THEPOWERGAME
Να γεμίσει το οπλοστάσιό της με νέα τεχνολογικά εργαλεία, που θα περιορίσουν τη φοροδιαφυγή, επιχειρούν το οικονομικό επιτελείο και η ΑΑΔΕ, ζητώντας από τις Βρυξέλλες να εγκρίνουν το αίτημα για την υποχρεωτική χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο σύνολο των επιχειρήσεων.
Ήδη το αίτημα έχει συνταχθεί και αναμένεται να υποβληθεί τις προσεχείς μέρες από την ελληνική κυβέρνηση στην Κομισιόν. Όλο το προηγούμενο διάστημα οι ελληνικές υπηρεσίες ήταν σε απευθείας επικοινωνία με τις υπηρεσίες της Κομισιόν, έτσι ώστε το αίτημα να μην έχει κενά και να εγκριθεί άμεσα, με στόχο να τεθεί σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο του 2024.
Όπως αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση, η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η ανταλλαγή ψηφιακών παραστατικών μεταξύ δύο ή περισσοτέρων οντοτήτων που συμμετέχουν σε μια εμπορική συναλλαγή (επιχείρηση, Δημόσιο, φυσικό πρόσωπο). Τα παραστατικά αυτά δεν είναι μόνο τιμολόγια, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν και άλλα «έγγραφα», όπως εντολές αγοράς, χρεωστικά/πιστωτικά σημειώματα, εμβάσματα, όρους πληρωμής κ.λπ.
Από τον Σεπτέμβριο οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιλέξουν τον πάροχο που επιθυμούν από τους 16 που έχουν πιστοποιηθεί από την ΑΑΔΕ. Σε δεύτερη φάση πάροχος θα γίνει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, κάτι που σημαίνει ότι η εφαρμογή timologio θα επεκταθεί, προκειμένου να μπορούν και οι μικρές επιχειρήσεις να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για πολύ μικρά έσοδα.
Με το σύστημα ανταλλαγής παραστατικών θα ελαχιστοποιηθούν οι απάτες στον ΦΠΑ και τα εικονικά στοιχεία. Όπως σημειώνουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, η ηλεκτρονική τιμολόγηση καθιστά ανέφικτη την έκδοση εικονικών τιμολογίων, προσφέροντας όλα τα δεδομένα στις φορολογικές Αρχές σε πραγματικό χρόνο.
Πάντως, πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα εφαρμόζουν προαιρετικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, απολαμβάνοντας και τα κίνητρα που έχουν θεσμοθετηθεί. Συγκεκριμένα, όσες έχουν ήδη ενταχθεί αλλά και αυτές που θα ενταχθούν μέχρι την υποχρεωτική εφαρμογή έχουν ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τα τιμολόγιά τους, τα οποία διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου και υπό την προϋπόθεση ότι την εφαρμόζουν αποκλειστικά για την έκδοση των παραστατικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους προβλέπονται κατά περίπτωση τα εξής:
- Η προθεσμία εντός της οποίας η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου περιορίζεται κατά δύο έτη. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος παραγραφής ανοιχτών φορολογικών υποθέσεων περιορίζεται στα τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου, ενώ όφελος έχει και ο λήπτης, για τον οποίο ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα τέσσερα χρόνια.
- Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.
- Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης που αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα προσαυξάνεται κατά ποσοστό 100%.
- Η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε 45 ημέρες (από 90 ημέρες).