Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

“Πράσινα” πλοία στο βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών

Τη δική της «αντεπίθεση», σε όρους επενδύσεων σε νέα πλοία και τεχνολογίες, πραγματοποιεί αυτήν την περίοδο η ελληνόκτητη ναυτιλία, καθώς φαίνεται ότι όλο και περισσότερες εταιρείες ξεκινούν τη διαδικασία προς την αναβάθμιση του στόλου τους, προκειμένου να συμμορφώνεται με τις μελλοντικές νόρμες, σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση καυσίμου και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Με βάση τα τελευταία στοιχεία, όπως αυτά παρουσιάζονται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.), ο ελληνικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως όσον αφορά τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.

Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι τόσο ο υφιστάμενος στόλος, όσο και τα πλοία που βρίσκονται στο βιβλίο παραγγελιών, είναι πιο «καθαρά» σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ειδικότερα, σήμερα το 35% των ελληνόκτητων πλοίων είναι εφοδιασμένα με τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου, έναντι 23% του παγκόσμιου μέσου όρου. Σε ό,τι αφορά τα πλοία που ναυπηγούνται αυτήν την περίοδο, αποτελούν το δεύτερο μεγαλύτερο μέγεθος παγκοσμίως, με βάση τη δυνατότητά τους να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι, ήδη, το 6,7% του ελληνικού στόλου μπορεί να χρησιμοποιεί ως καύσιμο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Παράλληλα, είναι και ο δεύτερος μεγαλύτερος όσον αφορά την τοποθέτηση και χρήση «πλυντηρίδων», δηλαδή συστημάτων που φιλτράρουν τους ρύπους από την καύση του θείου, προτού αυτοί εκλυθούν στην ατμόσφαιρα. Με τον τρόπο αυτόν, ένα πλοίο μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί καύσιμο με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο. Αντιθέτως, όσα πλοία δεν χρησιμοποιούν τέτοια συστήματα είναι υποχρεωμένα να εφοδιάζονται με καύσιμα πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5% έναντι 3,5% των συμβατικών καυσίμων), με βάση τη σχετική νόρμα του ΙΜΟ (Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας), που έχει τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του 2020. Αντίστοιχα, το 36% του βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων για Έλληνες πλοιοκτήτες αφορά πλοία που θα είναι εφοδιασμένα με συστήματα πλυντηρίδων, έναντι 24% του παγκόσμιου μέσου όρου.

Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Clarksons, εν όψει των φετινών Ποσειδωνίων, είναι εμφανές ότι «η ελληνική αγορά έχει υιοθετήσει τα πλοία χαμηλής κατανάλωσης καυσίμων (eco ships), που αποτελούν το 34% της χωρητικότητας του υφιστάμενου ελληνικού στόλου». Μάλιστα, το 75% των ελληνικών πλοίων κατατάσσεται στις πρώτες τρεις κατηγορίες της βαθμίδας CII για τις εκπομπές ρύπων, έναντι 65% του παγκόσμιου μέσου όρου. Αντίστοιχα, η μέση ηλικία είναι 11,7 έτη, έναντι 12,8 έτη του παγκόσμιου στόλου (σε όρους μεικτού τονάζ).

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έκθεσης, φαίνεται πως το 2023 αποτέλεσε έτος καμπής για το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες πήραν την απόφαση να προσθέσουν νέες παραγγελίες, παρ’ ότι παραμένει ασαφές το ποιες τεχνολογίες καυσίμων θα είναι οι επικρατέστερες για την πραγμάτωση των στόχων της απανθρακοποίησης του κλάδου. Έτσι, σήμερα τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατ. dwt, αισθητά αυξημένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας. Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt, σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο, δείγμα της συνεχιζόμενης προτίμησης των Ελλήνων πλοιοκτητών για μεγαλύτερα πλοία, που προσφέρουν και μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας.

Υπενθυμίζεται ότι με όρους χωρητικότητας, ο ελληνικός στόλος παραμένει στην κορυφή του κόσμου, με 427 εκατ. dwt, ενώ η αξία του εν λειτουργία στόλου αγγίζει τα 183 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να ελέγχουν το 23% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (1οι στον κόσμο) και το 22% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων (δεύτεροι στον κόσμο, πίσω από την Κίνα). Παράλληλα, όμως, έχει αυξηθεί κατακόρυφα το μερίδιο στα πλοία μεταφοράς LNG, που πλέον ανέρχεται σε 21%, από 3% που ήταν το 2013. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυτιλία για αρκετές ακόμα δεκαετίες.

Διαβάστε επίσης:

Saudi Telecom: Πιθανή προσφορά για τη United Group

Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Στο ΦΕΚ η απόφαση, όροι και δικαιούχοι

Πώς θα προχωρήσουν οι μετοχικές αλλαγές στην Elpedison

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!