Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

Bloomberg: Tο success story των Ελλήνων εφοπλιστών

Αφιέρωμα στους Έλληνες εφοπλιστές κάνει το πρακτορείο Bloomberg, με αφορμή τη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια». Σε μια εποχή εντεινόμενων διεθνών εντάσεων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, «σφηνωμένοι» μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, εξακολουθούν να βρίσκουν έναν τρόπο να ευημερούν, αναφέρει το δημοσίευμα.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας θα συναντηθεί, θα μιλήσει και θα διασκεδάσει τις επόμενες πέντε ημέρες με επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο σε ξενοδοχεία και beach clubs μέσα και γύρω από την Αθήνα, την ελληνική πρωτεύουσα. Θα συγκεντρωθούν σε μια περίοδο διαρκούς άνθησης -που τροφοδοτείται εν μέρει από τις συγκρούσεις- και σε ένα μέλλον που είναι θολό από το ποια πλοία θα πρέπει να κατασκευάσουν.

Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τα πάντα. Το αργό πετρέλαιο και τα καύσιμα που παράγονται από αυτό, το φυσικό αέριο για τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, τα τελικά προϊόντα, τον άνθρακα και τα μεταλλεύματα που κινούν την παγκόσμια οικονομία. Βρίσκονται στήθος με στήθος με τις κινεζικές εταιρείες ως οι νούμερο 1 ιδιοκτήτες πλοίων στον κόσμο που μεταφέρουν σχεδόν όλο το παγκόσμιο εμπόριο βάσει όγκου.

Και σε όλες τις αγορές τα κέρδη είναι καλά. Οι τιμές για τα πετρελαιοφόρα εκτοξεύτηκαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία οδήγησε σε αύξηση των αποστάσεων που πρέπει να διανύσουν τα πλοία. Στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Χούθι στον εμπορικό στόλο -απάντηση στις ενέργειες του Ισραήλ στη Γάζα- ανάγκασαν τη συντριπτική πλειονότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποφύγει Δη διώρυγα του Σουέζ, υπερφορτώνοντας και πάλι τα κέρδη, καθώς οι αποστάσεις αυξήθηκαν. Τα γιγαντιαία πλοία μεταφοράς άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος έκαναν το καλύτερο ξεκίνημα σε ένα έτος, από τουλάχιστον το 2015.

Πετρόπουλος: «Επιβιώνουμε γιατί είμαστε ευέλικτοι και εφευρετικοί»

«Μας διέπει περισσότερο το εμπορικό συμφέρον, παρά η πολιτική», δήλωσε ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής του ναυτιλιακού ερευνητή Petrofin Research με έδρα την Αθήνα και γνωστή προσωπικότητα στον χώρο της ελληνικής ναυτιλιακής οικονομίας. «Ένας από τους λόγους για τους οποίους επιβιώσαμε αυτούς τους αιώνες είναι ότι ήμασταν πολύ ευέλικτοι και εφευρετικοί και σε θέση να προσαρμοζόμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες».

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, των οποίων η εμπλοκή στη ναυτιλία εκτείνεται εδώ και αιώνες, δεν έχουν δεχθεί κριτική, αναφέρει το Bloomberg.

Ουκρανοί αξιωματούχοι έχουν τονίσει τον ρόλο τους στη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου, συμβάλλοντας έτσι στη διοχέτευση πετροδολαρίων στη Μόσχα. Από την πλευρά τους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επισημαίνουν ότι ενεργούν ακριβώς όπως τους ζητεί η κυβέρνηση των ΗΠΑ: ακολουθούν τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί από την Ομάδα των Επτά Κρατών για να διατηρηθεί η ροή των βαρελιών.

Στα 180 δισ. η συνολική αξία του ελληνικού στόλου

Κατά την τελευταία δεκαετία, η ναυτιλία έχει συνεισφέρει 148 δισεκατομμύρια ευρώ στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε κατά 8% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν πέρυσι.

Όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα, η Ελλάδα βρίσκεται λίγο πριν από την Κίνα ως ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στον κόσμο, ενώ σε όρους ακαθάριστης χωρητικότητας -ένα άλλο στενά παρακολουθούμενο μέτρο- κατατάσσεται στη δεύτερη θέση. Η συνολική αξία του ελληνικού στόλου εκτιμάται σε σχεδόν 180 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services Ltd., μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο.

Οι προκλήσεις

Πέρα, όμως, από τη γεωπολιτική, υπάρχουν και άλλες σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εφοπλιστές σε όλο τον κόσμο και θα αποτελέσουν μεγάλα θέματα συζήτησης αυτήμ την εβδομάδα στα «Ποσειδώνια» -τη διετή συνάντηση του κλάδου στην Αθήνα.

Όταν τα κέρδη ανεβαίνουν, συνήθως επισπεύδεται ένα κύμα παραγγελιών πλοίων, το οποίο με τη σειρά του δημιουργεί επιπλέον μεταφορική ικανότητα, που τελικά συνθλίβει τους ναύλους. Αυτός είναι ο μακροχρόνιος κύκλος άνθησης και κατάρρευσης του κλάδου. Αλλά αυτήν τη φορά οι παραγγελίες νέων χωρητικοτήτων από τους πλοιοκτήτες ήταν σχετικά υποτονικές, γεγονός που ενδεχομένως καθυστερεί την πτώση.

