THEPOWERGAME
Όταν πρωτοεμφανίστηκε το Renault Clio, γοήτευσε για τη φινέτσα και την ωριμότητά του. Kάτι τέτοιο κάνει και με τη νέα εκδοσή του
Οι Γάλλοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα υβριδικής διάταξης σύστημα που να έχει παρόμοιο τρόπο λειτουργίας όπως αυτό που υπάρχει στα μονοθέσια με τα οποία συμμετέχει στη Formula 1.
Μόνο που η προτεραιότητα σε αυτό δεν είναι οι επιδόσεις, αλλά η οικονομία καυσίμου.
Η γαλλική εταιρεία είναι η πρώτη ευρωπαϊκή που παρουσίασε ένα σύστημα αντίστοιχο των Ιαπώνων και στη supermini κατηγορία, θέτοντας το Clio πέμπτης γενιάς απέναντι στα νέα Honda Jazz και Toyota Yaris.
Ωστόσο, τεχνολογικά, δεν μιμήθηκε ακριβώς αυτούς, αλλά εφάρμοσε διαφορετικές λύσεις.
To σύστημα E-Tech Hybrid, όπως το ονόμασε η Renault, αποτελείται από έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1,6 λίτρων και δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο θερμικός έχει μέγιστη ισχύ 91 PS/5.600 rpm και μέγιστη ροπή 144 Nm/3.200 rpm.
O πρώτος ηλεκτροκινητήρας, αυτός που υπό προϋποθέσεις κινεί τους εμπρός τροχούς και συνδράμει τον βενζινοκινητήρα, έχει μέγιστη ισχύ49 PS και μέγιστη ροπή 205 Nm.
O δεύτερος λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες και έχει μέγιστη ισχύ 20 PS και μέγιστη ροπή 50 Nm.
Η μέγιστη συνδυαστική απόδοση του συστήματος είναι 140 PS, ενώ οι μπαταρίες λιθίου ιόντων έχουν ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητα 1,2 kWh (πραγματική 0,85 kWh) και βρίσκονται τοποθετημένες στο πίσω μέρος του οχήματος.
Όπως γράφει το caranddriver, o τρόπος λειτουργίας τού συστήματος είναι είτε σε σειρά είτε παράλληλα, είτε συνδυαστικά (μεικτά), αναλόγως των απαιτήσεων για την κίνηση του Clio.
Η ροπή μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου το οποίο έχει δύο σχέσεις, όταν το όχημα κινείται με τον ηλεκτροκινητήρα, και τέσσερις, όταν αυτό γίνεται με τον βενζινοκινητήρα.
Σύμφωνα με τη Renault, το σύστημα, συνολικά, μπορεί να έχει 15 διαφορετικές αναλογίες μετάδοσης (σχέσεις) και ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας είναι αυτός που φροντίζει για την αδιάλειπτη και ομαλή λειτουργία του κιβωτίου.
Το Clio E-Tech Hybrid εκκινεί με τον ηλεκτροκινητήρα του και καλύπτει τα πρώτα μέτρα με αυτόν, μέχρι να αυξηθεί η ανάγκη για περισσότερο φορτίο, οπότε ενεργοποιείται ο βενζινοκινητήρας.
Το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο για μια θεωρητική απόσταση 65 km εντός πόλης και για 50 km με ταχύτητα έως 135 km/h, βάσει του πρωτοκόλλου WLTP. Ωστόσο, στην πράξη, αυτή η απόσταση δεν είναι παρά λίγα χιλιόμετρα και με την προϋπόθεση ότι το ανάγλυφο του εδάφους είναι τέτοιο που δεν θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί ο βενζινοκινητήρας.
Η ουσία του Clio E-Tech Hybrid έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργεί στην καθημερινή χρήση του το αυτοκίνητο, τόσο σε ό,τι αφορά στη μεταφορική ικανότητά του και στα όποια δυναμικά στοιχεία του, όσο και στον τομέα της οικονομίας καυσίμου.
Βάσει των στοιχείων που ανακοινώνει η Renault, εντός πόλης το αυτοκίνητο κινείται ως ηλεκτροκίνητο σε ποσοστό έως 80% για την κάλυψη μιας διαδρομής.
