THEPOWERGAME
Σε όλο τον κόσμο το κέντρο των μεγάλων πόλεων μεταμορφώνεται σε μέρος όπου οι άνθρωποι ζουν, πηγαίνουν για να απολαύσουν αρχιτεκτονική, εστιατόρια και νυχτερινή ζωή, παρακολουθούν τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και την ψυχαγωγία και κοινωνικοποιούνται και συνδέονται μεταξύ τους. Κι αυτό καθώς με τη στροφή προς την υβριδική και την απομακρυσμένη εργασία να γίνεται όλο και πιο μόνιμη, τα μέγαρα γραφείων στο κέντρο της πόλης, ή οι λεγόμενες κεντρικές επιχειρηματικές περιοχές, δεν μπορούν πλέον να επιβιώσουν μόνο ως χώροι εργασίας.
Αλλά οι πόλεις έχουν ακόμη δουλειά να κάνουν για να πραγματοποιήσουν αυτήν τη μετάβαση, σύμφωνα με το Bloomberg. Τα δυνατά και αδύνατα σημεία των κέντρων αναδεικνύονται από πρόσφατη έρευνα της αρχιτεκτονικής και σχεδιαστικής εταιρείας Gensler σε κατοίκους 92 κεντρικών επιχειρηματικών περιοχών που βρίσκονται σε 53 πόλεις παγκοσμίως.
Οι ερωτηθέντες ήταν πιο πιθανό να συμφωνήσουν ή να συμφωνήσουν απόλυτα ότι τα κέντρα των πόλεών τους είναι εξαιρετικά μέρη για φαγητό, διασκέδαση και ψώνια, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 26.000 άτομα. Αλλά εξακολουθούσαν επίσης να κατατάσσονται υψηλά ως τόποι εργασίας: σχεδόν τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων συμφωνούν ότι το κέντρο της πόλης τους είναι εξαιρετικό για τον σκοπό αυτόν.
Πράγματι, ακόμη και όταν οι εργαζόμενοι δεν πηγαίνουν στο γραφείο βρίσκουν λόγους για να έρθουν στο κέντρο της πόλης: περίπου τα δύο τρίτα των εργαζομένων υβριδικά, των οποίων τα γραφεία βρίσκονται σε κεντρική επιχειρηματική περιοχή, επισκέπτονται αυτές τις γειτονιές σε κάποιες από τις ημέρες που εργάζονται εξ αποστάσεως, σύμφωνα με την έρευνα. Και το 58% αυτών των υβριδικά εργαζομένων εργάζονται από τρίτες τοποθεσίες στο κέντρο της πόλης τους, όπως καφετέριες, εστιατόρια και χώρους συνεργασίας.
Οι εργαζόμενοι σε αυτές τις γειτονιές θέλουν κάτι περισσότερο από έναν χώρο εργασίας -θέλουν υπαίθρια αναψυχή, ψώνια και πολιτισμό. Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν 9 στους 10 υβριδικά εργαζόμενους και σχεδόν τα 3/4 των εργαζομένων σε γραφεία πλήρους απασχόλησης στο κέντρο της πόλης θα επισκέπτονταν συχνότερα την κεντρική επιχειρηματική τους περιοχή, εάν προσέφεραν περισσότερες από αυτές τις δραστηριότητες.
Παρ’ όλα αυτά, η εργασία δεν είναι πλέον ο νούμερο ένα λόγος επίσκεψης. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας από την Gensler καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα κέντρα με την υψηλότερη βαθμολογία προσφέρουν ένα σύμπλεγμα εξαιρετικών εμπειριών.
«Τα downtowns πρέπει να προσφέρουν ευκαιρίες για διασκέδαση, ανακάλυψη και ομορφιά για να προσελκύσουν ένα ευρύ κοινό κατοίκων της πόλης», διαπιστώνει η έκθεση του ερευνητικού ινστιτούτου Gensler. «Τα κέντρα που δίνουν προτεραιότητα στους άτυπους χώρους συνάθροισης, προωθούν τους περιπάτους και επιδιώκουν την ενεργοποίηση μέσω κοινοτικών παροχών θα δημιουργήσουν μια αυθεντική αίσθηση του τόπου για τους κατοίκους του κέντρου, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες».
Περισσότερο από το 70% των ερωτηθέντων αξιολόγησαν τα κέντρα τους ως καλά ή εξαιρετικά για ψώνια, διασκέδαση, ανακάλυψη νέων πραγμάτων, παρακολούθηση παραστάσεων/εκθέσεων και γνωριμία με ανθρώπους.
Αυτές οι γειτονιές εξακολουθούν να υστερούν ως τόποι διαμονής, καθώς λιγότεροι από έξι στους δέκα τις αξιολογούν ως καλές ή εξαιρετικές. Και λιγότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες τις βαθμολόγησαν καλά ως μέρη για να δημιουργήσουν οικογένεια ή να μεγαλώσουν παιδιά.
Η έρευνα κάλυψε ένα ευρύ φάσμα πόλεων, από τις μεγαλύτερες, όπως η Νέα Υόρκη, το Τόκιο, η Σαγκάη και η Βομβάη, μέχρι μικρότερες πόλεις των ΗΠΑ, όπως το Σαν Αντόνιο του Τέξας και το Ράλεϊ της Βόρειας Καρολίνας. Τα κέντρα των 18 μεγαλύτερων μητροπολιτικών περιοχών με περισσότερους από 20 εκατομμύρια κατοίκους αξιολογήθηκαν ως τα καλύτερα μέρη, τόσο για να ζήσει κανείς όσο και για να μεγαλώσει παιδιά. Από την άλλη πλευρά, τα κέντρα των 10 μικρότερων μητροπολιτικών περιοχών με λιγότερους από 2,5 εκατομμύρια κατοίκους ξεπέρασαν τις μεγαλύτερες αντίστοιχες περιοχές σε παράγοντες όπως η διασκέδαση, η παρακολούθηση παραστάσεων/εκθέσεων και η ανακάλυψη νέων πραγμάτων.
Οι επισκέπτες έχουν γίνει όλο και πιο κρίσιμοι για το μέλλον του κέντρου της πόλης. Περισσότεροι από τους μισούς -ήτοι το 56%- των ερωτηθέντων στην έρευνα βιώνουν τα κέντρα τους μόνο ως επισκέπτες. Αυτό συνάδει με το εύρημα πρόσφατης μελέτης ότι οι επισκέπτες αποτελούν πάνω από το 60% της συνολικής δραστηριότητας σε 26 downtowns των ΗΠΑ, σε σύγκριση με το 27% για τους εργαζόμενους και το 11% για τους κατοίκους.
Τα αστικά κέντρα του μέλλοντος πρέπει να ξαναγίνουν κάτι πολύ περισσότερο από κεντρικές επιχειρηματικές περιοχές με προσανατολισμό στην εργασία. Πρέπει να γίνουν ασφαλέστερα και πιο ισορροπημένα μέρη για να ζει κανείς, να μεγαλώνει παιδιά, να παίζει -και κυρίως να τα επισκέπτεται, να συμμετέχει σε νέες εμπειρίες και να συνδέεται. Με τις κεντρικές τους τοποθεσίες, τις καλά ανεπτυγμένες συνδέσεις διαμετακόμισης και μεταφορών και τις υψηλές πυκνότητες πολιτιστικών και ψυχαγωγικών χώρων και ανέσεων, παραμένουν οι καλύτεροι τόποι γι’ αυτό.