THEPOWERGAME
‘Ακρως φιλόδοξα ήταν τα σχέδια της Apple για ένα αυτοκίνητο που ήθελε να κατασκευάσει χωρίς τιμόνι και πεντάλ, μια επένδυση ενός δισ. δολαρίων που πήγε όμως στράφι. Το I-Beam, όπως ονομάστηκε το αυτοκίνητο, δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή, ούτε και άλλα σχέδια της Apple. Τώρα, όπως φαίνεται, δεν θα υλοποιηθεί ποτέ, αφού στις 27 Φεβρουαρίου η Apple είπε στο προσωπικό ότι εγκαταλείπει την ανάπτυξη του αυτοκινήτου. Τι συνέβη; Το Bloomberg εξηγεί τα πάντα.
Eιδικότερα, όπως γράφει το πρακτορείο, περίπου στις αρχές του 2020, τα κορυφαία στελέχη της Apple Inc. συγκεντρώθηκαν σε μια πρώην πίστα δοκιμών της Chrysler στο Wittmann της Αριζόνα, για να δοκιμάσουν την τελευταία ενσάρκωση του αυτοκινήτου που ο τεχνολογικός γίγαντας προσπαθούσε εδώ και χρόνια να κατασκευάσει. Το πρωτότυπο, ένα λευκό μίνι βαν με στρογγυλεμένες πλευρές, οροφή από γυαλί, συρόμενες πόρτες και λευκά ελαστικά, σχεδιάστηκε για να χωράει άνετα τέσσερα άτομα και ήταν εμπνευσμένο από το κλασικό μικρολεωφορείο της Volkswagen με την ισχύ των λουλουδιών. Ο σχεδιασμός αναφερόταν στην Apple, όχι πάντα με αγάπη, ως Bread Loaf. Το σχέδιο προέβλεπε ότι το όχημα θα έβγαινε στην αγορά περίπου πέντε χρόνια αργότερα με μια γιγαντιαία οθόνη τηλεόρασης, ένα ισχυρό ηχοσύστημα και παράθυρα που ρυθμίζουν μόνα τους την απόχρωσή τους. Η καμπίνα θα διέθετε κλαμπ θέσεων όπως ένα ιδιωτικό αεροπλάνο και οι επιβάτες θα μπορούσαν να μετατρέψουν ορισμένα από τα καθίσματα σε αναπαυτικά καθίσματα και υποπόδια.
Αυτονομία επιπέδου 5
Το πιο σημαντικό, το Bread Loaf θα έχει αυτό που είναι γνωστό στη βιομηχανία ως αυτονομία επιπέδου 5, οδηγώντας εντελώς μόνο του χρησιμοποιώντας έναν επαναστατικό υπολογιστή, ένα νέο λειτουργικό σύστημα και λογισμικό cloud που αναπτύχθηκε εσωτερικά. Δεν θα υπάρχει ούτε τιμόνι ούτε πεντάλ, παρά μόνο ένα χειριστήριο τύπου βιντεοπαιχνιδιού ή μια εφαρμογή iPhone για οδήγηση σε χαμηλή ταχύτητα ως εφεδρικό σύστημα. Εναλλακτικά, αν το αυτοκίνητο βρισκόταν σε μια κατάσταση που δεν μπορούσε να πλοηγηθεί, οι επιβάτες θα τηλεφωνούσαν σε ένα κέντρο διοίκησης της Apple και και θα ζητούσαν να το οδηγήσουν εξ αποστάσεως.
Στην έρημο της Αριζόνα, ο διευθύνων σύμβουλος Τιμ Κουκ, ο διευθύνων σύμβουλος λειτουργίας Τζεφ Γουίλιαμς και ανώτερα μέλη της σχεδιαστικής ομάδας της Apple κάθισαν στο πρωτότυπο καθώς αυτό οδηγούσε μόνο του σε μια πίστα δοκιμών. Τους άρεσε αυτό που είδαν. Υπήρχε όμως μια παγίδα, όπως ξεκαθάρισε ο επικεφαλής του προγράμματος αυτοκινήτου, Νταγκ Φιλντ: χρειαζόταν ακόμη πολλή δουλειά για να λειτουργήσει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης στον πραγματικό κόσμο. Ο Field, ο οποίος είχε προσληφθεί από την Tesla Inc. για να επιβλέψει το έργο, πρότεινε να μειωθούν οι στόχοι της αυτόνομης οδήγησης στο επίπεδο 3, το οποίο απαιτεί έναν ανθρώπινο οδηγό να είναι έτοιμος να αναλάβει τη θέση του σε μια στιγμή, και όχι να παρακολουθεί τηλεόραση ή να κάνει FaceTiming σε ένα κάθισμα που βρίσκεται με την πλάτη προς τα πίσω. Αλλά τα αφεντικά του Field ήθελαν το επίπεδο 5.