Xαρακτηριστικό η ησυχία
Η ησυχία είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει το εσωτερικό του μόλις πατήσεις τον διακόπτη εκκίνησης.
Μάλιστα, στην αρχή, χρειάζεται να κοιτάξεις τις ενδείξεις στην έγχρωμη οθόνη TFT, που (εν προκειμένω) υπάρχει στη θέση τού πίνακα οργάνων για να διαπιστώσεις ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο να ξεκινήσει την πορεία του. Με τον μοχλό ταχυτήτων στη θέση «D» και ενεργοποιημένο το πρόγραμμα λειτουργίας «Eco», το Clio E-Tech Hybrid αρέσκεται στηνήρεμη μετακίνηση.
Ο οδηγός πρέπει να πιέσει πιο πολύ το δεξί πεντάλ ή να αναμένει περισσότερο χρόνο για να επιταχύνει το αυτοκίνητο. Αν θέλει καλύτερη επιτάχυνση εν κινήσει, χρειάζεται να πιέσει βαθιά το πεντάλ και τότε το αυτοκίνητο θα ανταποκριθεί.
Όταν επιλέγει το κανονικό πρόγραμμα λειτουργίας του συστήματος, τα δεδομένα αναφορικά με τις ρεπρίζ βελτιώνονται συνολικά.
Ωστόσο, κάποιες φορές έχει την αίσθηση ότι οι 140 ίπποι μέγιστης ισχύος δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Βέβαια, αυτή η εντύπωση δημιουργείται από το γεγονός ότι το ίδιο το αυτοκίνητο σε «νουθετεί» να συνηθίζεις σε έναν σχετικά ήρεμο ρυθμό.
Όταν αποφασίσεις να το πιέσεις, τότε καταλαβαίνεις ότι η ισχύς του είναι παρούσα και διαλύεται η όποια αμφιβολία. Το υβριδικό σύστημα και οι μπαταρίες προσθέτουν 156 kg επιπλέον βάρος στο αυτοκίνητο, συγκριτικά με αυτό της έκδοσης 1.0 TCe των 91 PS.
Ωστόσο, η μεγάλη διαφορά στην μέγιστη ισχύ και μέγιστη ροπή μεταξύ των δύο εκδοχών του μοντέλου, κάνει, συγκριτικά, το Clio E-Tech Hybrid αισθητά ταχύτερο σε επιδόσεις.
Ο οδηγός πρέπει να συνηθίσει την αίσθηση στο πεντάλ του φρένου, καθώς το σύστημα ανάκτησης ενέργειας το κάνει να είναι σχετικά μαλακό και να μην είναι τόσο άμεσο την απόκριση. Αυτό, όμως, δεν επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης.
Επίσης, στο κιβώτιο ταχυτήτων υπάρχει η επιλογή «B» («Brake»), στην οποία ο ρυθμός επιβράδυνσης του οχήματος είναι έντονος, όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το δεξί πεντάλ.
Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να υπολογίζει την απόσταση από προπορευόμενο όχημα ή εμπόδιο και να σταματά χωρίς να πατά το φρένο. Επίσης, έτσι φορτίζουν ταχύτερα οι μπαταρίες.
Αλλαγή συνηθειών
Με το Clio E-Tech Hybrid αισθάνεσαι ότι οδηγείς, εντέλει, ένα τεχνολογικά προηγμένο αυτοκίνητο. Αυτό δεν έχει να κάνει με τις έγχρωμες οθόνες και το υψηλό επίπεδο εξοπλισμού που υπάρχουν εμπρός σου, όσο με εκείνα που δεν μπορείς να δεις, καθώς είναι κάτω από το αμάξωμα.
Ο τρόπος λειτουργίας τού υβριδικού συστήματος είναι ανεπαίσθητος από τους επιβάτες αλλά πράγματι αποτελεσματικός, γι’ αυτό που ορίστηκε να προσφέρει.
Δεν «κραυγάζει» την παρουσία του, αντιθέτως είναι διακριτικό. Ως μοντέλο, το Clio έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη του αγοραστικού κοινού γι’ αυτά που προσφέρει.