THEPOWERGAME
*** Αργά αλλά σταθερά μετακινούνται οι γεωστρατηγικές πλάκες στην ευρύτερη περιοχή. Κι όχι μόνο εξαιτίας της ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή, που απλώς επιταχύνει τις εξελίξεις. Υπάρχουν και μερικά άλλα, κρίσιμα κομμάτια του παζλ, που μόλις τώρα έρχονται να προστεθούν. Τι μαθαίνω;
*** Ότι, μεταξύ άλλων, η Ιταλία αποφάσισε να αποχωρήσει εξ ολοκλήρου από το project-μαμούθ της Κίνας με τον τίτλο «Μια ζώνη – Ένας δρόμος». Το γεγονός αναμένεται να επηρεάσει άμεσα τις σχέσεις Ρώμης – Πεκίνου.
*** Βεβαίως, η πρώτη θα επιδιώξει να σώσει ό,τι μπορεί. Και στο πλαίσιο αυτό, όπως ακούω, η Μελόνι θέλει να πάει στην κινεζική πρωτεύουσα. Κάποιος, όμως, θα πρέπει να της πει «άδικος κόπος». Οι Κινέζοι δεν συγχωρούν. Κι έχω αποδείξεις επ’ αυτού.
*** Ο Γερμανός καγκελάριος, Σολτς, που έκανε κάτι ανάλογες «ηρωικές κινήσεις» με τους Κινέζους -κατόπιν αμερικανικών προτροπών- το κατάλαβε, πρόσφατα, με σκληρό τρόπο. Βρέθηκε στην Κίνα για επίσημη επίσκεψη και στην υποδοχή του τον ανέμενε μόνο ένας εκπρόσωπος της… Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
*** Εννοείται δε ότι κάθε συζήτηση για δουλειές πήγε στράφι με το καλημέρα. Οπότε, κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί και με την περίπτωση της Ιταλίας.
*** Και η Ελλάδα; Έχει μια σταθερά, που είναι το λιμάνι του Πειραιά. Η επένδυση της κινεζικής Cosco εκεί συνιστά το καλύτερο αντίβαρο σε κάθε σκέψη για αντίμετρο εις βάρος της χώρας μας από πλευράς Πεκίνου. Μάλιστα, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι η Cosco έχει πολλά και φιλόδοξα σχέδια για τον Πειραιά.
*** Ωστόσο, την ίδια ώρα η Αθήνα έχει μεγάλα σχέδια και για τη συνεργασία με την Ινδία. Και τον αντίστοιχο δρόμο που θέλει να χαράξει με την Ευρώπη. Και θέλει να έχει την απόληξή της στην ΕΕ στην Ελλάδα.
*** Πώς θα τα καταφέρει; Χρειάζονται λεπτές, πολύ λεπτές ισορροπίες. Για να μην πάθει ό,τι η Γερμανία ή ό,τι κινδυνεύει να πάθει η Ιταλία.
*** Επιστρέφω όμως στους Κινέζους της Cosco, για να αποδείξω εμπράκτως ότι έχουν μεγάλα σχέδια για την Ελλάδα και τον Πειραιά. Προσφάτως, λοιπόν, έγινε γνωστό ότι ο ΟΛΠ θα ενισχυθεί με δύο νέους ναυπηγικούς γερανούς.
*** Για την ακρίβεια, θα τοποθετηθούν στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος του ΟΛΠ. Απόδειξη, εμπράκτως, ότι οι Κινέζοι θέλουν να μπουν δυνατά και στο ναυπηγικό κομμάτι, επί ελληνικού εδάφους. Κατά συνέπεια, όχι, δεν έχουν σχέδια να φύγουν, αλλά ήρθαν για να μείνουν.
*** Ειδικά αν αληθεύουν και κάποιες πληροφορίες που κυκλοφορούν στο λιμάνι για κινήσεις τους και στο κομμάτι των logistics. Άμεσες ή έμμεσες.
*** Το συνέδριο για τους ωκεανούς έριξε τίτλους τέλους. Έμεινε ωστόσο μια αίσθηση ότι μια μεγάλη ευκαιρία πήγε χαμένη. Τι είδους ευκαιρία; Γεωστρατηγική. Όσοι είχαν σχεδιάσει αρχικά το event είχαν υπόψη τους μια πιο πολιτική χροιά του. Στην πορεία, όμως, επικράτησε ο τεχνοκρατικός του χαρακτήρας.
*** Γιατί; Ίσως επειδή η Αθήνα αποφάσισε να κρατήσει πιο ήρεμους τόνους. Ίσως επειδή η Άγκυρα τους σήκωσε υπέρμετρα με το «καλημέρα», με αφορμή τα θαλάσσια πάρκα. Ίσως επειδή η συγκυρία ήταν αρνητική. Η ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή προκάλεσε εύλογα δεύτερες σκέψεις.
*** Σημασία, πάντως, έχει το αποτέλεσμα. Υπό άλλες συνθήκες, το συνέδριο αυτό θα ήταν ευκαιρία για πολλά πράγματα…