THEPOWERGAME
Οι αγορές του πετρελαίου δεν καλούνται να αξιολογήσουν μόνον ενδεχόμενους κινδύνους στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής μετά τις επιθέσεις του Ιράν στο Ισραήλ το βράδυ του Σαββάτου. Ασταθής γίνεται, επίσης, η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ μετά την κατάληψη εμπορικού πλοίου. Λίγο πριν από τις προχθεσινές επιθέσεις της Τεχεράνης που αποκρούστηκαν από το Ισραήλ, ιρανικές δυνάμεις επιβιβάστηκαν στο MSC Aries, ένα ποσοστό του οποίου ανήκει στον Ισραηλινό επιχειρηματία Εγιάλ Οφέρ, με ελικόπτερο, και το πήραν υπό τον έλεγχό τους μαζί με το πλήρωμα 25 ατόμων.
Το πιο απευκταίο σενάριο είναι να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, προειδοποιούν αναλυτές. Μια τέτοια πιθανότητα είναι μικρή, αλλά η επικινδυνότητα του πορθμού, που βρίσκεται ανάμεσα στον Κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο, αυξάνεται σημαντικά. Στην παρούσα φάση το Ισραήλ εξετάζει πώς να απαντήσει στις προχθεσινές επιθέσεις του Ιράν, με την Ουάσιγκτον και τους υπόλοιπους G7 να συστήνουν εγκράτεια και αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης στη Μέση Ανατολή.
Περίπου το ένα τρίτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου μεταφέρεται μέσα από τα Στενά του Ορμούζ. Το πρωί της Δευτέρας, αν και οι τιμές στην προθεσμιακή αγορά της Σιγκαπούρης δεν σημείωναν μεγάλες μεταβολές, ο όγκος των συναλλαγών στο πετρέλαιο Μπρεντ ήταν δεκαπλάσιος του συνηθισμένου, με τα δικαιώματα αγοράς (call options) να φθάνουν μέχρι τα 95 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Στα συμβόλαια, όμως, άμεσης εκπλήρωσης η τιμή του Μπρεντ κινούνταν στα 90 δολάρια το βαρέλι με ήπιες μεταβολές, καθώς οι επιθέσεις του Ιράν είχαν προεξοφληθεί από τις προηγούμενες συνεδριάσεις.
Όμως έχουν ήδη υπάρξει αναταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, σε μια περίοδο που τα αποθέματα είχαν αρχίσει να αποκαθίστανται μετά τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επί πανδημίας. Οι ροές του παγκόσμιου εμπορίου έχουν μειωθεί δραματικά μέσω Ερυθράς Θάλασσας από τους αντάρτες Χούθι που επιτίθενται από πέρυσι τον Νοέμβριο σε εμπορικά πλοία για να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ και τη Δύση όσο συνεχίζεται ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου έχουν διακόψει τα δρομολόγια εμπορευματοκιβωτίων, καυσίμων και πρώτων υλών από τη Διώρυγα του Σουέζ και τον Κόλπο του Άντεν, ακολουθώντας την πιο χρονοβόρα διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στη νότια Αφρική. Δεδομένου ότι περίπου το 10% του παγκόσμιου εμπορίου μέσω θαλάσσης περνά από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα ναύλα έχουν αυξηθεί δραματικά. Σύμφωνα με στοιχεία του Politico, το 24,9% του παγκόσμιου όγκου σε κηροζίνη και καύσιμα για κινητήρες τζετ διερχόταν από τη Διώρυγα του Σουέζ από το 2018 έως το 2023, όπως και το 17,5% των σιτηρών, το 13,8% των λιπασμάτων, το 8,3% του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 5,3% του αργού πετρελαίου.