THEPOWERGAME
Χαμηλής έως πολύ χαμηλής αποτελεσματικότητας κρίνουν τις ρυθμίσεις που έγιναν στην αγορά για τη μείωση των τιμών τα στελέχη του κλάδου ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG), που αντιπροσωπεύει τους μεγάλους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ ενώ την αποτελεσματικότητα των μέτρων αποτιμούν πιο θετικά τα στελέχη των εταιρειών με αποκλειστικά εγχώρια δραστηριότητα.
Σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα έρευνας της Netrino που παρουσιάστηκε στο 14ο Food Retail Conference 2024, από πλευράς λιανεμπορίου η «Έκπτωση 5%», από το 89,7% αποτιμάται ως αναποτελεσματική. Ανάλογης αναποτελεσματικότητας θεωρείται η ρύθμιση για «Αύξηση μεγέθους στην τιμή μονάδας μέτρησης στο ταμπελάκι στα ράφια» (79,5%). Για το μέτρο «Χωρίς προωθητικές ενέργειες, 3 μήνες μετά την αύξηση τιμής» οι συμμετέχοντες είναι διχασμένοι, σύμφωνα με την ανάλυση της Netrino. Για το «Πλαφόν στο περιθώριο κέρδους» ένας στους 3 το θεωρεί αποτελεσματικό και μόνον το πλαφόν στο περιθώριο «καθαρού» κέρδους (όπως στο βρεφικό γάλα: άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας, προστιθέμενου και εμπορικού κέρδους ύψους 7%) θεωρούν στην πλειοψηφία τους αποτελεσματικό (56,4%).
Μικρή αποτελεσματικότητα στην αποκλιμάκωση των τιμών αποδίδουν στην Πολιτεία και την Κοινωνία των πολιτών, οι άνθρωποι της αγοράς, οι οποίοι πιστεύουν ότι η αγορά μόνη της μπορεί να μειώσει τις τιμές.
Κύριος παράγοντας για την αποκλιμάκωση θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι προμηθευτές.
Τη συμβολή των προμηθευτών θεωρούν καθοριστική για τις τιμές:
- οι εταιρείες με τζίρο μεταξύ 50 και 250 εκατ. ευρώ (75,8%),
- τα στελέχη του λιανεμπορίου (71,8%),
- οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται μόνο στην εγχώρια αγορά (68,1%)
- τα στελέχη από το τμήμα Αγορών (66,7%).
Μόλις 24,7% θεωρεί ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να έχει επιρροή στην πτώση των τιμών. Οι ενώσεις καταναλωτών και οι κοινωνικοί εταίροι ενδεχομένως θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους στο συγκεκριμένο θέμα, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Η συνεργασία προμηθευτών λιανεμπορίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αγαστή, καθώς περισσότεροι από 6 στους 10 την χαρακτηρίζουν «πολύ» ή «αρκετά» καλή (ικανοποίηση 61,9% έως 67%). Ως καλύτερες αποτιμώνται η «εφαρμογή πιστωτικών σημειωμάτων» (67%) και η «έκδοση Τ.Π.Υ» (64%). Όσον αφορά στα στελέχη του λιανεμπορίου το επίπεδο ικανοποίησης ανεβαίνει (66,7% έως 74,4%), με πιο καλή συνεργασία την «εφαρμογή πιστωτικών σημειωμάτων» (74,4%) και την «τήρηση συμβατικών υποχρεώσεων» (74,4%).
Η «έκδοση πιστωτικών σημειωμάτων» (52,6%) και η «παροχή υπηρεσιών μέσω πιστωτικού τιμολογίου» (51,6%), θεωρούνται κοστοβόρες μέθοδοι σε αντίθεση με την «έκπτωση επί του τιμολογίου» (61,9%) που θεωρείται παραγωγική μέθοδος.