THEPOWERGAME
Σε εξαγορές εταιρειών τροφίμων προσανατολίζεται η Retail & More, θυγατρική της εισηγμένης AVE, συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη, που αναπτύσσει το δίκτυο σούπερ μάρκετ Carrefour στην Ελλάδα και ετοιμάζεται να επεκταθεί και στη Βουλγαρία.
Η εταιρεία ελέγχει δίκτυο 42 καταστημάτων Carrefour στην Ελλάδα, εκ των οποίων 17 εταιρικά και 25 franchise. Μέσα στο επόμενο δίμηνο θα ανοίξει άλλα 10 καταστήματα franchise ενώ άλλα 20 στοχεύει να εγκαινιάσει μέχρι το τέλος του έτους ξεπερνώντας τα 70, με τα εταιρικά να υπολογίζονται σε πάνω από 50. Η εταιρεία επεκτείνεται επίσης στη Βουλγαρία. Σχεδιάζει να ανοίξει τα πρώτα καταστήματα τον Απρίλιο και μέχρι τον Σεπτέμβριο στοχεύει σε δίκτυο με 22 καταστήματα στην τοπική αγορά, με επίκεντρο σε πρώτη φάση τη Σόφια και μετέπειτα άλλες βουλγαρικές πόλεις.
Υπενθυμίζεται ότι η βουλγαρική θυγατρική Retail & More Bulgaria στοχεύει στην ανάπτυξη δικτύου καταστημάτων Carrefour, Carrefour Express και Carrefour market, με πλάνο για 200 καταστήματα σε βάθος πενταετίας. Μάλιστα ήδη υπάρχει συμφωνία με την τοπική αλυσίδα Parkmart η οποία διαθέτει 34 καταστήματα, για την άμεση μετατροπή τους σε Carrefour.
Σημειώνεται ότι η πρόταση franchise για καταστήματα της τάξης των 300-400 τ.μ. αφορά μέσο κόστος επένδυσης γύρω στις 40.000-50.000 ευρώ, που θεωρείται ελκυστική για τα δεδομένα της αγοράς. Όπως έγινε γνωστό στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της AVE χθες, η εταιρεία διερευνά επίσης την ανάπτυξη υποδομών logistics και αποθηκών καθώς σήμερα η δραστηριότητα εξυπηρετείται μέσω τρίτων.
Συστηματική «αιμοδοσία» από τον βασικό μέτοχο
Μέχρι σήμερα η Retail & More έχει επενδύσει περί τα 4,5 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια για το δίκτυο, πέραν του δανεισμού που έχει σηκώσει ενώ το 2024 αποτελεί έτος ορόσημο για την διευθέτηση υποχρεώσεων του παρελθόντος ώστε από το 2025 τα όποια κεφάλαια αντλούνται να διατίθενται αποκλειστικά για την ανάπτυξη. Οι βασικοί μέτοχοι «αιμοδοτούν» τη δραστηριότητα συστηματικά την τελευταία τριετία και χθες η γενική συνέλευση ενέκρινε νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 7 εκατ. ευρώ, με έκδοση 3,5 εκατ. νέων μετοχών.
Σημειώνεται ότι σήμερα η εταιρεία ελέγχεται κατά 35,18% από την Stoneman Holdings Ltd, συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη, κατά 27,84% από την Doson Investments Company, συνδεόμενο νομικό πρόσωπο με τον Νίκο Βαρδινογιάννη, κατά 18,18% από την Charonia Holdings Ltd, συμφερόντων του Ιωάννη Βαρδινογιάννη και κατά 8,93% από την Αναστασία Βαρδινογιάννη.
Εκτιμάται ότι φέτος θα ολοκληρωθεί η εξυγίανση του ισολογισμού και από το επόμενο έτος η εταιρεία θα ανεβάσει ταχύτητα καθώς ωριμάζουν και τα σχέδια εξαγορών στον τομέα τροφίμων.
