χάρτη ενεργειών, όπως οι στρατηγικές για την Κυβερνοασφάλεια και την Τεχνητή Νοημοσύνη, που καλλιεργούν τις προϋποθέσεις του μέλλοντος, ενώ η Βίβλος Ψηφιακού μετασχηματισμού, στην οποία αποτυπώνεται το φιλόδοξο πλάνο ενεργειών της Κυβέρνησης για την επόμενη πενταετία είναι πλέον πραγματικότητα. Ένα «έξυπνο» πλάνο το οποίο έχει τη δυνατότητα να αναπροσαρμόζεται σε ετήσια βάση εφόσον οι συνθήκες της αγοράς και της οικονομίας το απαιτούν.

Οριζόντιοι επιταχυντές της ψηφιακής ανάπτυξης αλλά και οριζόντιες πολιτικές για την προστασία της κοινωνικής συνοχής στο πλαίσιο της ανάπτυξης αυτής. Σε αυτήν την κατηγορία εντάσσονται οι πολιτικές για τα ανοιχτά δεδομένα ή τη συνδεσιμότητα μέσω των δικτύων 5G, τα οποία πλέον είναι μια πραγματικότητα στη χώρα μας και αποτελούν καταλύτες για την ψηφιακή ανάπτυξη της χώρας. Στην ίδια κατηγορία μπορεί να ενταχθεί η γρήγορη υιοθέτηση του ν. 4624/2019 για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η υιοθέτηση κανόνων για την ψηφιακή προσβασιμότητα, η δημιουργία της Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών για τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών κ.α.

Η πολιτική για τα μεγάλα έργα και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Εδώ υπάρχουν τρείς σημαντικές παρεμβάσεις που υλοποιούνται για να βελτιώσουν το περιβάλλον της μετάβασης στην ψηφιακή οικονομία.

Πρώτον, η προσπάθεια απλούστευσης υλοποίησης των δημοσίων συμβάσεων και διαγωνισμών, ειδικά ως προς το εγκριτικό σκέλος της διαδικασίας όπου οι απαραίτητες εγκρίσεις από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχουν πλέον επιταχυνθεί σε μεγάλο βαθμό.

Δεύτερον, η επιτάχυνση των μεγάλων έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τα οποία πλέον υλοποιούνται και δημιουργούν μια δυναμική που δεν υπήρχε πριν. Έργα όπως, το HRMS, το ERP, η Εθνική Πύλη Κωδικοποίησης, η νέα Διαύγεια, το ΟΠΣ για το σύστημα αδειοδότησης, το ψηφιακό σύστημα μισθοδοσίας στο Δημόσιο είναι όλα έργα που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο έχουν πλέον «ξεκολλήσει».

Τρίτον, η οργάνωση των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης ή το νέο ΕΣΠΑ αλλά και το Ταμείο Φαιστός. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία αυτά αθροίζουν σχεδόν 6 δις ευρώ έργα τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη νέα Βίβλο Ψηφιακού μετασχηματισμού και αποτελούν κρίσιμους πόρους για την μετάβαση στη νέα ψηφιακή οικονομία.

Όλα τα παραπάνω είναι ενδεικτικά της νέας δυναμικής που αναπτύσσεται, στην ελληνική αλλά και την παγκόσμια αγορά. Η ανάγκη προσαρμογής στα νέα δεδομένα, ανάγκη που προκύπτει και από την πανδημία και τις οικονομικές και κοινωνικές της συνέπειες, αλλά και η επικέντρωση της πολιτικής της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη στον ψηφιακό μετασχηματισμό, έχουν λειτουργήσει ως επιταχυντές των εξελίξεων. Οι λύσεις που πλέον προσφέρονται στο ψηφιακό επίπεδο στέλνουν σαφές μήνυμα ότι είναι εδώ για να δημιουργήσουν μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας. Και αυτή η αλλαγή είναι το βασικό θεμέλιο και το μεγάλο μας όπλο για την είσοδο και την παγίωση της Ελλάδας στη νέα ψηφιακή οικονομία. Ήρθε η ώρα, η χώρα μας από ουραγός, να γίνει πρωτοπόρος.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!