THEPOWERGAME
Τα αισιόδοξα μηνύματα από τη ναυτιλιακή αγορά απαρίθμησε ο εφοπλιστής και ιδιοκτήτης της Capital Maritime & Trading Corp, Βαγγέλης Μαρινάκης από το πάνελ του TradeWinds στο πλαίσιο του Posidonia 2024. Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα στους ναύλους των πλοίων, τις παραγγελίες νεότευκτων, στη ζήτηση ενέργειας, αλλά και στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων των Χούθι.
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης τόνισε ότι στη ναυτιλία οι προβλέψεις δεν είναι εύκολες και ανέφερε ότι «εμείς στοιχηματίζουμε σε αυτό που συνέβη χθες, σε αυτό που συμβαίνει τώρα και αυτό που θα συμβεί αύριο. Θα αναφέρω ορισμένους παράγοντες που λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας για το τι κάνουμε στο μέλλον και επίσης ορισμένους άλλους παράγοντες που είναι δύσκολο να προβλέψουμε, καθώς ό,τι λαμβάνουμε υπόψη μας σήμερα μπορεί να φανεί ακαδημαϊκό αύριο και να έχει μεγάλες εκπλήξεις. Γιατί έτσι είναι η ναυτιλία, γι’ αυτό και οι προβλέψεις δεν επαληθεύονται πάντα».
«Βλέπουμε ότι στις μέρες μας ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται και ότι όταν οι χώρες αναπτύσσονται και οι πληθυσμοί αποκτούν ηλεκτρικό ρεύμα και φώτα, είναι πολύ δύσκολο να το σταματήσουμε. Η καθυστέρηση είναι μέχρι να αναπτυχθεί η χώρα».
Μιλώντας για τις συγκρίσεις που γίνονται με το 2008 και τις ανησυχίες που υπάρχουν, είπε ότι δεν είναι δικαιολογημένες. «Επειδή πολλοί άνθρωποι ανησυχούν ότι όλη αυτή η αισιοδοξία που βλέπουμε στα Posidonia 2024 μοιάζει με το 2008 και 2-3 μήνες αργότερα άρχισε η κατάρρευση με τα subprimes, τη Lehmann Brothers, σήμερα βλέπουμε κάτι που δεν μπορούσαμε να δούμε πριν από 15 ή 20 χρόνια. Τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά από ό,τι ήταν πριν από 16 χρόνια. Πρώτα από όλα, η ζήτηση για ενέργεια αυξάνεται πολύ και βλέπουμε ότι, λόγω της τεχνητής νοημοσύνης, χρειαζόμαστε, ειδικά στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη, πολύ περισσότερη ενέργεια και νερό, κάτι που θα είναι πολύ σημαντικό για τα επόμενα χρόνια και πιο σημαντικό από ό,τι ήταν μέχρι σήμερα», ανέφερε ο κ. Μαρινάκης.
Βαγγέλης Μαρινάκης: Tις επιπτώσεις από τους Χούθι θα τις δούμε από το β’ εξάμηνο
Το άλλο στοιχείο αισιοδοξίας κατά τον Βαγγέλη Μαρινάκη σχετίζεται με την αύξηση των παραγγελιών για νέα πλοία: «Για πολλούς τύπους πλοίων τα τελευταία 10 χρόνια οι παραγγελίες νέων πλοίων ήταν ελάχιστες ή ανύπαρκτες, και αυτό μας δίνει αισιοδοξία για το μέλλον και φυσικά βλέπουμε τι συμβαίνει με το LNG και αναμένουμε πολύ μεγαλύτερη παραγωγή τα επόμενα 2-3 χρόνια.
Βλέπουμε σταθερή ζήτηση εκεί – και φυσικά, από την άλλη πλευρά, αύριο μπορεί να γίνει ένας σοβαρός εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και ό,τι συζητάμε σήμερα δεν θα υπάρχει. Ετσι στοιχηματίζουμε στην καλή πλευρά και ελπίζουμε να μην αντιμετωπίσουμε μεγάλες εκπλήξεις στο εγγύς μέλλον».
Αισιόδοξος φάνηκε ο Βαγγέλης Μαρινάκης σε σχέση με την επίπτωση που θα έχει η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ στη ναυτιλία: «Αυτό που συμβαίνει τους τελευταίους 3-4 μήνες στη διώρυγα του Σουέζ είναι κάτι που δεν έχουμε δει ακόμη τις επιπτώσεις του. Προς το τέλος του έτους ή το δεύτερο εξάμηνο του έτους ίσως εκπλαγούμε όταν δούμε ότι η επίδραση στην αγορά θα είναι πιο σημαντική και θα δούμε πολύ καλύτερες αγορές, ειδικά στα εμπορευματοκιβώτια και στο ξηρό φορτίο. Είναι κάτι που δεν έχουμε δει μέχρι στιγμής, όπως το έχουμε δει στα δεξαμενόπλοια».
Ποιες είναι οι ευθυνες των κυβερνήσεων
Σε σχέση με την πρόκληση των πλοίων που μεταφέρουν τα εναλλακτικά καύσιμα και διοξείδιο του άνθρακα ο Βαγγέλης Μαρινάκης τόνισε πως «βλέπουμε μια υγιή αγορά και επίσης βλέπουμε ναυλωτές που ένα ή δύο χρόνια πριν από την παράδοση είναι πρόθυμοι να πληρώσουν πολύ περισσότερα χρήματα για πλοία, κάτι που δεν γινόταν πριν από μερικά χρόνια».
Αναφερόμενος στις ευθύνες των κυβερνήσεων, είπε ότι πρέπει να εξασφαλίσουν «ότι οι κυρώσεις δουλεύουν με σοβαρό τρόπο». Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στάθηκε και στον «σκοτεινό στόλο» που δεν έχει συμμορφωθεί με τις κυρώσεις στη Ρωσία, διαμορφώνοντας μια άνιση και προβληματική συνθήκη. «Αν υπολογίσουμε ότι ο “σκοτεινός στόλος” όπως είπατε είναι κοντά στα 1.000 πλοία, ότι σε καθημερινή βάση πλέουν στη Μεσόγειο, στη Βαλτική, σε όλη την Ευρώπη, τι κάνουμε γι’ αυτό; Ακολουθούμε τους κανονισμούς, κάνουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε και δίπλα στο πλοίο μας πλέει και ένα πλοίο του “σκοτεινού στόλου” και προκαλεί ρύπανση, συγκρούσεις, οτιδήποτε».
Πρόσθεσε, ότι υπάρχει μια ευθύνη των κυβερνήσεων να εξασφαλίσουν ότι οι κυρώσεις λειτουργούν με έναν σοβαρό τρόπο και δεν καταλήγουν σε μια «τιμωρία» των καταναλωτών και της οικονομίας: «Νομίζω ότι οι κυβερνήσεις δεν έχουν κάνει αρκετά για να το αποτρέψουν αυτό, συν τις ταξινομήσεις, συν την ασφάλιση, και νομίζω ότι όλοι ακολουθούμε τους κανονισμούς, σεβόμαστε τις κυρώσεις, αλλά ταυτόχρονα όλα αυτά συμβαίνουν και μπορούν εύκολα να συμβαίνουν, και έχουν συμβεί, δεν έχουν κανένα νόημα».
Διαβάστε επίσης:
Πώς οι millennials έφεραν τα πάνω κάτω στην αγορά της τέχνης
Το καλοκαίρι των sequel στα θερινά σινεμά
Μυτιληναίος: Για λίγους και ισχυρούς πλέον η αγορά ενέργειας