THEPOWERGAME
Η τεράστια ελληνική σημαία της Lamda
Μην εκπλαγείτε αν περνώντας από την Ποσειδώνος δείτε μια τεράστια ελληνική σημαία να ανεμίζει. Υψώθηκε από τη Lamda ανήμερα της εθνικής μας επετείου. Πάνω στο εργοτάξιο προς την πλευρά της θάλασσας και συγκεκριμένα στο σημείο όπου φαίνονται ήδη οι πρώτοι όροφοι του ουρανοξύστη του Ελληνικού. Το πήραμε το μήνυμα από τη LAMDA: Η μεγαλύτερη εθνική ανάπτυξη τιμά με τον καλύτερο τρόπο την εθνική επέτειο. Kαι του χρόνου!
Η ΔΕΗ δεύτερος «παίκτης» στο FTTH μέχρι το 2026
Περισσότερες γραμμές οπτικών ινών από τις Vodafone και Nova θα διαθέτει η επιχείρηση που προχωρά με ταχείς ρυθμούς το επενδυτικό της πρόγραμμα. Έχουν μεγάλο ενδιαφέρον όσα είπε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου για τις επενδύσεις των παρόχων σε δίκτυα οπτικών ινών μέχρι το σπίτι (Fiber to the Home – FTTH). Μέχρι το 2026, όπως δεσμεύτηκαν οι διοικήσεις των εταιρειών στη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό στις αρχές της εβδομάδας η Vodafone Ελλάδας θα έχει υλοποιήσει 850.000 γραμμές FTTH, η Cosmote 3.100.000, η ΔΕΗ 1.300.000 και η Nova 1.000.000. Η ΔΕΗ, δηλαδή, θα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πάροχος ευρυζωνικών συνδέσεων με βάση την οπτική ίνα, υποσκελίζοντας τις Vodafone και Nova οι οποίες είχαν αρχίσει τις επενδύσεις σε νέα δίκτυα αρκετά χρόνια νωρίτερα!
Ο κ. Παπαστεργίου πρόσθεσε πως «εάν αυτό συνδυαστεί άμεσα και με γενναίες αποφάσεις για παύση χρήσης του χαλκού σε κτίρια στα οποία μπαίνει οπτική ίνα μέσω των δύο προγραμμάτων επιδότησης που έχουμε εξασφαλίσει με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και του ΠΔΕ, δηλαδή του Smart Readiness και του Gigabit voucher, θα μιλάμε για ακόμη πιο άμεσα και εντυπωσιακά αποτελέσματα στους δείκτες ευρυζωνικότητας».
Πόσα δίκτυα φυσικού αερίου χρειαζόμαστε;
Επενδύσεις ύψους 770 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών) για την περίοδο 2024-2028 που τέθηκε την Πέμπτη σε δημόσια διαβούλευση. Στόχος είναι η ανάπτυξη 2.625 χιλιομέτρων νέων δικτύων και 113.663 νέες συνδέσεις. Η ανάπτυξη νέων δικτύων φυσικού αερίου, ειδικά στο τμήμα που αφορά τις οικιακές καταναλώσεις, απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, καθώς το κόστος θα κληθούν να το πληρώσουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Το ζήτημα, όμως είναι αν όντως και σε ποιο βαθμό χρειαζόμαστε νέα δίκτυα.
Αυτήν την περίοδο έχει κορυφωθεί η συζήτηση για τις περικοπές στην παραγωγή ενέργειας από τις ΑΠΕ, με τα σχετικά σενάρια να κάνουν λόγο για αύξηση από το 28% που είναι σε σήμερα, σε 40% έως 45%. Ενώ η Ελλάδα έχει ένα τεράστιο ηλιακό και αιολικό δυναμικό (τα εθνικά μας «καύσιμα») και ενώ το κόστος της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι χαμηλότερο από τις συμβατικές μονάδες παραγωγής (φυσικού αερίου ή λιγνίτη), έχουμε φτάσει στο σημείο να απορρίπτουμε καθαρή και φθηνή ενέργεια, αντί να την αξιοποιούμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Παράλληλα, έχουμε δαπανήσει και προγραμματίζουμε να δαπανησουμε τα επόμενα χρόνια, τεράστια ποσά στην ενεργειακή αναβάθμιση και την εξοικονόμηση ενέργειας των κτιρίων. Σημειώνεται ότι η αναθεωρημένη οδηγία για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων που ψηφίστηκε νωρίτερα αυτόν τον μήνα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων σε κτίρια έως το 2035 (ή το αργότερο έως το 2040), ενώ από το 2025 απαγορεύεται η χορήγηση οικονομικών κινήτρων για την εγκατάσταση λεβήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Επίσης, από το 2030 όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές από ορυκτά καύσιμα, ενώ για τα δημόσια κτίρια η υποχρέωση θα ξεκινήσει το 2028.
Ξεκίνησε η κατασκευή των πράσινων γραφείων της Trastor
Συνεχίζει το μπαράζ των πράσινων επενδύσεων σε γραφειακούς χώρους η Trastor στο Μαρούσι, καθώς ένα ακόμη έργο της ΑΕΕΑΠ μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ο λόγος για το πράσινο κτίριο γραφείων στην οδό Χειμάρρας 9, στη συμβολή Αμαρουσίου – Χαλανδρίου, στο οποίο ξεκίνησαν και επίσημα τα έργα κατασκευής του. Πρόκειται για μία επένδυση ύψους 18 εκατ. ευρώ, η οποία θα περιλαμβάνει ένα 5ώροφο κτίριο συνολικής επιφάνειας περίπου 5.000 τ.μ. με 3 υπόγεια και 88 θέσεις στάθμευσης. Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό έχει αναλάβει το γνωστό αρχιτεκτονικό γραφείο ISV, ενώ το κατασκευαστικό έργο η DIOLKOS GROUP, που όπως μαθαίνουμε, στοχεύει να το ολοκληρώσει έως το 2025.
