THEPOWERGAME
Μετά το πέρας των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναμένεται να ανακοινώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εάν θα επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) από την Κίνα, με το Πεκίνο να προειδοποιεί πως σε μια τέτοια περίπτωση θα αναγκαστεί να λάβει μέτρα για να θωρακίσει τα συμφέροντά της οικονομίας του. Ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί η έρευνα της ΕΕ για το ύψος των κρατικών επιδοτήσεων που δίνει η Κίνα σε στρατηγικούς κλάδους της οικονομίας, εκτιμάται πως η επιβολή δασμών 20% στα κινεζικά EVs θα οδηγήσει σε μείωση των εισαγωγών κατά 125.000 οχήματα στην ΕΕ.
Μια τέτοια εξέλιξη θα μείωνε τις εμπορικές συναλλαγές της Κίνας με την ΕΕ κατά σχεδόν 4 τρισ. δολάρια, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία. Επιπτώσεις, όμως, θα επωμιζόταν και ο Ευρωπαίος καταναλωτής καθώς θα απέμεναν μόνον ακριβά EVs στην ενιαία αγορά.
Τόσο η ΕΕ όσο και οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει δημόσια τις επιφυλάξεις τους απέναντι στην Κίνα για ένα κύμα εξαγωγών σε τιμές που είναι «τεχνητά» χαμηλές, εννοώντας πως ορισμένοι κλάδοι της οικονομίας, όπως οι εταιρείες φωτοβολταϊκών πάνελ και ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, λαμβάνουν υπέρογκες επιδοτήσεις από το κράτος. Έτσι, οι εταιρείες αυτές μπορούν να εξάγουν την παραγωγή τους σε αφύσικα συμφέρουσες τιμές, σε μια περίοδο, μάλιστα, που οι πολίτες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού κάνουν προσπάθειες για να καλύψουν το κόστος διαβίωσης λόγω πληθωρισμού. Η επιβολή δασμών συζητείται όλο και πιο πολύ από υψηλούς αξιωματούχους της ΕΕ, καθώς οι εισαγωγές EVs από την Κίνα στην ΕΕ έφθασαν πέρυσι το μισό εκατομμύριο οχήματα.
Βέβαια, επιπτώσεις από την επιβολή δασμών σε εισαγωγές κινεζικών EVs από την ΕΕ μπορεί να υπάρξουν και εις βάρος των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών που παράγουν εκεί, παρατηρεί το Ινστιτούτο του Κιέλου. Συν τοις άλλοις, η φορολόγηση των κινεζικών EVs θα λειτουργήσει εις βάρος των καταναλωτών, διότι θα αυξηθούν οι τιμές των EVs στην Ευρώπη, καθώς η παραγωγή είναι πιο ακριβή, στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς λόγω του υψηλότερου κόστους των πρώτων υλών και του εργασιακού κόστους. Εκτός των άλλων, η Κίνα κατέχει αφθονία σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για την παραγωγή των EVs, ηλεκτρονικών προϊόντων και ανεμογεννητριών. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Κίνα κατέχει το 60% των αποθεμάτων σε σπάνιες γαίες, αλλά επεξεργάζεται το 90% της παγκόσμιας παραγωγής.
Σε κάθε περίπτωση, αν η ΕΕ επιβάλει κυρώσεις στις εισαγωγές EVs από την Κίνα, δεν είναι βέβαιο εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη θα καταφέρουν να αναπληρώσουν το κενό άμεσα. Ας μην παραλειφθεί, επίσης, το γεγονός ότι κινεζικοί κολοσσοί όπως η BYD (Built Your Dreams) θα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν παραγγελίες στην Ευρώπη εάν κατασκευάσουν νέα εργοστάσια εντός της ΕΕ. Αυτήν την πρόθεση είχε ανακοινώσει πρόσφατα η ευρωπαϊκή BYD.
Η πολιτική ηγεσία της Κίνας τονίζει πως η ΕΕ προσπαθεί να «καταπιέσει» τις εγχώριες εταιρείες της. Από την Ισπανία, ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας, Γουένταου Γουάνγκ, είπε το Σαββατοκύριακο πως το Πεκίνο δεν επιθυμεί μια «ανεξέλεγκτη κλιμάκωση» με την ΕΕ, προσθέτοντας πως οι ηγέτες της Γαλλίας, της Γερμανίας μαζί με την ΕΕ έχουν δηλώσει πως δεν επιθυμούν έναν εμπορικό πόλεμο με την Κίνα.
Διαβάστε επίσης:
Σύννεφα στις σχέσεις Κίνας και Ρωσίας με επίκεντρο τον Power of Siberia 2
Doppler: Πράσινο φως από την ΓΣ για έκδοση ομολογιακού δανείου 4 εκατ.
Streem Global: Πώς δημιουργεί ένα ισχυρό δίκτυο πράσινων logistics