Γ.Δ.
1432.6 -0,24%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-0,10%
9.92
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
+0,10%
9.88
NOVAL
0,00%
2.71
OPTIMA
-0,50%
12.02
TITC
-0,90%
32.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
-1,87%
1.366
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
+0,24%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
+0,52%
2.88
ΑΛΦΑ
-0,31%
1.589
ΑΝΔΡΟ
-0,92%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,63%
10.98
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-3,38%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,47%
8.56
ΑΤΤ
-1,92%
8.16
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,01%
6
ΒΙΟΚΑ
+3,00%
2.06
ΒΙΟΣΚ
-1,49%
1.655
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+0,93%
1.635
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.66
ΔΑΑ
-0,61%
7.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,26%
11.6
ΔΟΜΙΚ
+0,15%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,92%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,31%
1.595
ΕΕΕ
+0,69%
32.02
ΕΚΤΕΡ
-2,04%
1.92
ΕΛΒΕ
0,00%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
+1,09%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΠΕ
-0,56%
7.1
ΕΛΣΤΡ
-1,81%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+1,29%
1.724
ΕΛΧΑ
+0,44%
1.834
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.24
ΕΤΕ
-0,42%
8.118
ΕΥΑΠΣ
-2,15%
3.18
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
5.51
ΕΥΡΩΒ
-0,62%
2.077
ΕΧΑΕ
-0,75%
4.625
ΙΑΤΡ
-1,23%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-1,17%
0.3795
ΙΛΥΔΑ
-0,58%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.17
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.86
ΙΝΛΟΤ
+1,77%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.8
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.235
ΙΝΤΚΑ
-0,80%
3.115
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,34%
1.47
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,65%
1.49
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.457
ΚΟΥΑΛ
-1,17%
1.18
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,23%
12.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,06%
1.11
ΛΑΒΙ
+0,59%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,98%
7.07
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,69%
1.44
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
-4,57%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,24%
2.39
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
0,00%
3.45
ΜΙΝ
+4,17%
0.625
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,58%
21.14
ΜΟΝΤΑ
+1,55%
3.92
ΜΟΤΟ
+0,96%
2.63
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,88%
22.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,34%
34.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.85
ΞΥΛΚ
+1,51%
0.269
ΞΥΛΠ
-3,66%
0.368
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
+1,34%
26.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,25%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.845
ΟΤΕ
-2,14%
14.62
ΟΤΟΕΛ
-1,96%
11
ΠΑΙΡ
-1,94%
1.01
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
+1,88%
3.894
ΠΕΡΦ
0,00%
6.7
ΠΕΤΡΟ
+1,00%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.228
ΠΡΕΜΙΑ
+0,32%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-1,51%
4.58
ΡΕΒΟΙΛ
+5,22%
1.915
ΣΑΡ
-0,78%
10.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,52%
0.335
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.645
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.52
ΣΠΙ
-1,52%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.16
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-2,75%
0.212
ΦΡΛΚ
+1,74%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ναυτιλία: Η επιστροφή των περιβόητων Σομαλών πειρατών

Το 2022 η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αισθάνθηκε και πάλι σίγουρη ότι η σύγχρονη εκδοχή της πειρατείας, με ιδιαίτερη εκδήλωση στις επιθέσεις στη Σομαλία, ηττήθηκε. Όπως φαίνεται, όμως, η νίκη αυτή αποδείχθηκε ιδιαίτερα βραχύβια, καθώς το τελευταίο διάστημα, και με αφορμή τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, έχουν κάνει την επανεμφάνισή τους και οι περιβόητοι Σομαλοί πειρατές.

Πριν από μερικές ημέρες ένα φορτηγό πλοίο που πραγματοποιούσε τον διάπλου του Ινδικού Ωκεανού εξέπεμψε σήμα κινδύνου, έχοντας αντιληφθεί ότι αποτελούσε αντικείμενο καταδίωξης από μια ντουζίνα πειρατών. Οι τελευταίοι κατόρθωσαν να πραγματοποιήσουν ρεσάλτο στο πλοίο και να το καταλάβουν, προτού καταφθάσει κάποια βοήθεια. Σήμερα το πλήρωμα και το πλοίο κρατούνται όμηροι κάπου στη Σομαλία, αναμένοντας την καταβολή λύτρων για την απελευθέρωσή τους.

