Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Στις ελληνικές τράπεζες “δένει” η ελληνική ναυτιλία

Κάθετη είναι η αύξηση του μεριδίου των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Με βάση τα στοιχεία της τελευταίας ετήσιας έκθεσης που επιμελείται η Petrofin Research, από το 2016 έως και το 2023, παρατηρείται αύξηση κατά 81,2% της αξίας των ναυτιλιακών δανείων, που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των ελληνικών τραπεζών. Συγκεκριμένα, από τα 8,72 δισ. δολάρια που ήταν το ύψος της έκθεσης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος στην εγχώρια ναυτιλία το 2016, το σχετικό μέγεθος είχε εκτοξευτεί σε 15,8 δισ. δολαρίων στο τέλος του 2023. Έτσι, πλέον το 31% των δανείων προς τις ελληνικές εταιρείες ελέγχεται από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

Μόνο κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου καταγράφηκε αύξηση κατά 12,25%, καθώς στο τέλος του 2022 το υπόλοιπο δανείων ήταν 14,07 δισ. δολάρια. Με βάση τα στοιχεία της Petrofin Research, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες είναι κι εκείνες με τη μεγαλύτερη έκθεση στην ελληνική ναυτιλία. Στην κορυφή βρίσκεται η Eurobank, που ελέγχει χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων συνολικού ύψους 4 δισ. δολαρίων. Ακολουθεί στη δεύτερη θέση η Τράπεζα Πειραιώς με δάνεια ύψους 3,7 δισ. δολαρίων, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Alpha Bank με αξία δανείων 3,69 δισ. δολαρίων. Στην τέταρτη θέση είναι η Εθνική Τράπεζα, με συνολικό ποσό δανείων 3,32 δισ. δολαρίων.

Αξίζει να τονιστεί ότι η Eurobank κατατάσσεται και στη δεύτερη θέση συνολικά, ως προς τον δανεισμό προς την εγχώρια ποντοπόρο ναυτιλία, πίσω μόνο από την ελβετική UBS. Αντίστοιχα και οι υπόλοιπες ελληνικές τράπεζες κατατάσσονται στην τρίτη, τέταρτη και πέμπτη θέση της συνολικής κατάταξης των τραπεζών (ελληνικών και ξένων) που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία. Πρόκειται για μια δομική διαφοροποίηση του μείγματος της προέλευσης της χρηματοδότησης της ναυτιλίας, καθώς στο παρελθόν και πριν από την παγκόσμια οικονομική κρίση η εικόνα ήταν αντίστροφη, δηλαδή οι ξένες τράπεζες κυριαρχούσαν και μάλιστα με μεγάλη απόσταση.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Petrofin, η αλλαγή αυτή έχει πολλές εξηγήσεις. Κατ’ αρχάς, τα τελευταία χρόνια το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αλλά και η ελληνική οικονομία συνολικά, είδαν την πιστοληπτική τους ικανότητα να βελτιώνεται, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί και η χρηματοδοτική τους δυνατότητα. Παράλληλα, η ναυτιλία ως κλάδος ανέκαθεν αποτελούσε ένα σημαντικό τμήμα της χρηματοδότησής τους, που μάλιστα στήριξε τους ισολογισμούς τους κατά τη διάρκεια της κρίσης, λόγω της υψηλής ποιότητας των πελατών. Ένας ακόμα λόγος για την εξέλιξη αυτήν είναι και η σταδιακή έξοδος αρκετών ξένων τραπεζών από τη ναυτιλία συνολικά (όχι μόνο την ελληνική), καθώς κρίθηκε υψηλού ρίσκου, σε σχέση με τον κίνδυνο που ήταν διατεθειμένες να αναλάβουν μετά την οικονομική κρίση.

Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των ναυτιλιακών δανείων των ελληνικών τραπεζών έχει διαδραματίσει φυσικά και η ίδια η ελληνική ναυτιλία, η οποία συνεχίζει τη διαδικασία ανανέωσης και αναβάθμισης του ελληνόκτητου στόλου. Ασφαλώς, ιδιαίτερη σημασία έχουν και οι διαπροσωπικές σχέσεις ανάμεσα στους πλοιοκτήτες και τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών. Το στοιχείο αυτό αποτελεί ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχουν οι τράπεζες έναντι εκείνων του εξωτερικού. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, παρ’ ότι οι τράπεζες έχουν μειώσει τα περιθώριά τους, προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές, εξακολουθούν να υπάρχουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως για παράδειγμα το Sale and Leaseback (πώληση κι επαναμίσθωση), που επιτρέπει στους πλοιοκτήτες που το αξιοποιούν σημαντικά υψηλότερες αποδόσεις, με μικρότερη κεφαλαιακή δαπάνη.

Σε κάθε περίπτωση, η Petrofin εκτιμά ότι η ανοδική πορεία που διαγράφουν τα χαρτοφυλάκια ναυτιλιακών δανείων των ελληνικών τραπεζών θα έχει και συνέχεια τα επόμενα χρόνια.

Με δεδομένο ότι ο κλάδος εισέρχεται σε μια περίοδο που θα απαιτηθούν πολύ μεγάλες επενδύσεις για την αναβάθμιση και την απανθρακοποίηση του παγκόσμιου στόλου, οι ανάγκες σε χρηματοδότηση προβλέπεται ότι θα πολλαπλασιαστούν. Ασφαλώς, ένα μέρος των κεφαλαίων θα προέλθει από άλλες πηγές (π.χ. από την επιβολή ενός τέλους στην παγκόσμια ναυτιλία), ωστόσο και ο ρόλος των τραπεζών θα είναι ιδιαίτερα σημαντικός. Αυτή τη στιγμή, βέβαια, τα ερωτήματα είναι περισσότερα από τις διαθέσιμες απαντήσεις, με αποτέλεσμα και οι πλοιοκτήτες να τηρούν στάση αναμονής, προτού δεσμεύσουν σημαντικό όγκο κεφαλαίων, για την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών καυσίμων, χωρίς να είναι βέβαιοι για την αποτελεσματικότητα, αλλά κυρίως την ευρεία διαθεσιμότητά τους σε χαμηλό κόστος.

Το σίγουρο είναι ότι το σύνολο του χρηματοπιστωτικού κλάδου επιθυμεί να επεκταθεί στη χρηματοδότηση της «πράσινης» ναυτιλίας. Ήδη 35 τραπεζικοί όμιλοι έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία Poseidon Principles, που επιχειρεί να ενθαρρύνει τη στροφή της ναυτιλιακής χρηματοδότησης προς περισσότερο «πράσινες» πρακτικές, ευθυγραμμισμένες με τη διαδικασία μείωσης των εκπομπών ρύπων της παγκόσμιας ναυτιλίας, με βάση τους στόχους του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ).

Διαβάστε επίσης:

Γαλλία: Sell off στα ομόλογα, με το βλέμμα στις επόμενες κινήσεις Μακρόν

Οι συναυλίες των Coldplay εκτόξευσαν ζήτηση και τιμές των Airbnb στην Αθήνα

ΕΕ: Το σχέδιο για να μην διακοπεί η ροή αερίου από τον αγωγό Ουκρανίας Ρωσίας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!