THEPOWERGAME
Μετά την υπαρξιακή κρίση που πέρασε λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις που ίσχυαν επί πανδημίας, ο αεροπορικός κλάδος αναμένεται να ξεπεράσει τα επίπεδα που ίσχυαν προ πενταετίας στην επιβατική κίνηση έως τα τέλη του 2024. Όμως, οι αεροπορικές εταιρείες έρχονται αντιμέτωπες με μια νέα πρόκληση που αποδίδεται στην κλιματική κρίση.
Πρόκειται για τις αναταράξεις εν μέσω των πτήσεων που προκαλούνται από τα κενά αέρος, δηλαδή τις ανωμαλίες στη σταθερή κίνηση των στρωμάτων αέρα είτε λόγω ισχυρών ανέμων, θερμικών ή μη, είτε εξαιτίας των διαφορετικών υψόμετρων όσο το αεροπλάνο πλησιάζει την επιφάνεια της γης. Οι διαδοχικές περιπτώσεις των πτήσεων της Singapore Airlines και Qatar Airlines δεν εντείνουν μόνον την ανασφάλεια όσων έχουν ήδη φόβο για τα αεροπορικά ταξίδια, αλλά ενδεχομένως να προϋποθέτουν ένα πιο αυστηρό πρωτόκολλο ασφάλειας για τους επιβάτες.
Σπάνια υπάρχουν θύματα εν μέσω αναταράξεων καθαρού αέρα, ένα απρόβλεπτο φαινόμενο που είναι διεθνώς γνωστό ως CAT (Clean Air Turbulence). Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association, IATA), καταγράφονται, κατά μέσον όρο, 12 τραυματισμοί από τις αναταράξεις στον αεροπορικό κλάδο, ανά έτος. Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), οι οποίες αντιπροσωπεύουν τη μεγαλύτερη αγορά του παγκόσμιου αεροπορικού κλάδου, έχουν καταγράψει μόνον 163 τραυματισμούς που απαιτούσαν νοσηλεία την περίοδο 2009-2022. Περιορισμένες είναι, ως εκ τούτου, οι δαπάνες που συσχετίζονται με τις αναταράξεις. Κυμαίνονται στα 500 εκατ. δολάρια, ετησίως, και προκύπτουν από ζημιές στις καμπίνες, καθυστερήσεις στα δρομολόγια και σπανίως από την καταβολή αποζημιώσεων.
Όμως ο θάνατος ενός Βρετανού και ο τραυματισμός ακόμη 100 από τους επιβαίνοντες στην πτήση της Singapore Airlines από το Λονδίνο στη Σιγκαπούρη πριν από περίπου μια εβδομάδα, ενισχύει τους φόβους πως οι αναταράξεις γίνονται όλο και πιο έντονες όσο αυξάνεται η θερμοκρασία του πλανήτη. Μια ακόμη πτήση από την Ντόχα στην Ιρλανδία συνάντησε μεγάλες αναταράξεις την Κυριακή. Αν και το αεροπλάνο έφθασε στον προορισμό του, αντίθετα με την πτήση της Singapore Airlines που έκανε αναγκαστική προσγείωση στην Μπανγκόκ, έξι επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν και χρειάστηκαν ιατρική περίθαλψη.
Η Singapore Airlines, μια από τις πιο καταξιωμένες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο, ανακοίνωσε πως ήδη εισαγάγει μια «πιο προσεκτική προσέγγιση» στις αναταράξεις, συμπεριλαμβανόμενης της αυστηρής εφαρμογής των κανόνων ασφαλείας στη διάρκεια των πτήσεων. Ειδήμονες του κλάδου, παραδείγματος χάριν, τονίζουν την ανάγκη να φορούν οι επιβάτες τη ζώνη ασφαλείας καθ’ όλη τη διάρκεια των πτήσεων.
Βάσει έρευνας του πανεπιστημίου Ρέντινγκ στην Αγγλία, η οποία δόθηκε πέρσι στη δημοσιότητα, οι αναταράξεις καθαρού αέρα αυξήθηκαν κατά 55% στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού κατά τη διάρκεια της περιόδου 1979-2020. Έρευνα του πανεπιστημίου Ναντσίνγκ στην Κίνα προ τριετίας προβλέπει αύξηση των αναταράξεων κατά 15% έως το 2059.
Επιστήμονες προειδοποιούν πως το φαινόμενο μπορεί να γίνει συχνότερο σε δρομολόγια ανάμεσα στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, στη βόρεια Ινδία, το δυτικό Ειρηνικό και τη νοτιοανατολική Κίνα. Οπότε οι ετήσιες δαπάνες των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να διογκωθούν μαζί με την αύξηση του φαινομένου των αναταράξεων καθαρού αέρα, το οποίο δεν μπορεί να εντοπιστεί από τα ηλεκτρονικά συστήματα ενός αεροπλάνου και άρα είναι απρόβλεπτο. Αυτός είναι ένας ακόμη παράγοντας δυσκολίας για τις αεροπορικές εταιρείες, με τους αεροχείμαρρους να φθάνουν ταχύτητες έως και 300 με 400 χιλιόμετρα την ώρα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα aeroplanetic.gr.
Η NASA μελετά ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης με επίγεια ενδοηχητικά μικρόφωνα για τον εντοπισμό των αναταράξεων, ενώ η αυστριακή Turbulence Solutions αναπτύσσει τεχνολογίες για την αντιμετώπιση του 80% των CAT. Ένας από τους μελετητές που συμμετείχαν στην έκθεση του Πανεπιστημίου Ρέντινγκ, ο καθηγητής Πωλ Γουίλιαμς, εκτιμά πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες ενδεχομένως να υπάρξει διπλασιασμός ή ακόμη και τριπλασιασμός των σοβαρών αναταράξεων.
Πληροφορίες των Financial Times αποκάλυψαν, στο μεταξύ, πως 15 αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των United Airlines και Qatar Airlines, συνεργάζονται για την ανάπτυξη συστήματος που θα στηρίζεται σε εκατομμύρια δεδομένα και θα μπορεί να ενημερώνει με αισθητήρες το πλήρωμα του αεροπλάνου. Για να οριστικοποιηθεί, ωστόσο, ένας προληπτικός μηχανισμός θα χρειαστούν ολόκληρα έτη ερευνών και δοκιμών, υπογραμμίζουν οι ειδικοί. Μέχρι τότε «προσδεθείτε στο κάθισμα σας».