Γ.Δ.
1407.03 -0,97%
ACAG
-0,34%
5.8
CENER
-0,41%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,35%
8.5
NOVAL
+0,02%
2.72
OPTIMA
-1,16%
11.9
TITC
-0,69%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+4,30%
1.406
ΑΒΕ
-0,45%
0.442
ΑΔΜΗΕ
+1,82%
2.235
ΑΚΡΙΤ
-6,41%
0.73
ΑΛΜΥ
-1,48%
2.66
ΑΛΦΑ
-1,95%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-2,51%
11.26
ΑΣΚΟ
-0,67%
2.95
ΑΣΤΑΚ
+1,22%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
-0,45%
11
ΑΤΤΙΚΑ
-0,41%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-2,72%
5.73
ΒΙΟΚΑ
+0,81%
2.48
ΒΙΟΣΚ
+0,78%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
-1,01%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,61%
16.4
ΔΑΑ
-1,68%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,18%
11.18
ΔΟΜΙΚ
+0,92%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,30%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
-1,38%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-0,24%
4.2
ΕΛΒΕ
-1,96%
5
ΕΛΙΝ
+2,28%
2.24
ΕΛΛ
+0,38%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.49
ΕΛΠΕ
+0,26%
7.84
ΕΛΣΤΡ
+0,96%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+1,07%
1.696
ΕΛΧΑ
-1,90%
1.86
ΕΝΤΕΡ
+0,51%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,56%
1.26
ΕΤΕ
-3,10%
7.698
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.08
ΕΥΔΑΠ
-1,64%
5.41
ΕΥΡΩΒ
-1,29%
2.07
ΕΧΑΕ
-1,12%
4.845
ΙΑΤΡ
-0,97%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-0,55%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,79%
5.04
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.75
ΙΝΛΟΤ
-1,02%
1.162
ΙΝΤΕΚ
-1,08%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,83%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-3,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
+2,63%
1.365
ΚΕΠΕΝ
-9,00%
1.82
ΚΛΜ
+1,90%
1.61
ΚΟΡΔΕ
+0,42%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,16%
1.23
ΚΟΥΕΣ
-0,57%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,75%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+0,90%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
-0,15%
6.74
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,22%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,69%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,29%
3.92
ΜΕΝΤΙ
-4,26%
2.7
ΜΕΡΚΟ
-8,11%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.62
ΜΙΝ
+14,78%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,86%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+1,31%
3.1
ΜΟΤΟ
-2,70%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,15%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.43
ΜΠΡΙΚ
-2,12%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,28%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+2,20%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
-1,91%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
+1,22%
2.48
ΟΠΑΠ
-0,47%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,53%
0.902
ΟΤΕ
+0,37%
13.56
ΟΤΟΕΛ
-0,35%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
-2,01%
3.518
ΠΕΤΡΟ
+1,49%
8.18
ΠΛΑΘ
-0,26%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
-0,18%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
-1,41%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
+7,53%
2
ΣΑΡ
+2,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,74%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+4,71%
1.555
ΣΠΕΙΣ
-0,91%
6.54
ΣΠΙ
+1,29%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
+0,72%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+0,85%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Πετούν στα ύψη οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη

Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξάνονται σε όλον τον κόσμο, αλλά πολύ περισσότερο στην Ευρώπη, και αυτή η ανοδική πορεία δεν φαίνεται να ανακόπτεται. Βασικές αιτίες είναι από τη μια η περιορισμένη χωρητικότητα των αεροπορικών εταιρειών, δηλαδή τα διαθέσιμα αεροπλάνα, και από την άλλη η υψηλή φορολογία και το σύστημα εμπορίας ρύπων. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα αεροπορικά εισιτήρια εντός της ΕΕ πέρυσι το καλοκαίρι ήταν κατά μέσο όρο μεταξύ 20% και 30% υψηλότερα σε σχέση με πριν από την Covid-19.

Στις αρχές του 2024 οι αεροπορικοί ναύλοι στην Ευρώπη κινούνται κατά περίπου 15% πάνω από τον πληθωρισμό, σύμφωνα με την έκθεση Global Aviation Outlook του ομίλου τραπεζικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, ING. Σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, οι (υψηλότεροι) φόροι στα εισιτήρια και η αυξημένη εφαρμογή του συστήματος εμπορίας εκπομπών άνθρακα (από 25% το 2024 σε 100% το 2026 για τις ενδοευρωπαϊκές πτήσεις) θα συνεχίσουν να αυξάνουν τις τιμές, είπε ο ανώτερος οικονομολόγος του κλάδου αερομεταφορών της ING, Rico Luman.

Ωστόσο, οι αυξανόμενες τιμές δεν έχουν μειώσει σημαντικά τη ζήτηση. Αντίθετα, ο αριθμός των πτήσεων εξακολουθεί να υπολείπεται της ζήτησης για ταξίδια, με τις αεροπορικές εταιρείες να αντιμετωπίζουν προβλήματα με την προσφορά αεροσκαφών. Η Ryanair, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να εξυπηρετήσει 200 ​​εκατομμύρια αντί για 205 εκατομμύρια επιβάτες το 2024. Εταιρείες όπως η Lufthansa και η KLM (συμπεριλαμβανομένης της Transavia) αναθεώρησαν τη διαθέσιμη χωρητικότητα θέσεων προς τα κάτω για ολόκληρο το 2024.

