THEPOWERGAME
Παρά το γεγονός ότι η πανδημία μάς έχει αφήσει εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα και παρά το γεγονός ότι η Αθήνα βουλιάζει από τουρίστες, Έλληνες και ξένους, ο ΟΑΣΑ καθυστερεί να βρει τον βηματισμό του. Πέρυσι είχαμε 266 εκατ. επικυρώσεις εισιτηρίων, αυξημένες κατά περίπου 12% σε σχέση με το 2022, που είχαν ανέλθει σε 238 εκατ. επικυρώσεις, αλλά πολύ λιγότερες από τις επικυρώσεις του 2019.
Τότε οι Αθηναίοι και οι τουρίστες είχαν επικυρώσει 356 εκατ. εισιτήρια και κάρτες, συνολικής αξίας 167 εκατ. ευρώ. Πέρυσι οι επικυρώσεις ανήλθαν σε 266 εκατ., συνολικής αξίας 127 εκατ. ευρώ. Βεβαίως η εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6% στα εισιτήρια του ΟΑΣΑ λόγω πανδημίας μείωσε οριακά τα έσοδα, αλλά σίγουρα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η μεγάλη μείωση των εσόδων και των επικυρώσεων εισιτηρίων μέχρι σήμερα από τα προπανδημικά επίπεδα.
Σε επίπεδο επικυρώσεων εισιτηρίων εμφανίζεται μια μείωση 25% το 2023 σε σχέση με το 2019, ενώ σε επίπεδο εσόδων εμφανίζεται μείωση 24% το 2022 (δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία για το 2023) σε σχέση με το 2019. Σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι η Αθήνα πέρυσι πλημμύρισε από τουρίστες, αφού μόνον οι ξένοι τουρίστες που επισκέφθηκαν την πρωτεύουσα εκτιμώνται σε περισσότερους από 6 εκατομμύρια, με περισσότερες από 35 εκατ. διανυκτερεύσεις.
Ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, επικαλέστηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου την τηλεργασία ως παράγοντα μείωσης των εσόδων του οργανισμού, αλλά και τη δημιουργία νέων σταθμών μετρό, που μειώνουν τον αριθμό των επικυρώσεων εισιτηρίων. Μάλιστα, χαρακτήρισε χαμηλότερη του αναμενομένου την εισιτηριοδιαφυγή, την οποία εκτίμησε κοντά στο 5% στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ) και στο 10% έως 15% στα λεωφορεία-τρόλεϊ (ΟΣΥ).
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΑ, η εισιτηριοδιαφυγή δεν είναι πολύ διαφορετική στην Ελλάδα απ’ ό,τι στο εξωτερικό και οι έλεγχοι που έχουν γίνει μέχρι σήμερα επιβεβαιώνουν αυτά τα μεγέθη. Ειδικά στο μετρό η εισιτηριοδιαφυγή είναι ακόμη μικρότερη από 5%, όπως έδειξαν οι τελευταίοι έλεγχοι.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΣΤΑΣΥ, Θανάση Κοτταρά, στο α’ τρίμηνο του 2024 έγιναν 1,29 εκατ. έλεγχοι, οι οποίοι έδειξαν περίπου 31.000 παραβάσεις, δηλαδή σε ποσοστό 2,4%. Με αυτό ως δεδομένο, το εκτιμώμενο ύψος της εισιτηριοδιαφυγής στην ΣΤΑΣΥ είναι κοντά στο 5%, ποσοστό που βρίσκεται κοντά στα ευρωπαϊκά επίπεδα.
Στα μέσα μη-σταθερής τροχιάς η εισιτηριοδιαφυγή είναι μεγαλύτερη, καθώς είναι πιο εύκολη η διαφυγή σε περίπτωση παράβασης και, δεύτερον, σε πάρα πολλές περιοχές είναι δύσκολη η προμήθεια εισιτηρίου.
Σε αφετηρίες μακριά από την Αθήνα είναι δύσκολο να αποκτήσει κάποιος εισιτήριο και για τον λόγο αυτόν επιβιβάζεται χωρίς εισιτήριο. Επίσης, όπως επισήμανε ο κ. Σπηλιόπουλος, σε πολλές περιπτώσεις οι επιβάτες δεν επικυρώνουν το εισιτήριο, ειδικά στη μετεπιβίβαση από μέσο σταθερής τροχιάς σε άλλο μέσο μη-σταθερής τροχιάς. «Έχουμε βρει πολλούς που δεν επικυρώνουν το εισιτήριό τους στην αλλαγή του μέσου μεταφοράς», είπε χαρακτηριστικά.
Για το 2024 η διοίκηση του ΟΑΣΑ και το Υπερταμείο, που είναι ο βασικός του μέτοχος, εκτιμούν ότι οι επικυρώσεις εισιτηρίων θα φτάσουν στα 300 εκατομμύρια. Θα σημειωθεί έτσι νέα αύξηση του αριθμού επικυρώσεων κατά 13%. Ωστόσο, ακόμη και δύο χρόνια μετά τη λήξη της πανδημίας οι επικυρώσεις εισιτηρίων του ΟΑΣΑ θα είναι κατά 15% μικρότερες από το 2019.
Με άλλα λόγια, ο ΟΑΣΑ εκτιμάται ότι θα φτάσει εκ νέου στα προ πανδημίας επίπεδα το 2025 ή το 2026, κι εφόσον δεν υπάρξουν έκτακτα γεγονότα που μπορεί να πλήξουν την κίνηση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.