Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

eCommerce: Το εμπόριο στην εποχή του πανκαναλικού μοντέλου

Ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται από ξένες εταιρείες, καθώς ωριμάζει το καταναλωτικό κοινό στην Ελλάδα, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να κάνουν τουλάχιστον μία αγορά online κάθε 15 ημέρες και έναν στους τρεις να ψωνίζει ηλεκτρονικά μία φορά την εβδομάδα, συνδυάζοντας πληροφορίες απ’ όλα τα διαθέσιμα κανάλια, από το φυσικό κατάστημα μέχρι τα social media.

Πρόκειται για στοιχεία που δικαιολογούν την αύξηση της διείσδυσης των διαδικτυακών καταναλωτών, ως ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου, στο 75% το 2023 από 51% που ήταν προ πανδημίας, το 2019. Κάπως έτσι, ο τζίρος που αντλούν μεγάλοι retailers της αγοράς από ηλεκτρονικές πωλήσεις ξεπερνά το 10% του κύκλου εργασιών τους και ο διαδικτυακός τζίρος στην Ελλάδα το 2023 ξεπέρασε τα 17 δισ. ευρώ (Eurostat), σε σύνολο 1 τρισ. ευρώ, που είναι η αξία της ευρωπαϊκής αγοράς.

Η πολυκαναλική συμπεριφορά των Ελλήνων είναι σε υψηλά επίπεδα, με έναν στους τέσσερις online καταναλωτές να πραγματοποιούν ηλεκτρονικά πάνω από το 20% των συνολικών αγορών τους, ενώ για όλους τους online καταναλωτές, κατά μέσο όρο, οι ηλεκτρονικές αγορές αντιπροσωπεύουν πλέον περίπου το 10% των αγορών τους (ELTRUN, ΣΕΛΠΕ). Είναι επίσης ενδιαφέρον ότι οι νέες τεχνολογίες, σε συνδυασμό με τα smartphones, οι εφαρμογές για ευελιξία στις συναλλαγές, το ΙοΤ, η ανάλυση δεδομένων και η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζουν το παιχνίδι του ανταγωνισμού, προσδίδοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις του λιανεμπορίου που έχουν κάνει βήματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτό αποτυπώνεται στην αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων ορισμένων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου με έδρα εκτός μεγάλων αστικών κέντρων, αλλά και στις «εκροές» τζίρου σε καταστήματα του λιανεμπορίου εκτός συνόρων.

Εξάλλου, ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές που ψωνίζουν online επιλέγει ξένα e-shops για τις αγορές του, πριμοδοτώντας εταιρείες όπως από την κατηγορία ένδυσης και καλλυντικών, όπου το ποσοστό της αξίας των αγορών που κατευθύνεται στο εξωτερικό ξεπερνά το 20%.

«Σαρώνουν» το ελληνικό eCommerce Temu και Shein 

Δεν είναι τυχαίο ότι πλατφόρμες όπως η Temu και η Shein κάνουν «χρυσές» δουλειές σήμερα στην Ελλάδα. Mε δέλεαρ τις χαμηλές τιμές, κερδίζουν μερίδια αγοράς έναντι εγχώριων επιχειρήσεων, που μπορεί να προσφέρουν μεν καλύτερης ποιότητας προϊόντα, αλλά δεν μπορούν να τις ανταγωνιστούν στις τιμές. Το επιχειρηματικό τους μοντέλο βασίζεται στο χαμηλό κόστος παραγωγής και στους μεγάλους τζίρους, απ’ όπου αντλούν και κερδοφορία, έχοντας εξασφαλίσει συνεργασίες με εργοστάσια στην Κίνα, χωρίς να εξαρτώνται από μεσάζοντες. Η μεν Temu, θυγατρική του ομίλου PDD Holdings, ως marketplace που διαθέτει από ρούχα μέχρι έπιπλα, προσελκύει συνεχώς νέες επιχειρήσεις-συνεργάτες. Η δε Shein, το δημοφιλές κινεζικό fast fashion brand, που έχει χαρακτηριστεί το TikTok της βιομηχανίας ένδυσης, με μεγέθη που έχουν αφήσει πίσω ευρωπαϊκά σήματα, όπως η Zara και η H&M, κατέκτησε την αμερικανική αγορά και ετοιμάζεται για ντεμπούτο στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ο ανταγωνισμός στο eCommerce ΗΠΑ-Κίνας και η καινοτομία