Η χωρητικότητα έχει επηρεαστεί από δύο εξωτερικούς παράγοντες. Ο πρώτος είναι η καθυστέρηση στις παραδόσεις νέων αεροπλάνων από την Boeing και την Airbus, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπό τους να έχει φτάσει σε ιστορικό υψηλό. Ο δεύτερος είναι οι πρόσθετες επιθεωρήσεις του κατασκευαστή κινητήρων Pratt & Whitney στους κινητήρες turbofan που είναι εγκατεστημένοι στα αεροσκάφη Airbus A320neo.

Η κλιματική αλλαγή αποκλείει τα χαμηλά εισοδήματα από τα ταξίδια

Από την άλλη, οι πρόσφατες περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω άνοδο τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Η νέα μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων της ΕΕ (ETS) προβλέπει την κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων σταδιακά έως το 2026 για τις αεροπορικές εταιρείες. Δωρεάν δικαιώματα θα έχουν μόνο οι αερομεταφορείς που χρησιμοποιούν λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα, όμως αυτά είναι ακριβότερα από τα συμβατικά. Η τιμή των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) ήταν περίπου 2,7 φορές υψηλότερη από την τιμή του συμβατικού καυσίμου αεροσκαφών τον Μάρτιο.

Υπάρχουν και άλλοι δύο παράγοντες που αναμένεται να πιέσουν προς τα πάνω τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων. Ο πρώτος είναι η μεταρρύθμιση της Οδηγίας για τη Φορολογία της Ενέργειας του 2003 (ETD), που ετοιμάζει η ΕΕ. Η οδηγία αυτή προέβλεπε την απαλλαγή της κηροζίνης από τη φορολογία αλλά τώρα εξετάζεται η άρση αυτής της εξαίρεσης. Ο δεύτερος παράγοντας είναι η πρόταση ορισμένων χωρών, και κυρίως της Γαλλίας, οι οποίες υπερασπίστηκαν την ιδέα μιας σταθερής ελάχιστης τιμής για τις πτήσεις εντός της ΕΕ.

Σύμφωνα με την Airlines for Europe, τη μεγαλύτερη ένωση αεροπορικών εταιρειών της ΕΕ, το κόστος για τις αεροπορικές εταιρείες από τη συμμόρφωση με τα παραπάνω πρότυπα της ΕΕ θα είναι 13 έως 14 φορές υψηλότερο το 2030 σε σχέση με το 2019.

Έτσι, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα άτομα με χαμηλότερα εισοδήματα δεν θα είναι σε θέση να ταξιδεύουν ή τουλάχιστον θα αναγκαστούν να ταξιδεύουν πολύ λιγότερο από πριν. Με τον τρόπο αυτό, καταργείται ο «εκδημοκρατισμός» των αεροπορικών ταξιδιών που έφεραν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους.

Οι ιδιωτικές πτήσεις πολυτελείας παραμένουν εκτός κανονιστικού πλαισίου

Την ίδια ώρα, οι ιδιωτικές πτήσεις εντός Ευρώπης (αυτές που μόνο οι εύποροι μπορούν να απολαύσουν) αυξήθηκαν από 120.000 το 2020 σε πάνω από μισό εκατομμύριο το 2022, σύμφωνα με μελέτη της Greenpeace. Πρόκειται για πτήσεις οι οποίες κατά μέσο όρο εκπέμπουν έως και 14 φορές περισσότερο CO2 ανά επιβάτη από μια προγραμματισμένη πτήση. Κι όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προτίθεται να νομοθετήσει κανονισμούς για τα ιδιωτικά τζετ. Τουλάχιστον αυτό απάντησε η σημερινή Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ σε επιστολή της Αυστρίας, της Ολλανδίας και της Γαλλίας με την οποία ζήτησαν νέους κανονισμούς για τη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, όπως αναφέρει το The Conversation.

Ορισμένες χώρες της ΕΕ προσπαθούν να καλύψουν αυτό το κανονιστικό κενό σε επίπεδο ΕΕ με εθνικά μέτρα. Η Γαλλία, για παράδειγμα, έχει συζητήσει την απαγόρευση των ιδιωτικών πτήσεων και έναν υπερφόρο στις πτήσεις. Το ολλανδικό αεροδρόμιο του Άμστερνταμ, Σίπχολ σχεδιάζει να περιορίσει την πρόσβαση σε ιδιωτικά αεροσκάφη. Η Ισπανία εξετάζει το ενδεχόμενο απαγόρευσης των βραχυπρόθεσμων ιδιωτικών πτήσεων ως μέρος του σχεδίου της για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050.

«Υπάρχει κάθε λόγος για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει τη σκυτάλη για το κλίμα από την τρέχουσα και να κλείσει το νομοθετικό παραθυράκι που απολαμβάνει σήμερα η ιδιωτική αεροπορία. Εάν πρόκειται να υπάρξει φιλόδοξη και επιταχυνόμενη δράση για το κλίμα, όλοι, συμπεριλαμβανομένων των πλουσιότερων, θα πρέπει να είναι μέρος αυτής», καταλήγει το άρθρο του The Conversation.

Διαβάστε επίσης:

Ethereum: Πόσο θα αυξηθεί η τιμή του μετά την έγκριση των ETF

Visa: Νέο εργαλείο καταπολέμησης επιθέσεων με χρήση Γενετικής AI

Energean: Νέα ανακάλυψη φυσικού αερίου στην Αίγυπτο

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!