THEPOWERGAME
Τις επόμενες στάσεις του Μετρό, τόσο στην Αθήνα, όσο και στη Θεσσαλονίκη, σχεδιάζουν αυτήν την περίοδο οι αρμόδιοι φορείς, καθώς το μεγάλο αυτό έργο θα έχει και συνέχεια, μετά την ολοκλήρωση των υφιστάμενων έργων, όπως η πρώτη φάση της Γραμμής 4 στην Αθήνα, αλλά και η επέκταση προς την Καλαμαριά στη Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να παραδοθεί έως το 2026. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, κατά την διάρκεια των επόμενων δεκαετιών, αναμένεται να πραγματοποιηθούν έργα Μετρό, συνολικού κόστους μεταξύ 5-10 δισ. ευρώ, που θα προσθέσουν δεκάδες νέους σταθμούς και θα βελτιώσουν σημαντικά την μετακίνηση στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα.
Ξεκινώντας από την Αττική, μία από τις προτεραιότητες αφορά την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον, με την δημιουργία τριών νέων σταθμών. Ο πρώτος θα βρίσκεται στη θέση «Παλατιανή» επί της Λ. Θηβών, στη διασταύρωση με την Λ. Ανδρέα Παπανδρέου, ο δεύτερος θα ονομάζεται «Ίλιον» και θα βρίσκεται στη συμβολή της Θηβών με την οδό Ελαιών, και ο τρίτος θα ονομάζεται «Άγιος Νικόλαος» και θα βρίσκεται επί της Αγίου Νικολάου, ανάμεσα στις οδούς Ζίτσης και Παραμυθιάς.
Η επέκταση αυτή που θα συνδέσει την Ανθούπολη (Περιστέρι) με το Ίλιον αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 51.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση. Ο διαγωνισμός για το έργο, προϋπολογισμού 682 εκατ. ευρώ βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Το έργο διεκδικούν οι ΤΕΡΝΑ, Intrakat και οι κοινοπραξίες των Άκτωρ-Μυτιληναίος και Άβαξ-Ghella-Alstom. Ασφαλώς, λόγω της κοινής παρουσίας τόσο της Intrakat, όσο και της Άκτωρ, η οποία εξαγοράστηκε από την πρώτη, το πιθανότερο είναι να διαφοροποιηθούν τα σχήματα έως ότου υποβληθούν οι οικονομικές και τεχνικές προσφορές, μέσω της αποχώρησης της μίας εκ των δύο από τον διαγωνισμό, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει ληφθεί κάποια απόφαση. Εκτός από την επέκταση της Γραμμής 2 με τρεις νέους σταθμούς, το έργο περιλαμβάνει και την επέκταση του Αμαξοστασίου Ελαιώνα, την αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του μετρό της Αθήνας, όπως επίσης και την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, χωρητικότητας 150 ΙΧ αυτοκινήτων για άμεση διασύνδεση των επιβατών με το μετρό.
Τα μελλοντικά σχέδια για το Μετρό της Αθήνας είναι όμως πολύ μεγαλύτερα, προβλέποντας σειρά από νέες επεκτάσεις, προς τα βόρεια, τα δυτικά κα τα νότια προάστια της Αττικής, Ξεκινώντας από τα δυτικά, στη συνέχεια της Γραμμής 2, μετά το Ίλιον, προβλέπονται άλλοι τρεις σταθμοί που θα ολοκληρώσουν την δυτική επέκταση, καλύπτοντας τις περιοχές Καματερό (επί της οδού Φυλής), Ζεφύρι και Αχαρνές στο κέντρο του Μενιδίου. Μάλιστα, στο σταθμό στο Ζεφύρι θα προβλέπεται και σύνδεση με τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Έτσι, θα καλυφθούν και οι ανάγκες των δήμων Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Φυλής και Αχαρνών-Θρακομακεδόνων.
