THEPOWERGAME
Μια σημαντική «νίκη» απέναντι στην Booking.com πέτυχαν τα καταλύματα που πωλούνται μέσω της πλατφόρμας της (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα διαμερίσματα, βραχυχρόνιες μισθώσεις), στο θέμα των νέων χρεώσεων που επρόκειτο να τους επιβάλει. Συγκεκριμένα, η μεγάλη διαδικτυακή πλατφόρμα καταλυμάτων είχε ενημερώσει στις αρχές Μαΐου τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων ότι για να πληρωθούν για τις κρατήσεις στις οποίες δεν υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης (non refundable) θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν μόνο τη virtual κάρτα της Booking, από 1,1% σε 3%. Επιπλέον, η είσπραξη των χρημάτων από τον ιδιοκτήτη του καταλύματος θα μπορούσε να γίνει την ημέρα της άφιξης και όχι μόλις γινόταν η κράτηση, όπως ίσχυε.
Οι αλλαγές αυτές επρόκειτο να γίνουν στις 10 Ιουνίου, όμως μετά τις έντονες διαμαρτυρίες των ξενοδόχων η Booking με επιστολή της ενημέρωσε ότι αναβάλλονται. Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ακούσαμε τα σχόλια από εσάς και τους συνεργάτες μας και καταλαβαίνουμε ότι αυτή η αλλαγή μπορεί να είναι ενοχλητική κατά τη διάρκεια της πολυάσχολης καλοκαιρινής περιόδου. Για να ελαχιστοποιήσουμε την αναστάτωση, αποφασίσαμε να μεταθέσουμε την εφαρμογή αυτής της αλλαγής πολιτικής για αργότερα μέσα στο έτος. Θα σας ειδοποιήσουμε εκ των προτέρων πριν από την εφαρμογή των αλλαγών».
Οι αντιδράσεις των ξενοδόχων
Όταν η Booking είχε γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να προχωρήσει σε αλλαγές, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, με επιστολή του προς τον υπεύθυνο Ελλάδας και Κύπρου της Booking διαμαρτυρόταν για τη μονομερή κίνηση της εταιρείας. Όπως ανέφερε, «επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους ξενοδόχους, αφού απαιτούν την αποδοχή των αυξημένων ποσοστών προμήθειας των εικονικών αυτών καρτών, ώστε να περιορίσουν το ρίσκο των non-show πελατών».
Πολύ πριν από αυτές τις εξελίξεις, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος είχε προσχωρήσει σε καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού σχετικά με τις αθέμιτες πρακτικές ψηφιακών πλατφορμών, που εκμεταλλεύονται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση τους στη διαδικτυακή αγορά κρατήσεων. Το βασικό θέμα ήταν οι αυθαίρετες ρήτρες ισοτιμιών που εξακολουθούν να επιβάλλονται από Online Travel Agencies, αλλά και οι μέθοδοι παραπλανητικής διαφήμισης που εφαρμόζουν. Κατόπιν, σε αυτήν την καταγγελία προστέθηκε και η πρόθεση της Booking.com γι’ αυτές τις νέες αλλαγές.
Να σημειωθεί ότι η εν λόγω καταγγελία του ΞΕΕ δεν έχει εξεταστεί ακόμα.
Ταυτόχρονα, πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα τις πρακτικές αυτές, ενώ ο νέος Νόμος για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act – DMA), που εγκρίθηκε και τίθεται πλέον σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα αποτελέσει ένα ισχυρό όπλο απέναντι στις ψηφιακές πλατφόρμες.
Πάντως, η Booking.com εμφανίζεται αποφασισμένη να προχωρήσει στις αλλαγές, ακόμα και αν τις καθυστερήσει. Ως βασικό λόγο επικαλείται την προσπάθειά της για ελαχιστοποίηση των κινδύνων ασφαλείας.
Η κυβερνοασφάλεια στον ταξιδιωτικό κλάδο
Από πέρυσι οι επιθέσεις οικονομικής απάτης με στόχο τους ταξιδιώτες εμφανίζουν σημαντική άνοδο. «Μια μέθοδος που έχει επηρεάσει σημαντικά την Booking.com και τους συνεργάτες της είναι η χρήση συνδέσμων phishing σε πλατφόρμες διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων. Οι επιθέσεις αυτές έχουν στόχο την κατάληψη των λογαριασμών των συνεργατών και την εξαπάτηση των ταξιδιωτών με δόλιους συνδέσμους πληρωμής για την υποκλοπή των χρηματοοικονομικών τους πληροφοριών», αναφέρει η πλατφόρμα στην επιστολή της προς τους ξενοδόχους.
«Ένας πρωταρχικός κίνδυνος προκύπτει όταν οι επισκέπτες κάνουν κρατήσεις βάσει των προπληρωμένων πολιτικών που προσφέρονται από συνεργάτες που χρησιμοποιούν το “μοντέλο πρακτορείου” (δηλαδή, συνεργάτες που προτιμούν να αποδέχονται την πληρωμή απευθείας και να στέλνουν συνδέσμους πληρωμής στους επισκέπτες μέσω της πλατφόρμας μας). Οι επιτιθέμενοι έχουν εκμεταλλευτεί αυτήν την ανάγκη, δημιουργώντας φαινομενικά νόμιμα αιτήματα, που εξαπατούν εύκολα τους ταξιδιώτες».
Διαβάστε επίσης:
Στο 3,3% ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ
Έκρηξη στην Κάτω Κηφισιά: Θέμα ώρας η οριοθέτηση της φωτιάς
ΥΠΕΝ: Πώς εξελίσσεται ο σχεδιασμός για τις περικοπές ενέργειας