THEPOWERGAME
Φειδωλός στις προβλέψεις του ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του ομίλου Jumbo, δεν διακινδύνευσε προβλέψεις για το 2024 στο conference call, χθες, για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εισηγμένης, καθώς αναμένει τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου και την έκβαση του πολέμου στη Μέση Ανατολή για να κάνει ανακοινώσεις, αναπροσαρμόζοντας budget και στόχους.
Σημειωτέον, για φέτος η Jumbo είχε ανακοινώσει την προσθήκη έξι νέων καταστημάτων στο δίκτυό της, έχοντας λειτουργήσει ήδη το ανακαινισμένο κατάστημα στην Καρδίτσα, ένα ακόμη στη Ρουμανία, ενώ σχεδιάζει να επαναλειτουργήσει το καλοκαίρι το κατάστημα στη Λάρισα, που υπέστη ζημιές από την πλημμύρα Daniel. Δεν έδωσε όμως περαιτέρω στοιχεία για το χρονοδιάγραμμα, όπως και για την κερδοφορία του ομίλου (που έκλεισε το 2023 με καθαρά κέρδη 303 εκατ. ευρώ και με κύκλο εργασιών πάνω από 1 δισ. ευρώ), εν όψει των αναδυόμενων κινδύνων από την ένταση μεταξύ Ιράν και Ισραήλ. Σημειώνεται ότι η Jumbo αντιμετώπιζε ήδη προκλήσεις τόσο με την κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ, που πρόσθεσε χρόνο και κόστος στις μεταφορές προϊόντων από την Κίνα, όσο και με τη δραστηριότητά της στο Ισραήλ. Ο κ. Βακάκης εξασφάλισε ανταγωνιστικά μεταφορικά κόστη, σε συνεργασία με τους προμηθευτές του, προκειμένου να μη μετακυλήσει βάρος στις τιμές των προϊόντων μέχρι το τέλος Μαρτίου, οπότε και είχε δεσμευτεί να επανεξετάσει το θέμα. Η άλλη πρόκληση έχει να κάνει με τη συνεργασία που διατηρεί με την ισραηλινή Fox Group, master franchisee της Jumbo με πλάνα ανάπτυξης του δικτύου στο Ισραήλ, τα οποία τίθενται υπό το πρίσμα της ρευστότητας στην περιοχή.
Ο κ. Βακάκης σημείωσε ότι η δραστηριότητα στο Ισραήλ αποδεικνύεται ανθεκτική. Δεν σχολίασε όμως περαιτέρω, σημειώνοντας ότι το πλάνο ανάπτυξης εξαρτάται από το πώς θα αντιδράσει το Ισραήλ στην πρόκληση του Ιράν. «Δεν μπλέκω τις απόψεις των franchisees με τις δικές μας», ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι η δραστηριότητα των franchisees δεν είναι μέρος της στρατηγικής της Jumbo. Ο κ. Βακάκης είπε επίσης ότι η ηγετική ομάδα της Jumbo δεν διαθέτει χρόνο για να κατανοήσει παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά ή θετικά τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται οι franchisees της, καθώς το θεωρεί και αντιπαραγωγικό.
Προς επανατοποθέτηση λόγω Ισραήλ
Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή οδηγούν τη διοίκηση της Jumbo σε επανατοποθέτηση και δεσμεύεται για περαιτέρω ενημέρωση των θεσμικών επενδυτών για τους στόχους του ομίλου στις αρχές Μαΐου, όταν θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα α’ τριμήνου, εκτιμώντας ότι μέχρι τότε θα έχει απαντήσει το Ισραήλ στις προκλήσεις του Ιράν. «Δεν πουλάμε αισιοδοξία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης, σημειώνοντας ότι δεν ενθαρρύνει τους επενδυτές να πάρουν ρίσκο, καθώς η αισιοδοξία θα πρέπει να υποστηρίζεται από σταθερά θεμελιώδη και σταθερή λογική.
H αίσθησή του είναι ότι εάν ο πόλεμος δεν εκτονωθεί με κάποιον τρόπο, δεν θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τους κινδύνους. Οπότε πριν ανακοινώσει guidance αναμένει λίγες εβδομάδες, ελπίζοντας ότι στο μεταξύ το Ισραήλ θα λάβει τις τελικές του αποφάσεις.
