THEPOWERGAME
H παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις, καθώς οι ναύλοι έχουν πέσει σε μη βιώσιμο επίπεδο, προειδοποίησε ο CEO της Maersk. Μιλώντας στην ετήσια συνέλευση των μετόχων της Maersk, ο Βίνσεντ Κλερκ ανέφερε ότι η εισροή νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις εφοδιαστικές αλυσίδες διά θαλάσσης πρόσθεσε ένα 9% στην παγκόσμια χωρητικότητα του κλάδου το 2023, η οποία αναμένεται να ανέβει κατά 11% φέτος και κατά 7% το 2025.
Αυτό έχει αποτέλεσμα η φετινή κερδοφορία να κινηθεί χαμηλότερα σε σχέση με τα κέρδη-ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας κορονοϊού. «Οι τιμές των ναύλων έχουν μειωθεί σημαντικά από τις καλές χρονιές του 2021 και του 2022 και έχουν πέσει στην πραγματικότητα σε μη βιώσιμο επίπεδο», δήλωσε ο Κλερκ. Επιπλέον, τα καθαρά κέρδη τόσο της Maersk όσο και του ανταγωνισμού επηρεάζονται και από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Τα μεγαλύτερα σε διάρκεια ταξίδια λόγω του διάπλου της Αφρικής ανέβασαν πρόσκαιρα το κόστος μεταφοράς, ωστόσο αυτό δεν αρκεί για να κρατήσει σε υψηλά επίπεδα τα κέρδη. Οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν σημαντικά τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ωστόσο, ακολούθησε αποκλιμάκωση τιμών, καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα εξακολουθεί να υπερβαίνει τη ζήτηση.
Ο CEO της Maersk εκτίμησε ότι η αύξηση της ζήτησης, η αργή πλεύση (slow steaming), που γίνεται για εξοικονόμηση καυσίμων και περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και η «πράσινη» μετάβαση, που φέρνει τη σταδιακή ανανέωση του στόλου με σύγχρονα και eco-friendly πλοία, μπορούν να επαναφέρουν την κερδοφορία σε «υγιή επίπεδα» τα επόμενα χρόνια. Το 2023 η Maersk ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε 10.000 απολύσεις, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του λειτουργικού κόστους. Παράλληλα, ο ναυτιλιακός κολοσσός επανέλαβε την πρόθεσή του για καταβολή μερίσματος στους μετόχους, ύψους από 30%-50% των υποκείμενων καθαρών κερδών.