Η παραγωγή & διανομή τροφίμων και οι εξαγωγές pl
Έχει ήδη στο ραντάρ της εταιρείες παραγωγής για δυνητικές εξαγορές, που εξυπηρετούν τη στρατηγική του ομίλου να στραφεί κατά 100% στην παραγωγή και διανομή προϊόντων. Διερευνά επενδύσεις σε μικρομεσαίες παραγωγικές επιχειρήσεις. Η διοίκηση, με επικεφαλής τους Θωμά Ρούμπα και Απόστολο Βούλγαρη, αντιπρόεδρο και πρόεδρο αντίστοιχα του ΔΣ, έχει προβλέψει σχετικό budget για εξαγορές, από το 2025 και με ορίζοντα την επόμενη πενταετία αλλά δεν ανοίγει τα χαρτιά της. Αν και αφήνει να εννοηθεί ότι τα σχέδια είναι πολύ φιλόδοξα, τηρεί συγκρατημένη στάση όντας προσηλωμένη στην βελτίωση της χρηματοοικονομικής θέσης της εισηγμένης.
Στρατηγικά στοχεύει στην ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για την Carrefour, όχι όμως για την ελληνική αγορά αλλά αποκλειστικά για εξαγωγές σε Γαλλία, Μέση Ανατολή και άλλες χώρες προσβλέποντας σε μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους συγκριτικά με την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική εταιρεία είναι σε επαφές με Έλληνες παραγωγούς των οποίων τα προϊόντα έχουν τις προδιαγραφές για να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο private label της Carrefour και μπορούν να λάβουν τις σχετικές πιστοποιήσεις. Αυτό εξάλλου είναι και το μοντέλο ανάπτυξης της γαλλικής πολυεθνικής που συνεργάζεται με τοπικούς master franchisees οι οποίοι διαθέτουν προϊόντα που υπερέχουν έναντι άλλων χωρών σε τιμή, ποιότητα και εργοστασιακές προδιαγραφές. Πρόκειται για πρακτική, μέσω της οποίας εξοικονομείται μεταφορικό κόστος. Για παράδειγμα το pl Carrefour στα ζυμαρικά και το ρύζι γίνεται στην Ελλάδα αντί να εισάγεται από τη Γαλλία. Σήμερα υπάρχουν αρκετοί κωδικοί που παράγονται στην Ελλάδα για το τοπικό δίκτυο της αλυσίδας ενώ η εταιρεία επεκτείνεται σταδιακά και σε non-food προϊόντα όπως π.χ. χαρτικά.
Σημειώνεται ότι σήμερα η βασική δραστηριότητα της εισηγμένης AVE, πέραν κάποιων συνεργασιών διανομής καταναλωτικών προϊόντων που εισφέρουν τζίρο περί τα 15 εκατ. ευρώ, είναι αυτή της θυγατρικής Retail & More που αναπτύσσει το δίκτυο Carrefour.
Οι πρώτες επιδόσεις του δικτύου Carrefour
Το 2023 ο τζίρος της εταιρείας από το δίκτυο υπολογίζεται σε περίπου 4 εκατ. ευρώ, χωρίς να έχουν αναπτυχθεί ουσιαστικά εταιρικά καταστήματα. Σημειώνεται ότι η Retail & More στο τέλος του α’ εξαμηνου του 2023 αριθμούσε 29 καταστήματα Carrefour, εκ των οποίων δύο εταιρικά. Δεν είχε ανοίξει ακόμη το εταιρικό κατάστημα στη στοά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη. Επίσης δεν προσμετράται ο τζίρος της εξαγορασθείσας αλυσίδας Economy, περί τα 10 εκατ. ευρώ, με έντεκα καταστήματα στην Αθήνα που πέρασαν στο δίκτυο Carrefour Express, περί τα τέλη του 2023. Επίσης ο όμιλος πήρε την στρατηγική απόφαση να αναπτυχθεί στον τομέα της αντιπροσώπευσης, διανομής και εμπορίας προϊόντων FMCG (ταχέως κινούμενα καταναλωτικά προϊόντα) εγκαινιάζοντας συνεργασία με σημαντικές εταιρείες όπως Ferro, ΡΟΥΜΕΛΗ Τυροκομικά και Ready Sport Drink που υποστηρίζει ο Γιάννης Αντετοκούνμπο. Επίσης έχει ιδρύσει την AVE Dairy Industry με αντικείμενο την παραγωγή γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων.
Με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία το 2022, πρώτο έτος λειτουργίας του δικτύου Carrefour, οι λιανικές πωλήσεις των franchise καταστημάτων ξεπέρασαν τα 7,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της AVE, που έκλεισε την οικονομική χρήση με ενοποιημένο κύκλο εργασιών 143,2 εκατ. ευρώ έναντι 142,88 εκατ. ευρώ το 2021.