THEPOWERGAME
Ρεκόρ μείωσης που μπορεί να προσεγγίζει το 85% καταγράφουν οι τραπεζικές απάτες στην ελληνική αγορά, μετά την εφαρμογή του νέου νόμου, που θέτει συγκεκριμένα πλαίσια ευθυνών σε τραπεζικά ιδρύματα, αλλά και στους πολίτες, παράλληλα με την καθολική, συστηματική και ενδελεχή ενημέρωση του κοινού.
Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση της αγοράς, η βελτίωση είναι πιο εντυπωσιακή από ποτέ: από το peak των φαινομένων απάτης στον χρηματοπιστωτικό χώρο, όταν σε μηνιαία βάση είχαν καταγραφεί πάνω από 10 εκατ. ευρώ ως απώλειες συναλλασσομένων, φτάσαμε πρόσφατα στο να υποχωρήσουν οι απώλειες σε επίπεδο κάτω από το 1,5 εκατ. ευρώ τον μήνα, για όλο φυσικά το τραπεζικό σύστημα.
Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους και αντανακλούν τη νέα πραγματικότητα, παρά το γεγονός ότι τα φαινόμενα απάτης σε μικρό ή μεγάλο βαθμό παραμένουν, εξελίσσονται, γι’ αυτό απαιτεί τεράστια προσοχή εκ μέρους του συναλλασσομένου, καθώς, όσο κι αν προοδεύει η μέθοδος απάτης, στηρίζεται εν πολλοίς στο phising, με το θύμα να δίνει το ίδιο τους κωδικούς πρόσβασης.
Ως πρόσθετη άμυνα, οι τράπεζες, πέραν των επενδύσεων στα συστήματα και της τριπλής πλέον ταυτοποίησης για τη διενέργεια μιας συναλλαγής, έχουν δώσει έμφαση και στο «back office» για το θέμα της απάτης. Δεν είναι τυχαίο ότι στην Εθνική Τράπεζα απασχολούνται περίπου 70 άτομα σε 24ωρη βάση ακριβώς για την προστασία από τα φαινόμενα απάτης, καθώς η πρόληψη είναι η καλύτερη άμυνα.
Αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχουν πάρει και οι άλλες τράπεζες, που έχουν προβεί σε ενδυνάμωση των συγκεκριμένων ομάδων για το fraud.
Ως βασικός παράγοντας, πάντως, συνέβαλαν η σταδιακή εκπαίδευση του κοινού και η στοχευμένη ενημέρωση, τόσο από τον κάθε τραπεζικό όμιλο μεμονωμένα, όσο και σε επίπεδο Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, που έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στους τρόπους αποφυγής phising και άλλων προσεγγίσεων. Με μηνύματα στο e-banking, με καμπάνια στις ιστοσελίδες και στο Διαδίκτυο, με προσωποποιημένα e-mails, το συναλλασσόμενο κοινό έχει δεχθεί δεκάδες μηνύματα ενημέρωσης.
Μια σημαντική παράμετρος είναι και οι επενδύσεις που γίνονται από πλευράς τεχνολογίας, ψηφιακού μετασχηματισμού και συστημάτων, με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να θωρακισθεί ακόμη περισσότερο το σύστημα. Επενδύσεις στις οποίες προβαίνουν και τα σχήματα καρτών (Mastercard, Visa), για να συμβάλουν στο κομμάτι της απάτης κατά τη χρήση του πλαστικού χρήματος -ένα μάλιστα από τα βασικά τους επιχειρήματα για τις υψηλές προμήθειες χρήσης του brand.
Εκτός Ελλάδος και συγκεκριμένα στην Αγγλία, λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο η πρωτοβουλία Take Five to stop Fraud, στην οποία μετέχουν πολλές διεθνείς τράπεζες. Με την ευκαιρία της Take Five Week (13-19 Μαΐου), πολλές τράπεζες, μεταξύ των οποίων η Citi, προχώρησαν στην υποστήριξη μιας καμπάνιας που στόχο έχει την εγρήγορση για την αντιμετώπιση φαινομένων απάτης, θέτοντας υπόψη του κοινού μια σειρά ευαισθητοποιημένων συνθηκών, οι οποίες θα λειτουργούσαν εις βάρος του.
Με τον τίτλο και τον όρο «ScamSceptible», η Citi και όσοι άλλοι μετέχουν στην παραπάνω πρωτοβουλία του Take Five επιχειρούν να αφυπνίσουν πελάτες τους, ενημερώνοντάς τους ότι ανάλογα με τα… συναισθήματά τους, μπορεί κάποια συγκεκριμένη μέρα να αποτελέσουν πιο πιθανά θύματα απάτης, ακουμπώντας σε κάποια «έξυπνη» τακτική που ακολουθεί αυτός που οργανώνει την τραπεζική απάτη. Τους προτείνεται, μάλιστα, να συμμετάσχουν σε ένα τύπου τεστ, για να δουν πόσο «ευαίσθητοι» είναι σε μια δεδομένη στιγμή, ώστε να μην πέσουν θύματα απάτης.
Έχει διαπιστωθεί ότι το multi-tasking, το να είναι κανείς αφηρημένος ή να έχει αρκετό άγχος για τη δουλειά του είναι συμπεριφορές που… αγαπούν οι τραπεζικές απάτες. Ειδικότερα, με βάση μια έρευνα που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία -στην οποία οι απάτες «κοστίζουν» ετησίως πάνω από 1 δισ. στερλίνες-, ποσοστό πάνω από 56% που έπεσε θύμα απάτης την τελευταία διετία είχε αισθήματα άγχους, κούρασης και πείνας… στιγμές που οι απανταχού απατεώνες αναγνωρίζουν ως τις πλέον κατάλληλες για να βρουν τα επόμενα θύματα.