Γ.Δ.
1414.95 +0,56%
ACAG
+1,38%
5.88
CENER
+0,20%
9.82
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,12%
8.51
NOVAL
-1,16%
2.6885
OPTIMA
-0,50%
11.84
TITC
+0,35%
28.75
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,71%
1.416
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
+17,12%
0.855
ΑΛΜΥ
-0,38%
2.65
ΑΛΦΑ
+1,03%
1.576
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,15%
11.39
ΑΣΚΟ
+2,37%
3.02
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+2,50%
2.46
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,92%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-3,63%
2.39
ΒΙΟΣΚ
+1,55%
1.31
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,85%
16.54
ΔΑΑ
+0,57%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,27%
11.21
ΔΟΜΙΚ
-1,55%
3.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-0,36%
4.185
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+4,46%
2.34
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,61%
2.53
ΕΛΠΕ
+0,89%
7.91
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+0,83%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,86%
1.876
ΕΝΤΕΡ
-1,76%
7.81
ΕΠΙΛΚ
-10,00%
0.117
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,59%
1.28
ΕΤΕ
-0,78%
7.638
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
+0,55%
5.44
ΕΥΡΩΒ
-1,11%
2.047
ΕΧΑΕ
-0,72%
4.81
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
+0,29%
1.73
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
-1,89%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+1,55%
1.18
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.56
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,12%
1.165
ΙΝΤΚΑ
+0,62%
3.25
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,10%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-1,24%
1.59
ΚΟΡΔΕ
-3,36%
0.46
ΚΟΥΑΛ
-0,81%
1.22
ΚΟΥΕΣ
+1,14%
5.32
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,89%
11.35
ΚΤΗΛΑ
-2,78%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,35%
0.865
ΛΑΜΔΑ
+0,59%
6.78
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-2,97%
2.61
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+4,59%
4.1
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-3,03%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,47%
23.4
ΜΟΝΤΑ
+2,90%
3.19
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+1,35%
27.08
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.42
ΜΠΡΙΚ
+0,81%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,64%
36.04
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+3,41%
21.2
ΟΛΠ
+0,79%
25.5
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
+1,16%
14.84
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,67%
0.908
ΟΤΕ
+1,47%
13.76
ΟΤΟΕΛ
-0,53%
11.34
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
+0,82%
2.47
ΠΕΙΡ
+1,19%
3.56
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,53%
1.128
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+0,55%
4.56
ΡΕΒΟΙΛ
+4,00%
2.08
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.535
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
+3,50%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,36%
19.58
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-5,88%
0.224
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Χαμένος ο Πειραιάς από την αλλαγή “ρότας” της Cosco Shipping Ports

Σε αναδρομολογήσεις πλοίων και φορτίων προς άλλα λιμάνια στα οποία συμμετέχει ως επενδυτής/μέτοχος στη δυτική Ευρώπη προχώρησε κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο, που λαμβάνεται προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας σε ανακοίνωσή της, προκειμένου να αντιμετωπίσει την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, «η εταιρεία συντονίστηκε με τα υπόλοιπα μέλη της OCEAN Alliance, προτείνοντας την προσωρινή αναδρομολόγηση εμπορευματοκιβωτίων που αρχικά προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά σε άλλα λιμάνια και συγκεκριμένα στον σταθμό του Zeebrugge (Βέλγιο) ή στον αντίστοιχο της Βαλένθια (Ισπανία)». Με τον τρόπο αυτόν, η Cosco επιχειρεί να μην απολέσει έσοδα ως όμιλος, μεταφέροντας μέρος της κίνησης που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μέσω του Πειραιά σε άλλες λιμενικές υποδομές συμφερόντων της.

Η εξέλιξη αυτή έχει ασφαλώς άμεσο αντίκτυπο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο καταγράφηκε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 11,4% σε 931.350 «κουτιά», έναντι 1,05 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Μόνο τον Μάρτιο σημειώθηκε πτώση της κίνησης κατά 15,4% σε 343,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, δείγμα του μεγέθους του προβλήματος που έχουν προκαλέσει οι αντάρτες Χούθι και οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις τους. Μείωση καταγράφουν κι άλλα λιμάνια της περιοχής, όπως π.χ. στη γειτονική Ιταλία, όπου στο λιμάνι της Gioia Tauro σημειώνεται μείωση του αριθμού των εξυπηρετούμενων πλοίων κατά 20% από τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι σήμερα.

Στον αντίποδα, τα λιμάνια της Cosco στη δυτική Ευρώπη έχουν ωφεληθεί, καταγράφοντας αύξηση των μεγεθών τους. Ειδικότερα, στη Βαλένθια η διακίνηση αυξήθηκε κατά 4,3% σε 764.748 εμπορευματοκιβώτια κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, ενώ στο Βέλγιο η αύξηση την ίδια περίοδο άγγιξε το 3,7%, σε 155.488 εμπορευματοκιβώτια.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται όμως και συνολικά στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου (εκτός δηλαδή από εκείνα της Cosco) και ιδίως της Ισπανίας και του Μαρόκου, όπου έχει μεταφερθεί ένα σημαντικό ποσοστό της ροής φορτίων, που υπό κανονικές συνθήκες προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Η εκτροπή σημαντικού αριθμού πλοίων γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις σχεδόν καθημερινές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, αποφεύγοντας έτσι τη Διώρυγα του Σουέζ, έχει αποτέλεσμα οι απώλειες των λιμανιών της ανατολικής Μεσογείου να μετατρέπονται σε κέρδη για τα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εκτροπής φορτίων που γίνεται, αρκεί να σημειωθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Βρετανικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ONS), ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 66% από τα μέσα Δεκεμβρίου.

Μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο όφελος το εισπράττουν λιμάνια όπως της Βαρκελώνης και του Αλγκεσίρας, όπως επίσης και της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ήδη στα λιμάνια αυτά έχει αρχίσει να δημιουργείται έντονη συμφόρηση, καθώς καλούνται να αντεπεξέλθουν σε πολύ υψηλότερους όγκους φορτίων, σε σχέση με τις δυνατότητές τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Για παράδειγμα, η Maersk έχει εκδώσει οδηγία προς τους πελάτες της, προκειμένου να παραλαμβάνουν τα κοντέινερ που τους παραδίδει η εταιρεία το συντομότερο δυνατόν, ώστε να μη δημιουργείται συμφόρηση στους χώρους αποθήκευσης των λιμανιών. Τον Φεβρουάριο το λιμάνι της Βαρκελώνης κατέγραψε αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 17%, ενώ αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση σημείωσε και η διακίνηση φορτίων στο λιμάνι του Αλγκεσίρας, τόσο τον Ιανουάριο όσο και τον Φεβρουάριο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!