Γ.Δ.
1407.03 0,00%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Ο Πούτιν, το πρόβλημα των καυσίμων και ο ρόλος της Ουκρανίας

Ένα κύμα ουκρανικών επιδρομών με μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε διυλιστήρια πετρελαίου βαθιά μέσα στη Ρωσία άφησε το Κρεμλίνο σε αγώνα δρόμου για την υπεράσπιση του εδάφους του, ενώ εξακολουθεί να διεξάγει πόλεμο με τον γείτονά του. Αλλά οι επιθέσεις πέτυχαν επίσης το αδιανόητο -αφήνοντας το μεγαλύτερο «πετροκράτος» στον κόσμο να έχει χαμηλή κατανάλωση βενζίνης.

Όπως γράφει το Politico, oι τιμές του ντίζελ για τους Ρώσους καταναλωτές έχουν εκτοξευθεί, με αύξηση σχεδόν 10% μόνο την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της κυβέρνησης. Το κόστος της βενζίνης έχει επίσης φτάσει σε υψηλό έξι μηνών, πάνω από 20% από την αρχή του έτους, καθώς ο εφοδιασμός στενεύει και όλο και περισσότερες εγκαταστάσεις αναγκάζονται να αναστείλουν την παραγωγή.

Την περασμένη Τετάρτη δύο εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων που ανήκουν στον ρωσικό ενεργειακό κολοσσό Rosneft, περίπου 500 χιλιόμετρα από τα σύνορα με την Ουκρανία, υπέστησαν σοβαρές ζημιές από drones, καθώς τα καύσιμα έγιναν καπνοί. Περισσότερα από δώδεκα διυλιστήρια σε εννέα ρωσικές περιοχές έχουν πληγεί παρόμοια φέτος, με αξιωματούχους στο Κίεβο να λένε ότι η βιομηχανία είναι νόμιμος στόχος πολέμου.

«Είναι σαν ένα κουνούπι -όταν δεν μπορείς να το βρεις, δεν μπορείς να το σκοτώσεις και συνεχίζει να επιστρέφει νύχτα με τη νύχτα, θα είσαι εξουθενωμένος», λέει ο Φίλιπ Ίνγκραμ, πρώην αξιωματικός των βρετανικών στρατιωτικών πληροφοριών και σχεδιαστής του ΝΑΤΟ, ο οποίος τόνισε: «Είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να απομακρύνεις την πίεση από τις πρώτες γραμμές».

Ως αποτέλεσμα, η Μόσχα μείωσε τις εξαγωγές καυσίμων της σε σχεδόν ιστορικά χαμηλά, στέλνοντας λίγο περισσότερους από 712.000 τόνους ντίζελ και πετρελαίου την περασμένη εβδομάδα, σε σύγκριση με περισσότερους από 844.000 την ίδια εβδομάδα το 2023.

Είναι και πολιτικό και στρατιωτικό πρόβλημα για τη Μόσχα. Εκτός από το ότι είναι απαραίτητα για την πολεμική προσπάθεια της Ρωσίας, τα φθηνά καύσιμα είναι βασικό μέρος της προσφοράς του προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν στο κοινό, αντίδοτο για τους καθυστερούμενους μισθούς και το αδύναμο ρούβλι.

Στρατηγική νίκης;

Η τάση φαίνεται εδώ να παραμένει για το άμεσο μέλλον. Μιλώντας σε τοπικά μέσα ενημέρωσης αυτήν την εβδομάδα, ο Igor Yushkov, αναλυτής στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Ασφάλειας της Ρωσίας, είπε ότι οι τιμές είναι απίθανο να μειωθούν σύντομα -και η χώρα μπορεί να χρειαστεί ακόμη και να εισάγει βενζίνη από αποθέματα που είναι αποθηκευμένα στη γειτονική Λευκορωσία.