Γιατί η μείωση επιτοκίων ξεκίνησε από τη Βασιλεία
Όταν όλες οι κεντρικές τράπεζες ανά τον κόσμο, μεταξύ των οποίων οι βασικότερες σε ρόλο «μαέστρου» όπως η Fed ή η ΕΚΤ ή της Αγγλίας παραμένουν επιφυλακτικές και κρατούν σταθερά τα επιτόκιά τους, λογικό ήταν η προχθεσινή απόφαση της κεντρικής τράπεζας της Ελβετίας να προκαλέσει τεράστια έκπληξη και να γίνει μεγάλη είδηση κι ας αφορά το «οχυρό» της ελβετικής οικονομίας με την παραδοσιακή σταθερότητα και σύνεση που τη διέπει. Ταράζοντας λοιπόν τα νερά (δεν θα έλεγα και τον ύπνο) των άλλων αγορών, η Ελβετία βγαίνει ξαφνικά πιο ανταγωνιστική σε όρους χρηματοδότησης, μειώνοντας επιτόκια και κόβοντας πρώτη την κορδέλα, στα εγκαίνια της αποκλιμάκωσης επιτοκίων σε ευρωπαϊκό έδαφος. Πέραν της έκπληξης όμως, που συμπεριελήφθη σε όλα τα reports των διεθνών χρηματοοικονομικών αναλυτών αμέσως μετά, έχει νόημα να δει κανείς τι οδήγησε την κεντρική τράπεζα που εδρεύει στη Βασιλεία από τη δεκαετία του ’30.
Η Ελβετία και εν προκειμένω η οικονομία της δεν είναι τυπική κράτους μέλους. Είναι τύπου… lonely planet ή μοναχικού καουμπόι. Τουλάχιστον στο μέτωπο του πληθωρισμού, τον οποίο βλέπει σε μέσα επίπεδα στο 1,4% για το τρέχον έτος, με στόχο 1,1% για το 2026 (θυμίζοντας τον πληθωρισμό της Ιαπωνίας την περασμένη δεκαετία). Εξ ου και πήγε στο επόμενο βήμα της μείωσης κατά 0,25%. Ποσοστό στο οποίο θα κινηθούν όταν λάβουν τη σκυτάλη και οι άλλες κεντρικές τράπεζες.
Χωρίς φυσικά να θέλει να έχει την τύχη του ιαπωνικού αποπληθωρισμού, η κεντρική τράπεζα της Ελβετίας θα συνεχίσει μια σταθερή, σταδιακή και λελογισμένη μείωση επιτοκίων. Στον αντίποδα… η Τουρκία καλά κρατεί τα σκήπτρα (του αρνητικού ρεκόρ), με πληθωρισμό 67,1% και επιτόκια… 50%. Η διαφορά Ανατολής και Δύσης.
Μπακαλιάρος και από τρίτες χώρες
Στην Ελλάδα ο μπακαλιάρος για το παραδοσιακό τραπέζι της 25ης Μαρτίου έρχεται από τις βορειοευρωπαϊκές χώρες όπως Ισλανδία, Φινλανδία, Νορβηγία και από τον Ατλαντικό. Είναι δε ένα ψάρι με μεγάλη ζήτηση όλο τον χρόνο τόσο στην Ελλάδα όσο και την υπόλοιπη Ευρώπη. Μάλιστα, η μεγάλη κατανάλωση σε συνδυασμό με τη διαταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού που προκλήθηκε με τις πρόσφατες κρίσεις έχει αυξήσει κατακόρυφα τις εισαγωγές από τρίτες χώρες. Αυτό πιθανόν έχει αποτύπωμα στις τιμές, που κυμαίνονται φέτος από τα 7,50-7,70 ευρώ ο υγράλατος λινγκ -το ψάρι που πωλείται και ως μπακαλιάρος- και μέχρι 10-11 ευρώ ο αυθεντικός υγράλατος Νορβηγίας ενώ ο φρέσκος κυμαίνεται μεταξύ 19 – 22 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι ο φρέσκος ήταν στα 17-19 ευρώ το κιλό και μπορούσες να βρεις στη Βαρβάκειο τιμές και στα 4,98 ευρώ/κιλό.
Σε ποια σημεία παίρνει «καλό βαθμό» ο ελληνικός τουρισμός
Ελαφρώς βελτιωμένος ο γενικός δείκτης ικανοποίησης των τουριστών από τα ελληνικά ξενοδοχεία για το 2023. Όπως αναφέρεται στο στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ για την περσινή χρονιά, η Ελλάδα το 2023 είχε γενικό δείκτη ικανοποίησης των ξενοδοχείων 87% έναντι 86% το 2022. Βελτίωση παρουσίασαν κατά τη διάρκεια του 2023 σε σύγκριση με το 2022 οι επιμέρους δείκτες: τοποθεσία (89% έναντι 88%), σχέση ποιότητας τιμής (86% έναντι 85%) και φαγητό – ποτό (84% έναντι 83%). Αντίθετα, επιδείνωση παρουσίασαν οι επιμέρους δείκτες: καθαριότητα (90% έναντι 91%), εξυπηρέτηση (89,8% έναντι 89,9%) και δωμάτιο (84% έναντι 85%). Και όλα αυτά, όταν μένουν κενές περί τις 60.000 θέσεις εργασίας.