THEPOWERGAME
Νέα δεδομένα για την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων γεννά μια σειρά από ανατροπές στην αγορά, καθώς η Ρωσία έχει ξεκινήσει νέο κύκλο περικοπών της παραγωγής αργού πετρελαίου, αλλά και προϊόντων πετρελαίου. Οι συνεχείς και με αυξανόμενη ένταση επιθέσεις των Ουκρανικών δυνάμεων μη επανδρωμένων σκαφών (drones) στις ρωσικές πετρελαϊκές υποδομές, φαίνεται να έχουν καταφέρει ένα σημαντικό πλήγμα.
Το τελευταίο διάστημα, κρίσιμες υποδομές υψηλής δυναμικότητας, όπως οι μονάδες της Ουστ Λούγκα και της Τουάπσε, δέχθηκαν επιθέσεις, που είχαν ως αποτέλεσμα να βγουν εκτός συστήματος. Αν και η μονάδα στην Ουστ Λούγκα φαίνεται πως έχει επανέλθει σε πλήρη λειτουργία, από τις επιθέσεις αυτές φαίνεται πως δημιουργούνται σημαντικές προκλήσεις στη ρωσική παραγωγή, που έχουν ήδη οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής, αλλά και των εξαγωγών. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson, για τον μήνα Φεβρουάριο, η ρωσική παραγωγή μειώθηκε κατά 471.000 βαρέλια/ημέρα, που προστέθηκαν και στις πρόσθετες μειώσεις ύψους 500.000 βαρελιών/ημέρα, που προηγήθηκαν. Έτσι, τον προηγούμενο μήνα, η συνολική ρωσική παραγωγή υποχώρησε σε 9,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα, όπως ανέφεραν πρόσφατα και Ρώσοι αξιωματούχοι.
Ασφαλώς, αυτές οι μειώσεις έχουν ως αποτέλεσμα να διατηρούν την τιμή του ρωσικού πετρελαίου σε επίπεδο υψηλότερο του ελάχιστου ορίου που έχει θέσει το γκρουπ του G7, η ΕΕ και η Αυστραλία, ώστε να μπορεί να μεταφέρεται και από πλοία που ελέγχονται από εταιρείες δυτικών συμφερόντων. Με βάση το πλαφόν αυτό, τα πλοία δυτικών συμφερόντων δεν επιτρέπεται να μεταφέρουν ρωσικό αργό, εφόσον η τιμή του ξεπερνά τα 60 δολάρια/βαρέλι. Σημειωτέον ότι έχουν ήδη βρεθεί τρόποι για να παρακάμπτεται ο περιορισμός αυτός, καθώς χρησιμοποιούνται πλοία άλλων εθνικοτήτων, κυρίως αραβικών συμφερόντων.
Εν τω μεταξύ, οι ουκρανικές δυνάμεις έχουν πυκνώσει τις επιθέσεις τους στο πέρασμα του Κερτς, που ενώνει τον Εύξεινο Πόντο με τη Θάλασσα του Αζόφ. Το ίδιο ισχύει και για την περιοχή της Κριμαίας, με αποτέλεσμα να εγείρονται φόβοι για την ασφάλεια των πλοίων που φορτώνουν ρωσικό πετρέλαιο στη Μαύρη Θάλασσα. Επίσης, η αυστηροποίηση των κυρώσεων ενδέχεται να περιορίσει τον αριθμό των πλοίων που θα είναι διαθέσιμα να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Πρόσφατα, ένα φορτίο από πετρέλαιο τύπου Sokol, δεν μπόρεσε να ξεφορτωθεί, λόγω προβλημάτων που εντοπίστηκαν με την πληρωμή του, καθώς δεσμεύτηκε το σχετικό έμβασμα, λόγω ενεργοποίησης των σχετικών κυρώσεων. Στην αγορά θεωρούν ότι τέτοιες περιπτώσεις θα αποτελούν πλέον τη νέα πραγματικότητα, δημιουργώντας πρόσθετο κίνητρο σε πολλούς πλοιοκτήτες, αλλά και επενδυτές, να αποφύγουν πλέον το ρωσικό πετρέλαιο.
Στο πλαίσιο αυτό, αν επιβεβαιωθεί η χαμηλότερη παραγωγή του ρωσικού πετρελαίου (την οποία πάντως αμφισβητούν Δυτικοί αξιωματούχοι), η Ινδία και η Κίνα θα στραφούν σε άλλες χώρες για ένα μέρος, έστω, των εισαγωγών τους, κυρίως στη Μέση Ανατολή, αλλά και την αγορά του Ατλαντικού (π.χ. Μεξικό). Μια τέτοια εξέλιξη θα προσδώσει σημαντική στήριξη στους ναύλους των δεξαμενόπλοιων της κλάσης VLCC. Ωστόσο, σύμφωνα με την Gibson, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος αναμένεται στα πλοία των μικρότερων κλάσεων Suezmax και Aframax. Ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων σε αυτές τις κατηγορίες αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, καθώς θα επιστρέψουν τα πλοία που μέχρι σήμερα, απασχολούνται στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου. Αν μάλιστα αυτό συνδυαστεί με την αποσυμφόρηση που καταγράφεται κάθε τέτοια εποχή του χρόνου στα Στενά του Βοσπόρου, λόγω της βελτίωσης των καιρικών συνθηκών, τότε θα αυξηθεί η πίεση στους ναύλους. Στην πράξη, η Gibson θεωρεί ότι είναι ορατή η απειλή για την αναθεώρηση του μοντέλου λειτουργίας της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων, που έχει εδραιωθεί από το 2022 μέχρι σήμερα.