Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Το άγχος της κυβέρνησης και οι επενδύσεις που φρενάρουν

Νέους κανόνες με στόχο την επιτάχυνση των δημοσίων επενδύσεων και την ταχύτερη απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων φέρνει η κυβέρνηση. Το οικονομικό επιτελείο ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, την πρόθεσή του να φέρει ένα νέο πλαίσιο (σχέδιο νόμου) που αποσκοπεί -όπως ανέφεραν οι δύο αρμόδιοι υπουργοί Κωστής Χατζηδάκης και Νίκος Παπαθανάσης- στην επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή/και ευρωπαϊκούς πόρους.

Ουσιαστικός στόχος με τη νέα κυβερνητική παρέμβαση είναι η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη απορρόφηση των κονδυλίων, ο καλύτερος προγραμματισμός των έργων, η έγκαιρη διασφάλιση της χρηματοδότησής τους και η περαιτέρω μείωση της γραφειοκρατίας. Σημειώνεται επίσης ότι για πρώτη φορά συστήνεται μηχανισμός για τη διασφάλιση της απαιτούμενης συντήρησης των έργων, όπως επίσης και ξεχωριστός λογαριασμός χρηματοδότησης έργων για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Το νέο πλαίσιο αποτελεί μια έμμεση αναγνώριση ότι αφενός μεν ο τρόπος που γίνονται οι δημόσιες επενδύσεις έχει μεγάλες αδυναμίες, αφετέρου δε ότι οι δημόσιες επενδύσεις διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας. Όπως έλεγε πρόσφατα και ο Διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, πάνω από το μισό την ανάπτυξης του ΑΕΠ της χώρας, οφείλεται στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Η δεύτερη διαπίστωση έχει να κάνει με το γεγονός ότι το νέο πλαίσιο έρχεται πολύ αργά σε σχέση με το Ταμείο Ανάκαμψης. Πάνω από το 50% του χρόνου εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0) έχει παρέλθει, εκτός και αν δοθεί παράταση της περιόδου εφαρμογής από την Κομισιόν. Αν δεν υπάρξει παράταση, το νέο πλαίσιο Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) θα αρχίσει να εφαρμόζεται ουσιαστικά από τις αρχές του 2026, δηλαδή την περίοδο που θα λήγει η εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ωστόσο, «κάλλιο αργά παρά ποτέ» λέει ο θυμόσοφος ελληνικός λαός. Το ΑΠΔΕ, έτσι όπως παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα από την ηγεσία του ΥΠΕΘΟΟ, προβλέπει τον μετασχηματισμό του ΠΔΕ σε ΑΠΔΕ και διαχωρίζεται:

  • Στο Συγχρηματοδοτούμενο Σκέλος που περιλαμβάνει έργα χρηματοδοτούμενα από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων Διεθνών Χρηματοδοτικών Οργανισμών (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, προγράμματα του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου-ΕΟΧ κ.λπ.) και από εθνικούς πόρους, κ.ά.
  • Στο Εθνικό Σκέλος που περιλαμβάνει έργα που χρηματοδοτούνται αμιγώς από εθνικούς πόρους, όπως το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Παπαθανάσης, θεσπίζεται Άξονας Μακροχρόνιων Δεσμεύσεων σε ορίζοντα 20ετίας για τα έργα των οποίων το κόστος ολοκλήρωσης εκτείνεται σε χρόνο πέραν της εκάστοτε προγραμματικής περιόδου, προκειμένου να γίνεται πιο αποτελεσματικά η παρακολούθηση των έργων. Επίσης, συστήνεται Μητρώο Καταγραφής και Παρακολούθησης Δαπανών Συντήρησης και Λειτουργίας Έργων ΠΔΕ με ορίζοντα 10ετίας, προκειμένου να παρακολουθείται και να διασφαλίζεται η ομαλή χρηματοδότηση για το χρονικό διάστημα πέραν της ολοκλήρωσής τους. Συγκεκριμένα, γίνεται υποχρεωτική η υποβολή στοιχείων ως προς το εκτιμώμενο κόστος συντήρησης (συνολικό και ετήσιο), τον αρμόδιο φορέα συντήρησης και την πηγή χρηματοδότησης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθανάσης, με το νέο σύστημα κατάρτισης του ΑΠΔΕ «σήμερα θα γνωρίζαμε το κόστος συντήρησης των υποδομών της χώρας το 2034».

Υπάρχουν και άλλες παρεμβάσεις που γίνονται με στόχο την καλύτερη ένταξη, διαχείριση, παρακολούθηση και υλοποίηση των δημοσίων έργων. Η σπουδή της κυβέρνησης να εκσυγχρονίσει το πλαίσιο των δημοσίων επενδύσεων, είναι επειδή βλέπει τις ιδιωτικές επενδύσεις να φρενάρουν ενώ οι δημόσιες επενδύσεις να έχουν περιορισμένο αποτέλεσμα. Είναι ενδεικτικό ότι το 2023 οι επενδύσεις στη χώρα μας με τη μορφή δημιουργίας ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου (ΑΣΠΚ), αυξήθηκαν μόλις 4%, όταν τον Νοέμβριο του 2023 η εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου ήταν στο 7,1% (Προϋπολογισμός 2024) και έναν χρόνο πιο πριν κοντά στο 15% (Προϋπολογισμός 2023).

Για φέτος η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο αναφέρουν ότι ο ΑΣΠΚ σημειώσει αύξηση κατά 9,1% σε σχέση με πέρυσι, ενώ ο ΟΟΣΑ προβλέπει αύξηση 2,8%. Το θετικό είναι ότι για του χρόνου (2025) τόσο η κυβέρνηση όσο και ο ΟΟΣΑ προβλέπουν σημαντική ανάκαμψη του ρυθμού ΑΣΠΚ κατά 14,4% και 9,1% αντίστοιχα. Μένει, ωστόσο, οι εκτιμήσεις αυτές να επιβεβαιωθούν.

Σημειώνεται ότι η «αστοχία» στις επενδύσεις, σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, είναι ο παράγοντας που μείωσε πέρυσι την αρχική πρόβλεψη ανάπτυξης της χώρας από το 2,5% στο τελικό 2%. Όλα τα παραπάνω υποδηλώνουν μια καθήλωση της χώρας στα παραδοσιακά μοντέλα ανάπτυξης, τα οποία παρόλο που είναι βελτιωμένα σε σχέση με το παρελθόν, δεν δίνουν την αναγκαία ώθηση που ζητεί η χώρα, ειδικά μετά από μια υπερδεκαετή υποχώρηση της οικονομίας της.

Το άγχος της κυβέρνησης για τις επενδύσεις παρουσιάζεται και στις άμεσες ξένες επενδύσεις. Ενώ η χώρα θεωρητικά έχει καταστεί ένας «παράδεισος» προσέλκυσης ξένων κεφαλαίων, πέρυσι οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις υποχώρησαν κατά 37% σε σχέση με το 2022. Φέτος δείχνουν σημάδια ανάκαμψης, αλλά απέχουν πολύ από τα επίπεδα του 2022 με βάση τα ανακοινωμένα στοιχεία α’ διμήνου 2024.

Διαβάστε επίσης:

Πινελιές κομψότητας στο αεροδρόμιο της Βοστώνης

Ποιες πόλεις φιλοξενούν τους περισσότερους billionaires

Τι φρενάρει τις κοινές επενδύσεις Ελλάδας και Τουρκίας στα υπεράκτια αιολικά

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!