THEPOWERGAME
Μια συμφωνία ανάμεσα στο Πεκίνο και τη Μόσχα για τον αγωγό Power of Siberia 2 (PS2) είναι πολύτιμη για την τύχη της Gazprom. Πέρσι το ρωσικό μονοπώλιο φυσικού αερίου κατέγραψε απώλειες της τάξεως των 6,9 δισ. δολαρίων λόγω της κατάρρευσης των σχέσεων με τη Δύση μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Αποκλειστικές πληροφορίες των Financial Times αποκαλύπτουν, ωστόσο, πως η Κίνα διεκδικεί μια συμφωνία με τιμές ανάλογες με αυτές που ισχύουν στη Ρωσία, όπου η κατανάλωση φυσικού αερίου επιδοτείται από το κράτος. Η Κίνα προτίθεται, επίσης, να δεσμευτεί με την αγορά ενός χαμηλού ποσοστού από τη συνολική χωρητικότητα του αγωγού που εικάζεται πως θα φθάσει στα 50 δισ. κυβικά μέτρα μόλις ολοκληρωθεί.
Μολονότι η Ρωσία επιμένει πως η σύναψη μιας συμφωνίας για τον αγωγό Power of Siberia 2 θα συναφθεί στο εγγύς μέλλον, πηγές της βρετανικής εφημερίδας ισχυρίζονται πως οι αδιέξοδες διαπραγματεύσεις ήταν ο λόγος που ο Αλέξεϊ Μίλερ, διευθύνων σύμβουλος της Gapzrom, δεν συνόδευσε τον πρόεδρο της χώρας, Βλαντιμίρ Πούτιν, στην επίσημη επίσκεψη που έκανε στην Κίνα τον περασμένο μήνα. Εκείνη την περίοδο, ο Μίλερ βρίσκονταν στο Ιράν. Ένα ακόμη ζήτημα ανακύπτει για τη χρηματοδότηση του αγωγού. Πληροφορίες θέλουν τη συμμετοχή των κινεζικών τραπεζών να είναι μικρότερη σε σχέση με τις προσδοκίες της Ρωσίας.
Αυτό το μπρα ντε φερ ανάμεσα στις ηγεσίες των δυο χωρών καταδεικνύει πως η συνεργασία της Κίνας με τη Ρωσία ναι μεν είναι εξαιρετικά στενή, αλλά το Πεκίνο δεν προτίθεται να καλλιεργήσει βαθύτερη ενεργειακή συνεργασία στη Gazprom εκτός εάν οι όροι είναι δελεαστικοί.
Από τη μια πλευρά, η εξασφάλιση φυσικού αερίου μέσω επίγειων αγωγών από τη Ρωσία θα δημιουργούσε μια εναλλακτική για την Κίνα σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές που θα μπορούσαν να διακοπούν από μια σύγκρουση γύρω από τη Ταϊβάν ή τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Από την άλλη πλευρά, το Πεκίνο ενδεχομένως να είναι επιφυλακτικό ως προς την εξάρτηση της Κίνας στο ρωσικό φυσικό αέριο. Τα διδάγματα από την Ευρώπη είναι πικρά. Η απόφαση της Μόσχας προ διετίας να κηρύξει πόλεμο εναντίον του Κιέβου, ανοίγοντας το μεγαλύτερο μέτωπο στην ανατολική Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οδήγησε στη δραματική μείωση των ροών φυσικού αερίου μέσα από τους αγωγούς που ενώνουν την Gazprom με την Ε.Ε από το 40% το 2021 στο 8% το 2023, περίπου.
Αλλά ακόμη και σήμερα, παρά την κατάρρευση των σχέσεων Δύσης – Μόσχας, η Ε.Ε εισάγει συνολικά το 15% από τη συνολική παραγωγή της Ρωσίας εάν ληφθεί υπόψη το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Παρακολουθώντας τις εντατικές προσπάθειες της Ευρώπης να βρει εναλλακτικούς προμηθευτές, με τις οικονομίες της Ε.Ε να έρχονται αντιμέτωπες με μια ενεργειακή κρίση αμέσως μετά την πανδημία, η Κίνα πιθανώς να μην επιθυμεί να βρεθεί σε ανάλογη θέση σε ένα κακό σενάριο με τη Ρωσία.
Υπάρχει ήδη ο αγωγός Power of Siberia 1 (PS1) που ενώνει τη Ρωσία με την Κίνα. Με αφετηρία την ανατολική Σιβηρία, εξήγαγε πέρσι στην Κίνα περίπου 23 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, με τη δυνατότητα να φθάσει τα 38 δισ. κ.μ. μέχρι το 2025. Υπολογίζεται πως με τον PS2, η Ρωσία θα καταφέρει να διοχετεύσει ακόμη 50 δισ. κ.μ. Ανάλογη δυναμική, αν και λίγο υψηλότερη στα 55 δισ. κ.μ. ανά έτος, είχε ο Nord Stream 1 που προμήθευε τη Γερμανία και που σήμερα δεν λειτουργεί πια. Με τον PS2, η Ρωσία θα κατάφερνε να αυξήσει τις ροές φυσικού αερίου προς την Κίνα περίπου στα 90 δισ. κ.μ.
Το γιγάντιο έργο για την κατασκευή του αγωγού Power Siberia 2 (PS2), συνολικού μήκους 2,8 χιλιάδων χιλιομέτρων, στοχεύει σε εξαγωγές φυσικού αερίου από την περιοχή Αλτάι της δυτικής Σιβηρίας προς την νότιο-ανατολική Κίνα μέσα από τη Μογγολία. Η κατασκευή του PS2 αναμένονταν να ξεκινήσει το 2024 ώστε η Gazprom να καταφέρει να τον θέσει σε λειτουργία έως το 2030. Παρά όμως την «δίχως όρια» φιλία μεταξύ Κρεμλίνου και Πεκίνου- ο πρωθυπουργός της Μογγολίας, Λουνσαναμσράι Ουγιανέρντεν, είχε πρώτος αποκαλύψει στους Financial Times αρχές του έτους πως οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δυο χωρών καθυστερούν εξαιτίας διαφωνιών ως προς τους οικονομικούς όρους.
Διαβάστε επίσης:
Η δουλειά απ’ το σπίτι κοστίζει δισεκατομμύρια σε online shopping
Chanel: Πληθωρισμός και χειροποίητη κατασκευή ανεβάζουν τις τιμές
Πού κόλλησαν τα προγράμματα “Εξοικονομώ” – Οι αλλαγές που έρχονται