Πέρυσι η Μόσχα αναγκάστηκε να επιβάλει απαγόρευση στις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ, ως αποτέλεσμα των ελλείψεων στην εγχώρια αγορά, όπου οι κανονισμοί διατήρησαν ιστορικά χαμηλές τιμές για να κατευνάσουν τους αυτοκινητιστές και να τονώσουν τεχνητά τον αγροτικό τομέα.

Ωστόσο, με τα καύσιμα να έχουν υψηλότερες τιμές διεθνώς, οι μεσάζοντες εξαργύρωναν πουλώντας φθηνή βενζίνη στο εξωτερικό που προοριζόταν για χρήση εντός της Ρωσίας, δημιουργώντας μια θορυβώδη μαύρη αγορά. Η Μόσχα χαλάρωσε την απαγόρευση τον Νοέμβριο, αλλά αναγκάστηκε να την επαναφέρει τον Μάρτιο λόγω των ουκρανικών απεργιών.

Ενώ οι περισσότερες δυτικές χώρες έχουν σταματήσει να εισάγουν εξευγενισμένα ρωσικά καύσιμα, όπως βενζίνη και ντίζελ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, μαζί με χώρες της Νότιας Αμερικής και της Βόρειας Αφρικής, συνέχισαν να το αγοράζουν, είτε για να επωφεληθούν από τις χαμηλές τιμές είτε για να το επανεξάγουν. Τώρα, η Μόσχα θα πρέπει να επιλέξει μεταξύ της μεγιστοποίησης των ταμειακών ροών που γεμίζουν το σεντούκι του πολέμου της ή να διασφαλίσει ότι οι στρατιώτες και οι πολίτες της μπορούν να γεμίσουν τις δεξαμενές τους.

«Οι “φυσικές κυρώσεις” της Ουκρανίας μπορούν να επιταχύνουν τις πραγματικές», δήλωσε η Maria Shagina, ειδική στη ρωσική οικονομία στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών. «Το Κίεβο ανακάλυψε ότι η τεχνολογική ευπάθεια της Μόσχας και οι επιδρομές με μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Ουκρανίας στα ρωσικά διυλιστήρια επιταχύνουν τον αντίκτυπο των δυτικών κυρώσεων, που έχουν δει αυτά τα διυλιστήρια ήδη να δυσκολεύονται να αντικαταστήσουν τον δυτικό εξοπλισμό, ανταλλακτικά και λογισμικό».

Ωστόσο, οι προσπάθειες της Ουκρανίας να πνίξει τη ροή καυσίμων και κεφαλαίων που χρησιμοποιεί το Κρεμλίνο για να εξαπολύσει τον θάνατο και την καταστροφή προκάλεσαν προειδοποιήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με ανώτερους αξιωματούχους, όπως ο υπουργός Άμυνας, Λόιντ Όστιν,  να προειδοποιούν δημόσια για τα χτυπήματα, φοβούμενοι ότι θα ανατραπεί η παγκόσμια αγορά ενέργειας. Η Μόσχα, εν τω μεταξύ, έχει στοχεύσει ενεργά τις υποδομές της Ουκρανίας, καταστρέφοντας το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας και βυθίζοντας εκατομμύρια ανθρώπους στο σκοτάδι.

Το Κίεβο έχει δεσμευτεί να κάνει ό,τι μπορεί για να υπονομεύσει την ικανότητα της Ρωσίας να διεξάγει πόλεμο, παρά τις προειδοποιήσεις.

Τα πλήγματα «έχουν αποτέλεσμα, επειδή καταστρέφουν υποδομές πετρελαίου και άλλες κρίσιμες εθνικές υποδομές», είπε ο Ίνγκραμ, ο πρώην αξιωματικός των βρετανικών στρατιωτικών πληροφοριών.

Η στρατηγική, προέβλεψε, «θα μελετηθεί σε ακαδημίες εκπαίδευσης αξιωματικών στις επόμενες δεκαετίες».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!