Σε ερώτημα για τις προβλέψεις του όσον αφορά το μεικτό περιθώριο κέρδους το 2024, σε συνέχεια του 55,8% που σημειώθηκε το 2023, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για την «ερώτηση του ενός εκατομμυρίου», παραπέμποντας στις εξελίξεις στο μέτωπο του πολέμου. Πάντως, το πιο πιθανό σενάριο είναι να διατηρηθεί το περιθώριο κέρδους όσο το κόστος των μεταφορικών δεν επιδεινώνεται σημαντικά. Σημειώνεται ότι η στρατηγική της Jumbo βασιζόταν στην υπόθεση ότι το ζήτημα της Διώρυγας του Σουέζ θα είναι μια προσωρινή κατάσταση. Μέχρι τώρα το μεικτό περιθώριο δεν έχει επιδεινωθεί χάρη στη συνεργασία των προμηθευτών, κάτι που δεν θα ισχύει επ’ αόριστον, ειδικά εάν το ζήτημα της Διώρυγας του Σουέζ γίνει μόνιμη κατάσταση, που θα σημάνει αλλαγή στρατηγικής.
Σχολιάζοντας τις πληθωριστικές πιέσεις, ο κ. Βακάκης ανέφερε ότι εάν οι τελικές τιμές από την πλευρά των καταναλωτών είναι υψηλότερες, αυτό οφείλεται στην εφοδιαστική αλυσίδα και τόνισε την ανάγκη ανάληψης των σωστών πολιτικών για τη βελτίωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
Άκαιρη η επέκταση σε νέες αγορές
Ερωτηθείς σχετικά με την ανάπτυξη της Jumbo σε νέες αγορές, ο κ. Βακάκης κράτησε «μικρό καλάθι». Σημείωσε ότι υπάρχουν αγορές στις οποίες έχει στοχεύσει, αλλά δεν είναι ώριμη η συζήτηση σε αυτό το στάδιο. «Έχουμε αρκετές ανησυχίες για να προσθέσουμε κι άλλες», σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι το μότο της Jumbo είναι «keep it simple» (κράτα το απλό). Αναφερόμενος ειδικότερα στη Ρουμανία, σημείωσε ότι το 2024 είναι έτος εκλογών για τη χώρα, οπότε εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων αναδύονται και θετικά και αρνητικά σημάδια. Είναι ωστόσο μια χώρα με καλές προοπτικές, όπως και η Ελλάδα, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου, που δεν βλέπει κανέναν «ορατό» λόγο για τον οποίο η στρατηγική ή επιτυχία της Jumbo θα επηρεαστούν.
Οι πράσινες επενδύσεις και τα μερίσματα
Σχετικά με τις επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά στις στέγες των καταστημάτων, ο κ. Βακάκης σημείωσε ότι η επένδυση θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2024 και αφορά περίπου δεκαεπτά καταστήματα. Ωστόσο, τόνισε τα ζητήματα που προκύπτουν με την ένταξη αυτών των έργων στο δίκτυο. Πρακτικά στο εξής, όπως εξήγησε, θα πρέπει να περιμένει κανείς μέχρι το σύστημα να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει το ζήτημα της υπερπροσφοράς.
Για τα μελλοντικά πλάνα περί μερισμάτων ο κ. Βακάκης είπε ότι είναι πολύ νωρίς. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά οι χρηματικές διανομές για το 2023 ανήλθαν σε 2,947 ευρώ ανά μετοχή (μεικτό). Πρόθεση της διοίκησης είναι να προτείνει στους μετόχους τη διανομή μερίσματος ενός ευρώ (μεικτό) ανά μετοχή, σε συνέχεια της καταβολής έκτακτου μερίσματος 0,60 ευρώ ανά μετοχή στις 26 Μαρτίου 2024. Ο κ. Βακάκης τόνισε ότι η εταιρεία έχει μια ξεκάθαρη στρατηγική, που λέει ότι το ένα τρίτο των κερδών θα διανέμεται. Ωστόσο, θα πρέπει να επιβεβαιωθεί το σενάριο της ανάπτυξης με διψήφιο ρυθμό υπό τις νέες συνθήκες.