THEPOWERGAME
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) αύξησε την Πέμπτη την εκτίμησή του για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου το 2024 για τέταρτη φορά από τον Νοέμβριο, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι διαταράσσουν τη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, αν και οι εκτιμήσεις είναι λιγότερο αισιόδοξες από τις αντίστοιχες του ΟΠΕΚ. Ο ΟΠΕΚ και ο ΙΕΑ, ο οποίος εκπροσωπεί τις βιομηχανικές χώρες, έχουν συγκρουστεί τα τελευταία χρόνια για θέματα όπως οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της ζήτησης πετρελαίου και η ανάγκη για επενδύσεις σε νέες προμήθειες.
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2024, ανέφερε ο ΙΕΑ στην τελευταία έκθεσή του, σημειώνοντας αύξηση κατά 110.000 βαρέλια ημερησίως σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Προέβλεψε ελαφρύ έλλειμμα προσφοράς φέτος, μετά την παράταση των περικοπών από τα μέλη του ΟΠΕΚ+, από πλεόνασμα προηγουμένως. Το αργό πετρέλαιο μπρεντ αυξήθηκε έως και 80 σεντς το βαρέλι προς τα 85 δολάρια μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΙΕΑ, αγγίζοντας το υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο. «Αρκετά ανοδική έκθεση, με ανοδικές αναθεωρήσεις για την αύξηση της ζήτησης και χαμηλότερες εκτιμήσεις για την αύξηση της προσφοράς», δήλωσε ο αναλυτής της UBS, Giovanni Staunovo.
Ο ΙΕΑ είχε αρχικά προβλέψει αύξηση της ζήτησης για το 2024 κατά 860.000 bpd τον Ιούνιο του 2023. Η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2,3 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα πέρυσι. «Η επιβράδυνση της ανάπτυξης, που είναι ήδη εμφανής στα πρόσφατα στοιχεία, σημαίνει ότι η κατανάλωση πετρελαίου επιστρέφει προς την ιστορική της τάση μετά από αρκετά χρόνια αστάθειας από την ανάκαμψη μετά την πανδημία». Ο ΟΠΕΚ διατήρησε την Τρίτη την πρόβλεψή του για την αύξηση της ζήτησης αμετάβλητη στα 2,25 εκατομμύρια bpd, πράγμα που σημαίνει ότι οι απόψεις του ΟΠΕΚ και του ΙΕΑ παραμένουν σχεδόν 1 εκατομμύριο bpd μακριά, που αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1% της ημερήσιας παγκόσμιας ζήτησης.
Τα ήπια μηνύματα από τις κεντρικές τράπεζες υποδεικνύουν μια πορεία εξόδου από την οικονομική ύφεση, δήλωσε ο ΙΕΑ, αλλά τα υποτονικά οικονομικά στοιχεία στην Κίνα εξακολουθούν να αποτελούν ανησυχία. Οι διαταραχές στη ναυσιπλοΐα στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας ανάγκασαν μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου να κατευθυνθεί στη μακρύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ανεβάζοντας τον αριθμό των βαρελιών στη θάλασσα σε σχεδόν 1,9 δισεκατομμύρια από τα τέλη Φεβρουαρίου, ανέφερε ο ΙΕΑ. Οι μακρύτερες διαδρομές αύξησαν τη ζήτηση καυσίμων και η φόρτωση των πλοίων με καύσιμα, ή το bunkering, στη Σιγκαπούρη έφτασε σε υψηλά επίπεδα όλων των εποχών.
Τα «καμπανάκια» του ΙΕΑ
Ο ΙΕΑ εξακολουθεί να πιστεύει ότι οι θολές οικονομικές προοπτικές θα επιβαρύνουν τη ζήτηση, ακόμη και αν οι προκλήσεις για τη ναυτιλία παρέχουν βραχυπρόθεσμη ώθηση. Η ανάπτυξη θα συνεχίσει να είναι σε μεγάλο βαθμό στραμμένη προς τις χώρες εκτός ΟΟΣΑ, ακόμη και καθώς η κυριαρχία της Κίνας σταδιακά εξασθενεί, δήλωσε ο ΙΕΑ.
Αναμένει ότι η αύξηση της ζήτησης της Κίνας θα επιβραδυνθεί σε 620.000 bpd από 1,7 εκατομμύρια bpd το 2023. Από την πλευρά της προσφοράς, ο ΙΕΑ δήλωσε ότι η ανάπτυξη από τις χώρες εκτός ΟΠΕΚ+ θα συνεχίσει να επισκιάζει σημαντικά την επέκταση της ζήτησης πετρελαίου το 2024, αν και οι εκτεταμένες περικοπές από ορισμένα μέλη του ΟΠΕΚ+ έχουν συσφίξει την ισορροπία.
Ορισμένα μέλη του ΟΠΕΚ+ παρέτειναν νωρίτερα αυτό το μήνα τις εθελοντικές περικοπές που έγιναν το πρώτο τρίμηνο μέχρι το τέλος Ιουνίου. Ο ΙΕΑ δήλωσε ότι αντιμετωπίζει τις περικοπές αυτές ως ισχύουσες για ολόκληρο το έτος, ενώ θα τις άρει μόνο όταν ο ΟΠΕΚ+ επιβεβαιώσει την κίνηση αυτή. «Σε αυτή τη βάση, το ισοζύγιό μας για το έτος μετατοπίζεται από πλεόνασμα σε ελαφρύ έλλειμμα, αλλά οι δεξαμενές πετρελαίου μπορεί να ανακουφιστούν λίγο καθώς οι τεράστιες ποσότητες πετρελαίου που βρίσκονται στο νερό φτάνουν στον τελικό τους προορισμό», δήλωσε ο οργανισμός.