THEPOWERGAME
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) δήλωσε την Τετάρτη ότι η αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου υπό την ηγεσία των ΗΠΑ αναμένεται να ξεπεράσει την αύξηση της ζήτησης από τώρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ωθώντας την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα σε πρωτοφανή επίπεδα και ενδεχομένως ανατρέποντας τη διαχείριση της αγοράς από τον ΟΠΕΚ+.
Η πρόβλεψη προκάλεσε μια αυστηρή προειδοποίηση για το μεγάλο πετρέλαιο από τον εκτελεστικό διευθυντή του ΙΕΑ , Φατίχ Μπιρόλ, ο οποίος πρότεινε ότι οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί κολοσσοί στον κόσμο ίσως επιθυμούν να ευθυγραμμίσουν τις επιχειρηματικές τους στρατηγικές με τις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα.
Στην τελευταία μεσοπρόθεσμη έκθεσή του για την αγορά, με τίτλο Oil 2024, ο παγκόσμιος οργανισμός παρακολούθησης της ενέργειας δήλωσε ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου είναι σε καλό δρόμο για να επιβραδυνθεί, πριν φθάσει τελικά στην κορύφωσή της κοντά στα 106 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2030. Αυτό είναι από λίγο πάνω από τα 102 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023.
Ταυτόχρονα, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η συνολική παραγωγική ικανότητα πετρελαίου θα εκτοξευθεί σε σχεδόν 114 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2030 -ένα επιβλητικό ποσό 8 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως πάνω από την προβλεπόμενη παγκόσμια ζήτηση.
Ο ΙΕΑ δήλωσε ότι αυτό θα οδηγήσει σε επίπεδα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας που δεν έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν -εκτός από το αποκορύφωμα των αποκλεισμών του Covid-19 το 2020.
Προειδοποίησε ότι αυτή η δυναμική θα μπορούσε να έχει «σημαντικές συνέπειες» για τις αγορές πετρελαίου, μεταξύ άλλων για την αμερικανική σχιστολιθική βιομηχανία και τις οικονομίες των παραγωγών στον ΟΠΕΚ και πέραν αυτού.
«Καθώς η ανάκαμψη της πανδημίας χάνει την ορμή της, οι μεταβάσεις στην καθαρή ενέργεια προχωρούν και η δομή της οικονομίας της Κίνας μετατοπίζεται, η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται και πρόκειται να φθάσει στο αποκορύφωμά της έως το 2030», ανέφερε σε δήλωσή του ο Φατίχ Μπιρόλ του ΙΕΑ.
Η έκθεση έρχεται καθώς οι χώρες προσπαθούν να απομακρυνθούν από τα ορυκτά καύσιμα, με την ανάπτυξη δυναμικής υπέρ των καθαρών τεχνολογιών και των τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας. Η καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, είναι ο κύριος παράγοντας της κλιματικής κρίσης.
Το μερίδιο των ορυκτών καυσίμων στον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό έχει παραμείνει στο 80% περίπου για δεκαετίες, σύμφωνα με τον ΙΕΑ, αν και αναμένει ότι αυτό θα μειωθεί στο 73% περίπου μέχρι το 2030.
Η ζήτηση πετρελαίου στις προηγμένες οικονομίες θα μειωθεί περαιτέρω
Παρά την προβλεπόμενη επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου, ο ΙΕΑ σημείωσε ότι, ελλείψει ισχυρότερων μέτρων πολιτικής ή αλλαγών στη συμπεριφορά, η ζήτηση αργού αναμένεται να είναι ακόμη περίπου 3,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα υψηλότερη έως το 2030 απ’ ό,τι το 2023.
Είπε ότι η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ισχυρή ζήτηση από τις ταχέως αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας, καθώς και από τους τομείς των αερομεταφορών και των πετροχημικών προϊόντων.
Στις προηγμένες οικονομίες, ωστόσο, ο ΙΕΑ αναφέρει ότι η ζήτηση πετρελαίου είναι σε πορεία πτώσης κάτω από τα 43 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το 2030, από σχεδόν 46 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως πέρυσι. Εκτός από την πανδημία του κορονοϊού, ο ΙΕΑ δήλωσε ότι η τελευταία φορά που η ζήτηση πετρελαίου από τις προηγμένες οικονομίες ήταν τόσο χαμηλή ήταν το 1991.
Σε μια έκθεση-ορόσημο του 2021, ο ΔΟΕ είχε προτρέψει να μην αναπτυχθούν νέα κοιτάσματα πετρελαίου, φυσικού αερίου ή άνθρακα, εάν ο κόσμος θέλει να επιτύχει καθαρό μηδενικό ισοζύγιο μέχρι το 2050.
Τα πορίσματα της εν λόγω έκθεσης επικρίθηκαν ευρέως από αρκετούς παραγωγούς του ΟΠΕΚ+, οι οποίοι υποστηρίζουν διπλές επενδύσεις σε υδρογονάνθρακες και Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, έως ότου η πράσινη ενέργεια μπορέσει να καλύψει μονομερώς τις ανάγκες της παγκόσμιας κατανάλωσης.
Με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, ο ΟΠΕΚ+ αναφέρεται σε μια σημαίνουσα ενεργειακή συμμαχία, που αποτελείται από εταίρους του ΟΠΕΚ και μη του ΟΠΕΚ.
Διαβάστε επίσης:
Στις ελληνικές τράπεζες “δένει” η ελληνική ναυτιλία
Παγωτά Δωδώνη: Επενδύσεις 10 εκατ. και ανάπτυξη 15% στην εποχή Βενέτη
Πόλεμος προσφορών ξεσπά για τις ΑΠΕ της Enel στην Ινδία