Πρόκειται για έναν ακόμα κίνδυνο που καλούνται να διαχειριστούν οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι ναυλωτές, σε μια περιοχή που έχει αρχίσει να εξελίσσεται σε ιδιαίτερα επικίνδυνη τους τελευταίους μήνες. Από τον Νοέμβριο και μετά υπολογίζεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 20 απόπειρες πειρατείας σε πλοία, σε μια ξεκάθαρη ένδειξη ότι ο κίνδυνος της πειρατείας έχει κάνει δυναμική επιστροφή.

Εκτός από τον κίνδυνο, αυξημένο είναι φυσικά και το λειτουργικό κόστος για τα πλοία που περνούν από την περιοχή, καθώς αυξήθηκαν τα κόστη χρήσης ένοπλων φρουρών και φυσικά και των απαιτούμενων ασφαλιστικών καλύψεων. Το κόστος για την πρόσληψη μιας ομάδας ένοπλης ασφάλειας πλοίου για τρεις ημέρες έχει αυξηθεί κατά 50% μόνο κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου, με αποτέλεσμα να κυμαίνεται μεταξύ 4.000 και 15.000 δολαρίων. Είναι πάντως σημαντικό, καθώς κατά κανόνα οι ένοπλοι φρουροί λειτουργούν ως σημαντικός αποθαρρυντικός παράγοντας για επιθέσεις πειρατών.

Όπως ομολογούν πλέον ανοιχτά οι ίδιοι οι Σομαλοί πειρατές, ο λόγος που έχουν αυξηθεί οι επιθέσεις δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι η συγκυρία είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή. Οι Σομαλοί θεωρούν ότι με την προσοχή των πολεμικών πλοίων που βρίσκονται στην περιοχή να είναι στραμμένη στην Ερυθρά Θάλασσα και τους αντάρτες Χούθι, προσφέρεται μια σημαντική ευκαιρία στους ίδιους, προκειμένου να έχουν πολύ υψηλότερες πιθανότητες επιτυχίας και συνεπώς και οικονομικού οφέλους. Αν και επί του παρόντος η απειλή αυτή δεν είναι το ίδιο σοβαρή όσο την περίοδο 2008-2014, όταν έλαβε εκρηκτικές διαστάσεις, με ομηρίες δεκάδων πλοίων, αξιωματούχοι και πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι είναι πιθανή μια σημαντική κλιμάκωση το προσεχές διάστημα, ανοίγοντας ουσιαστικά ένα ακόμα μέτωπο για τη ναυτιλία.

Ήδη, πάντως, ο πρόεδρος της Σομαλίας, Χασάν Σεΐχ Μοχάμουντ, δήλωσε πρόσφατα στο πρακτορείο Reuters ότι «αν δεν σταματήσουν τώρα την απειλή αυτήν, που βρίσκεται ακόμα εν τη γενέσει της, θα μπορούσε να εξελιχθεί το ίδιο σοβαρά όσο τα προηγούμενα χρόνια». Το θετικό είναι ότι εκτός από την κοινή αποστολή των συμμαχικών δυνάμεων της ΕΕ, στην περιοχή επιχειρούν πλέον και 12 πλοία του ινδικού πολεμικού ναυτικού, που έχουν αρχίσει να αποκτούν σημαίνοντα ρόλο παρέμβασης, με θετικό πρόσημο, καθώς πριν από μερικές εβδομάδες συμμετείχαν στην απελευθέρωση ενός ακόμα πλοίου που κρατούνταν. Σε αυτό επέβαιναν 17 μέλη πληρώματος και 35 πειρατές, οι οποίοι παραδόθηκαν οικειοθελώς.

Οι θαλάσσιοι διάδρομοι που περνούν έξω από τις ακτές της Σομαλίας συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο σημαντικών, καθώς σε ετήσια βάση τους διασχίζουν περίπου 20.000 εμπορικά πλοία, μεταφέροντας κάθε είδους φορτία, από σιτηρά και καύσιμα μέχρι ρουχισμό και έπιπλα. Η περιοχή αποτελεί πέρασμα για τα πλοία που κινούνται από και προς την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία αποτελεί τη συντομότερη οδό ανάμεσα στην Ευρώπη και την Ασία. Στο απόγειο της πειρατείας, το 2011, οι Σομαλοί πειρατές είχαν επιτεθεί σε 237 πλοία και κρατούσαν ομήρους εκατοντάδες ανθρώπους. Το κόστος των επιθέσεων αυτών στην παγκόσμια οικονομία είχε υπολογιστεί σε 7 δισ. δολάρια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!