THEPOWERGAME
Ο δισεκατομμυριούχος του γιαουρτιού, Χαμντί Ουλουκάγια (Hamdi Ulukaya), αγόρασε την Anchor Brewing με έδρα το Σαν Φρανσίσκο για ένα άγνωστο ποσό. Ο Oυλουκάγια, διευθύνων σύμβουλος της Chobani, ο οποίος «θησαύρισε» πουλώντας ελληνικό γιαούρτι, απέκτησε την ζυθοποιία και τις εγκαταστάσεις της έκτασης 2,2 στρεμμάτων στην ανατολική πλευρά της πόλης μέσω του οικογενειακού του γραφείου, Shepherd Futures.
Η 127 ετών ζυθοποιία, γνωστή για τη μπύρα Anchor Steam lager, σταμάτησε να λειτουργεί τον Ιούλιο. Ο τότε ιδιοκτήτης της, η ιαπωνική Sapporo Holdings Ltd., επικαλέστηκε ως αιτία τη μείωση των πωλήσεων, γεγονός που σόκαρε τους οπαδούς της βιοτεχνικής ζυθοποιίας.
Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία
Ο 52χρονος Ουλουκάγια, ο οποίος στις ΗΠΑ αποκαλείται ως «βασιλιά του γιαουρτιού» και προκαλεί εντύπωση μάλιστα η παλαιότερη αναφορά του Forbes σε εκείνον ως «ιδρυτή του πιο δημοφιλούς Greek yogurt brand στην Αμερική, Chobani», περιέγραψε την απόφασή του ως ένα στοίχημα τόσο για την εταιρεία όσο και για την αναζωογόνηση της πόλης του.
«Και οι δύο βιώνουν τη μαγεία της αναγέννησης», ανέφερε ο 52χρονος Ουλουκάγια σε δήλωσή του με την οποία ανακοίνωσε την εξαγορά. «Το Σαν Φρανσίσκο βρίσκεται στην καρδιά της Anchor Brewing και η Anchor ενσαρκώνει τόσα πολλά από αυτά που κάνουν αυτή την πόλη σπουδαία».
Ο δισεκατομμυριούχος, ίδρυσε την Chobani (στη σελίδα της η Chobani αυτοπροβάλλεται ως ο Νο 1 παραγωγός του Greek Yogurt στις Ηνωμένες Πολιτείες) πριν από σχεδόν δύο δεκαετίες στα βόρεια της Νέας Υόρκης. Είχε πρόσφατα μεταναστεύσει από την Τουρκία και είχε εντυπωσιαστεί από το περιορισμένο και χαμηλής ποιότητας γιαούρτι που ήταν διαθέσιμο στα περισσότερα καταστήματα των ΗΠΑ. Χρησιμοποίησε ένα δάνειο της Small Business Administration για να ιδρύσει την Chobani, το όνομα της οποίας είναι εμπνευσμένο από την τουρκική λέξη για τον βοσκό.
Δεν είναι το πρώτο βήμα τoυ Ουλουκάγια, από τα γαλακτοκομικά προϊόντα: Απέκτησε σημαντικό μερίδιο στον καφεκοπτείο La Colombe με έδρα τη Φιλαδέλφεια το 2015. Η Chobani, η οποία πωλεί επίσης κρέμες καφέ και γάλα βρώμης, αγόρασε ολόκληρη την εταιρεία πέρυσι για 900 εκατομμύρια δολάρια.
Ποιος είναι ο Χαμντί Ουλουκάγια
Ο Χαμντί Ουλουκάγια είναι Τούρκος δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, ακτιβιστής, φιλάνθρωπος κουρδικής εθνότητας και με έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Είναι ο ιδιοκτήτης, ο ιδρυτής, ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της Chobani, της μάρκας στραγγιστού γιαουρτιού με τις περισσότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ.
Δημιούργησε εγκαταστάσεις παραγωγής αρχικά στα βόρεια της Νέας Υόρκης και έκτοτε έχει επεκταθεί. Σύμφωνα με το Forbes, η καθαρή του περιουσία τον Οκτώβριο του 2022 ανέρχονταν σε 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο Ουλουκάγια ξεκίνησε ένα μέτριο εργοστάσιο παραγωγής τυριού φέτας το 2002 με τη συμβουλή του πατέρα του. Η μεγάλη του επιτυχία ήρθε όταν αγόρασε ένα μεγάλο, παροπλισμένο εργοστάσιο γιαουρτιού στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης το 2005, που βρίσκεται σε μια περιοχή με πλούσια ιστορία στη βιομηχανία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων από τα μέσα του 19ου αιώνα. Το Chobani πέτυχε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις σε λιγότερο από πέντε χρόνια μετά το λανσάρισμά του και έγινε η κορυφαία μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ μέχρι το 2011.
Ο Ουλουκάγια ανακηρύχθηκε παγκόσμιος επιχειρηματίας της χρονιάς από την Ernst & Young το 2013, ενώ το περιοδικό Inc. τον αναγνώρισε ως έναν από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες της τελευταίας δεκαετίας το 2019.
Αφού σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Άγκυρας, το 1994 ο Ουλουκάγια μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες για να σπουδάσει αγγλικά στο Πανεπιστήμιο Adelphi στο Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης.
Κατέληξε να πιάσει δουλειά σε μια φάρμα στα βόρεια της πολιτείας. Κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης, ο πατέρας του έπεισε τον Ουλουκάγια να εισαγάγει τη φέτα της οικογένειας από την Τουρκία, αφού δοκίμασε το κατώτερο τυρί που ήταν διαθέσιμο στην περιοχή. Όταν το εισαγόμενο τυρί αποδείχτηκε δημοφιλές, ο Oυλουκάγια άνοιξε ένα μικρό δικό του εργοστάσιο χονδρικής πώλησης φέτας, με την ονομασία Euphrates, στο Johnstown της Νέας Υόρκης το 2002. Το εγχείρημα ήταν μετρίως επιτυχημένο, αλλά μετά από δύο χρόνια είχε μόλις και μετά βίας βγάλει τα έξοδά του.
Τον Δεκέμβριο του 2012 η εταιρεία άνοιξε το μεγαλύτερο εργοστάσιο γιαουρτιού στον κόσμο στο Twin Falls του Idaho, μια επένδυση ύψους 450 εκατομμυρίων δολαρίων και το 2012 έγινε η κορυφαία μάρκα γιαουρτιού στον κόσμο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τον Απρίλιο του 2016, ανακοίνωσε στους υπαλλήλους του ότι θα τους παραχωρούσε το 10% των μετοχών της εταιρείας του και δεν έκρυψε την φιλοσοφία που τον διέπει, λέγοντας ότι «…οι υψηλότεροι μισθοί για τους εργαζόμενους οδηγούν μια επιχείρηση σε μεγαλύτερη επιτυχία».
Διαβάστε επίσης:
Πώς θα αλλάξει το μετοχικό καθεστώς στην Elpedison
Politico: Δεν υπάρχει ενιαία αγορά για Coca Cola, Nutella
Streem Global: Πώς δημιουργεί ένα ισχυρό δίκτυο πράσινων logistics