Αμερικανικοί κολοσσοί, όπως η Amazon και η Walmart, δέχονται πλέον ανταγωνισμό από νέους κινεζικούς γίγαντες, μετά την Alibaba, τύπου Temu, Shein, TikTok Shop, που εδραιώνονται και μέσω εξαγορών -όπως ενδεικτικά, η απόκτηση από τη Shein ελέγχου σε Forever 21 και Missguided-, ενώ προσφέρουν στους καταναλωτές εναλλακτική πρόταση αγορών. Αυτές οι τάσεις, βέβαια, μπαίνουν στο κάδρο του ευρύτερου ανταγωνισμού των δύο ισχυρών οικονομιών του κόσμου. Οι κινεζικές επιχειρήσεις δεν πτοούνται από τον ανταγωνισμό εδραιωμένων παγκόσμιων παικτών και υποστηρίζονται από το Πεκίνο με φορολογικά κίνητρα και ελάχιστες διοικητικές απαιτήσεις. Έτσι, η Κίνα αναδεικνύεται σε ισχυρή δύναμη με διασυνοριακό εμπόριο αξίας 2,4 τρισ. RMB ή πάνω από 330 δισ. δολ. (Κρατικό Συμβούλιο, CBEC Κίνας), με τις εξαγωγές να ξεπερνούν το 1,83 τρισ. RMB.

Στο νέο οικονομικό περιβάλλον, όπου η Κίνα έπειτα από χρόνια ισχυρής οικονομικής ανάπτυξης επιβραδύνεται γύρω στο 5%, με προβλέψεις για ανάπτυξη 4%-5% τα επόμενα χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλάζει δυναμικά. Αυτό αποδεικνύει η αύξηση της κεφαλαιοποίησης και του κύκλου εργασιών των μεγάλων retailers, όπως Alibaba, JD, PDD, Meituan, Douyin, που αυξάνονται εκθετικά, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο συνέδριο της ΕΣΕΕ, «Future of Retail 2024», 5 και 6 Απριλίου, ο Kevin Peng, πρόεδρος του China Chain Store & Franchise Association (CCFA). Όπως εξήγησε, η καινοτομία αλλάζει το τοπίο στο e-commerce, αναφερόμενος ειδικότερα στον μετασχηματισμό που επιφέρει το livestreaming e-commerce, με πλατφόρμες όπως το TikTok, που προβάλλουν σύντομα βίντεο. Αυτές οι πλατφόρμες, σύμφωνα με τον Kevin Peng, έχουν εξελιχθεί σε πλήρεις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή παραδείγματος στο ψηφιακό τοπίο. Το Douyin, η κινεζική έκδοση του Tik Tok, γνωρίζει ταχεία ανάπτυξη πωλήσεων, πετυχαίνοντας 300 δισ. δολ. σε μόλις 2 χρόνια.

Το livestreaming e-commerce, με την πώληση σε πραγματικό χρόνο αγαθών στο Διαδίκτυο, οδηγεί σε υπερμεγέθη αύξηση των πωλήσεων, όπως πρόσθεσε, εξηγώντας πως εξελίσσεται σε ένα βασικό κανάλι πώλησης για πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως το Αlibaba και το JD.com, αλλά και αναδυόμενες πλατφόρμες short video, όπως το Douyin (Tik Tok) και το Kuaishou. Σύμφωνα με τον κ. Peng, το μέγεθος της αγοράς livestreaming e-commerce της Κίνας το 2023 ανήλθε σε 647 δισ. δολ. Με ανάλογες ταχύτητες τρέχει το instant retail ή quick e-commerce, το στιγμιαίο λιανεμπόριο με άμεση ανταπόκριση, που τροφοδοτείται από τις αποτελεσματικές υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων, που έχει επεκταθεί ραγδαία, περιλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα ειδών παντοπωλείου. Στην Κίνα οι βασικοί παίκτες είναι MeiTuan, E-lema, JD Daojia, Sam’s Club.

Όπως ανέφερε στο συνέδριο της ΕΣΕΕ ο κ. Peng, παρουσιάζοντας συγκριτικές διαφορές του ηλεκτρονικού εμπορίου μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, υπάρχει διαφορετικό υπόβαθρο, αλλά και άλλη στρατηγική στόχευση, με ενδεικτική τη διαφορά της εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα λιανικής μεταξύ των δύο χωρών, με τις ΗΠΑ να εστιάζουν κυρίως στα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν οι εταιρείες στα κόστη και την Κίνα να εστιάζει περισσότερο στην εμπειρία του καταναλωτή.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!