Οι πλοιοκτήτες διστάζουν να παραγγείλουν νέα σκάφη

Η ενεργειακή μετάβαση έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα σχετικά με το ποια θα είναι τα κυρίαρχα καύσιμα του μέλλοντος. Οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν για την απεξάρτηση της βιομηχανίας από τον άνθρακα έως το 2050, γεγονός που θεωρητικά θα πρέπει να επιταχύνει την απαξίωση των πλοίων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Παρ’ όλα αυτά, περισσότερα από τα μισά νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024 είναι πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson. Αυτό είναι μια ένδειξη για το πώς βλέπουν οι πλοιοκτήτες το μέλλον, δεδομένου ότι πολλά από αυτά τα φορτηγά πλοία θα μπορούσαν να βρίσκονται ακόμη σε λειτουργία κοντά στον χρόνο που υποτίθεται ότι θα γίνει η μετάβαση.

Τα πλοία έκαψαν περίπου 200 εκατομμύρια τόνους ορυκτών καυσίμων πέρυσι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Ο κλάδος αντιπροσωπεύει περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα απ’ ό,τι η Γερμανία.

Ωστόσο, ενώ υπάρχουν πολλά εναλλακτικά καύσιμα που διαφημίζονται, δεν είναι καθόλου σαφές ποια θα επικρατήσουν στην κλίμακα που απαιτείται για να αντικαταστήσουν τις σημερινές ποικιλίες με βάση τους υδρογονάνθρακες. Θα πρέπει να δημιουργηθούν ολόκληρες αλυσίδες εφοδιασμού και συστήματα υποδομών για να φιλοξενήσουν τα νεότερα καύσιμα, αναφέρει το πρακτορείο.

«Το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο παραμένει ένα θέμα συζήτησης», δήλωσε ο Γιώργος Μαχαιράς, παγκόσμιος επικεφαλής ναυτιλιακών υπηρεσιών της δικηγορικής εταιρείας Watson Farley & Williams. «Το να μπορείς να αντισταθμίσεις τα στοιχήματά σου για να προσδιορίσεις τι θα λειτουργήσει καλύτερα είναι μια ακριβή επιλογή, που δεν μπορούν να αντέξουν πολλοί».

Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην Ελλάδα, όπου ο κλάδος περιλαμβάνει αρκετούς μικρότερους συμμετέχοντες, που τείνουν να ακολουθούν το παράδειγμα των μεγαλύτερων συναδέλφων τους, είπε.

Επιπροσθέτως, η περιορισμένη ναυπηγική ικανότητα καθιστά τα πλοία απαγορευτικά ακριβά και το φθηνό χρέος υψηλής μόχλευσης είναι λιγότερο διαθέσιμο, επειδή οι τράπεζες είναι πιο απρόθυμες να δανείσουν απ’ ό,τι στον τελευταίο υπερ-κύκλο, σύμφωνα με τον Nicolas Duran, διευθύνοντα σύμβουλο της Fearnley Securities.

«Συνήθως αυτό που σκοτώνει κάθε άνθηση είναι ότι η αγορά πέφτει απότομα, επειδή οι πλοιοκτήτες αντλούν όλα τα κέρδη τους στην κατασκευή νέων πλοίων», δήλωσε. «Για πρώτη φορά οι πλοιοκτήτες έχουν μια διαρκή απόδοση του κινδύνου που έχουν αναλάβει και αυτήν τη φορά φαίνεται να έχουν πάρει το μάθημά τους. Δεν αντλούν όλοι όλα τα κέρδη τους στην παραγγελία πλοίων. Έχουν αρχίσει να διαφοροποιούνται».

Ο στόλος των πλοίων γερνάει

Η απροθυμία αγοράς νέων σημαίνει ότι ο στόλος γερνάει, με τη μέση ηλικία ενός πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου να είναι η υψηλότερη εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία.

Αντ’ αυτού, ορισμένοι πλοιοκτήτες αγοράζουν μεταχειρισμένα πλοία, ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από την τρέχουσα αγορά. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούν ότι τα πλοία τους θα είναι απαρχαιωμένα τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Duran. Οι τιμές των πενταετών πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων capesize και των υπερδεξαμενόπλοιων βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange.

Όλα αυτά καθυστερούν τη μετάβαση σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία και σημαίνουν ότι ο στόλος δεν θα αυξηθεί τόσο γρήγορα.

«Το άθροισμα αυτών των πραγμάτων θα μπορούσε να μας επιτρέψει να δούμε μια μεγαλύτερης διάρκειας άνθηση», δήλωσε ο Duran.

Διαβάστε επίσης:

Πώς θα αλλάξει το μετοχικό καθεστώς στην Elpedison

Γραφεία: Οι τρεις περιοχές με τα υψηλότερα ενοίκια

Streem Global: Πώς δημιουργεί ένα ισχυρό δίκτυο πράσινων logistics

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!