Μεγάλη έμφαση θα δοθεί και προς την νότια επέκταση της Γραμμής 2, προκειμένου να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι των περιοχών αυτών, που αναμένεται να επιβαρυνθούν σημαντικά από το έργο που γίνεται στο Ελληνικό. Το πρώτο βήμα θα αφορά την επέκταση της υφιστάμενης γραμμής κατά 4,4 χιλιόμετρα, προσθέτοντας τρεις νέους σταθμούς, προς την Γλυφάδα, περνώντας από την Άνω Γλυφάδα και την περιοχή της Πλατείας Μακεδονίας, προτού καταλήξει στο κέντρο της περιοχής, κοντά στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου. Το εκτιμώμενο κόστος του έργου αυτού αναμένεται να προσεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ.
Επέκταση όμως σχεδιάζεται και προς την πλευρά του Φαλήρου, με επίκεντρο το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΣΝ). Η εκεί επέκταση θα είναι μήκους 5 χιλιομέτρων και θα προσθέσει τέσσερις νέους σταθμούς σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου-Τζιτζιφιές, προτού καταλήξει στην περιοχή του Δέλτα και το ΚΠΣΝ.
Παράλληλα, στο πλάνο βρίσκονται και οι επεκτάσεις της νέας Γραμμής 4, η πρώτη φάση της οποίας που ήδη κατασκευάζεται και θα συνδέσει το Γαλάτσι με του Γουδή, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της δεκαετίας. Στη συνέχεια προβλέπονται τρεις επεκτάσεις. Η πρώτη θα είναι προς τα δυτικά και την περιοχή της Πετρούπολης, εξυπηρετώντας περιοχές όπως η Ν. Φιλαδέλφεια, με έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Ν. Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης, Ίλιον και Πετρούπολη. Η δεύτερη επέκταση θα κινείται από τον Ευαγγελισμό προς το υπό σχεδιασμό κυβερνητικό Πάρκο στις παλιές εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στην Δάφνη. Η επέκταση περιλαμβάνει τους σταθμούς Παγκράτι, Βύρωνας, ΠΥΡΚΑΛ
Η τρίτη και σημαντικότερη επέκταση της Γραμμής 4 είναι προς τα βόρεια, με κύριο στόχο να αποσυμφορηθεί η Λ. Κηφισίας. Ξεκινώντας από το Γουδή, η γραμμή αυτή θα περιλαμβάνει επτά νέους σταθμούς, φτάνοντας μέχρι το Μαρούσι και στη συνέχεια με άλλους σταθμούς μέχρι την Λυκόβρυση, πλησίον της Εθνικής Οδού. Το κόστος αναμένεται να ξεπεράσει το 1 δις ευρώ, περιλαμβάνοντας σταθμούς όπως η Λ. Κατεχάκη, ο Φάρος (Ψυχικό), η Φιλοθέη, τα Σίδερα (Χαλάνδρι), το Ολυμπιακό Στάδιο, ο Παράδεισος Αμαρουσίου, ο ΟΤΕ, το Μαρούσι, η Πεύκη και η Λυκόβρυση. Χρονικά πάντως, φαίνεται πως η αρχή θα γίνει από τις πρώτες δύο επεκτάσεις προς Πετρούπολη και ΠΥΡΚΑΛ και αργότερα θα ακολουθήσει και η επέκταση προς τα βόρεια.
Επεκτάσεις όμως σχεδιάζονται και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης. Εν αναμονή των σχετικών ανακοινώσεων, το σχέδιο προβλέπει μια νέα γραμμή προς τις περιοχές Κορδελιό και Τούμπα. Με την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η Θεσσαλονίκη θα διαθέτει δύο γραμμές και 18 σταθμούς. Στο πλαίσιο των επεκτάσεων, μια πιθανή εκδοχή είναι η γραμμή να ξεκινά από τον σταθμό Δημοκρατίας και να οδεύει προς Σταυρούπολη, Εύοσμο για να καταλήξει στα νοσοκομεία της πόλης στο ύψος της Περιφερειακής. Μια άλλη διακλάδωση αναμένεται να ξεκινά από το Κορδελιό, περνώντας από τις συνοικίες του Ευόσμου, της Μενεμένης και των Αμπελοκήπων, έως ότου συναντήσει την βασική γραμμή του Μετρό στο νέο σιδηροδρομικό σταθμό και στη συνέχεια οδεύοντας προς Χαριλάου και Τούμπα. Προς το παρόν, τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού.