THEPOWERGAME
Η αγορά τέχνης έχει πέσει, αλλά, παράλληλα, αναδιαμορφώνεται από τα γούστα και τις απρόβλεπτες συνήθειες μιας εντελώς νέας γενιάς αγοραστών, των millennials, οι οποίοι ανακατεύουν την «τράπουλα» της αγοράς, όπως λένε οι κορυφαίοι οίκοι δημοπρασιών στον κόσμο.
Οι συμπεριφορές και οι κανόνες προσφορών των millennials είναι ακόμη σε μεγάλο βαθμό «αχαρτογράφητα νερά» για την υψηλή τέχνη, γεγονός που περιπλέκει την κατάσταση, καθώς οι κύριοι οίκοι δημοπρασιών της Νέας Υόρκης είχαν έσοδα μόλις 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τη Wall Street Journal. Οι οίκοι ήταν ήδη «πληγωμένοι» πριν από αυτές τις πωλήσεις, οι οποίες χρησιμοποιούνται για να μετρήσουν την υγεία της αγοράς. Ο οίκος Christie’s, βέβαια, δήλωσε την Κυριακή ότι ξεπέρασε τα προβλήματα που προέκυψαν από την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε.
Το σύνολο του τελευταίου γύρου δημοπρασιών έπεσε σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με τις προσδοκίες των Sotheby’s, Christie’s και Phillips, οι οποίες απείχαν πολύ από την τελευταία κορύφωση της αγοράς το 2022, όταν παρόμοιες πωλήσεις ανήλθαν σε 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Εκτός από το ότι οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες, χαρακτηρίστηκαν και από πολλές «ανωμαλίες» που θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν μια μεγάλη… γενεαλογική αλλαγή στη συμπεριφορά της αγοράς, καθώς οι baby boomers αφήνουν πλέον χώρο για τους πλειοδότες της Gen X και τους millennials, όπως ανέφεραν οι οίκοι δημοπρασιών.
Η Μπρουκ Λάμπεϊ, επικεφαλής της παγκόσμιας διεύθυνσης καλών τεχνών της Sotheby’s, δήλωσε ότι οι millennials συλλέκτες δίνουν προτεραιότητα στην καινοτομία σήμερα, πράγμα που σημαίνει ότι ο κάθε οίκος της πρέπει να «ανακατεύει» διαρκώς τον κατάλογο των καλλιτεχνών που δημοπρατεί. Οι επιλογές που πριν από λίγους μήνες θεωρούνταν δημοφιλείς μπορεί ξαφνικά να θεωρηθούν παρωχημένες -μια εναλλαγή που θυμίζει περισσότερο τους κύκλους της μόδας.
Τον περασμένο Μάιο, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, εν μέσω μιας μεγάλης έκθεσης στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, η Βρετανίδα ζωγράφος Σέσιλι Μπράουν ήταν αγαπημένη των millennials στις δημοπρασίες, με δύο από τα έργα της να πωλούνται για 6,7 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, την περασμένη Δευτέρα, ο οίκος Sotheby’s έπρεπε να αποσύρει λίγο πριν την πλειοδοσία το έργο «Sirens and Shipwrecks and Bathers and the Band» της Μπράουν (που υπολογίζεται στα 6 εκατομμύρια δολάρια) γιατί δεν είχε ζήτηση. Ο οίκος Christie’s χρειάστηκε επίσης να αποσύρει το «Event» του Μπράις Μάρντεν (περίπου 30 εκατομμυρίων δολαρίων), για τον ίδιο λόγο.
«Το απρόβλεπτο είναι συναρπαστικό, αλλά είναι και περίεργο, γιατί δείχνεις στους millenials συλλέκτες αυτό που νομίζεις ότι θέλουν και εν τέλει αναφωνούν: “Ω, αυτό είναι υπέροχο, αλλά κοιτάζω ένα άλλο πράγμα τώρα”», είπε η Λάμπεϊ.
Ο Τσαρλς Στιούαρτ, διευθύνων σύμβουλος της Sotheby’s, είπε ότι αυτή η αστάθεια των επιθυμιών των millennials αντανακλά αυτό που έβλεπε στις ευρύτερες χρηματοπιστωτικές αγορές, όπου ο πληθωρισμός και η εκτίναξη των αγορών θα έπρεπε να υποκινούν τους επενδυτές και τους συλλέκτες να προχωρήσουν σε «ξεφάντωμα δαπανών», ωστόσο, εκείνοι καθυστερούν λόγω των πολέμων και άλλων γεωπολιτικών συνθηκών. Τίποτα από αυτά δεν θα μειώσει τελικά τη σημασία της Μπράουν ως καλλιτέχνιδος, βέβαια, είπε ο Στιούαρτ.
Διαβάστε επίσης:
Οι άντρες “πέταξαν” τα κοστούμια για το ακριβό smart casual
Η Calvin Klein επιστρέφει στις πασαρέλες
Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Μέσα σε ένα δίμηνο θα πληρώνονται τα ποσά στους δικαιούχους