Σχήμα κάψουλας, με καμπύλες γυάλινες πλευρές που λειτουργούσαν και ως φτερούγες
Τον επόμενο χρόνο, ο Field εγκατέλειψε την Apple για να αναλάβει τις προσπάθειες σχεδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων και λογισμικού στη Ford Motor Co. Υπό τον διάδοχο του Field, τον Kevin Lynch, ο οποίος διευθύνει επίσης την ομάδα λογισμικού smartwatch της Apple, ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου συνέχισε να εξελίσσεται. Είχε αποκτήσει σχήμα κάψουλας, με καμπύλες γυάλινες πλευρές που λειτουργούσαν και ως φτερούγες, και η εταιρεία σκέφτηκε να συμπεριλάβει ράμπες που θα αναδιπλώνονταν αυτόματα για να διευκολύνουν τη φόρτωση βαρέων φορτίων. Το μπροστινό και το πίσω μέρος ήταν πανομοιότυπα, και τα μόνα παράθυρα ήταν στα πλαϊνά, μια σχεδιαστική επιλογή με δυνητικά ολέθριες συνέπειες σε περίπτωση που ένας άνθρωπος έπρεπε να οδηγήσει. Το όχημα ονομάστηκε I-Beam.
«Υπάρχουν πολλοί δρόμοι που μπορείς να ακολουθήσεις όταν έχεις πολλούς πραγματικά έξυπνους ανθρώπους και έναν πολύ μεγάλο προϋπολογισμό», λέει ο Reilly Brennan, εταίρος στο ταμείο επιχειρηματικών συμμετοχών Trucks VC για την τεχνολογία μεταφορών. «Αλλά η Apple δεν είχε ποτέ τη δυνατότητα να πάρει ένα σωρό συγκεκριμένες αποφάσεις που θα την οδηγούσαν προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση».
Αυτή η ιστορία βασίζεται σε συνομιλίες με διάφορους ανθρώπους που συμμετείχαν στην ανάπτυξη του αυτοκινήτου της Apple την τελευταία δεκαετία, σχεδόν όλοι από τους οποίους ζήτησαν να παραμείνουν ανώνυμοι επειδή η εργασία ήταν ιδιωτική. Σύμφωνα με ένα παλιό στέλεχος της Apple που εργάστηκε στο αυτοκίνητο, αυτό θεωρήθηκε ευρέως εντός της εταιρείας ως ένα κακοσχεδιασμένο προϊόν που έπρεπε να βγει από τη μιζέρια του. «Το μεγάλο τόξο ήταν η κακή ηγεσία που άφησε το πρόγραμμα να καθυστερεί, ενώ όλοι οι υπόλοιποι στην Apple έτρεμαν», λένε. Στην ερώτηση τι πήγε στραβά με την προσπάθεια, ένα ανώτερο στέλεχος που συμμετείχε στον εσωτερικό σχεδιασμό του οχήματος απάντησε: «Τι πήγε καλά;».
Αυτό που προκύπτει είναι ένα πορτρέτο της διαδικασίας ανάπτυξης προϊόντων στην Apple σήμερα. Η εταιρεία αξίας 2,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων έχει ιστορικό εξαιρετικά φιλόδοξων στοιχημάτων και ιστορικό ανατροπής καθιερωμένων επιχειρήσεων. Ωστόσο, έχει περάσει καιρός από τότε που το έκανε αυτό. Το iPhone είναι 17 ετών και οι πωλήσεις του μειώθηκαν πέρυσι, ενώ τα νεότερα προϊόντα, όπως το ρολόι της Apple και τα AirPods, αν και κερδοφόρα, υπάρχουν κυρίως σε τροχιά γύρω της. Οι ένορκοι δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το Vision Pro. Αυτή τη στιγμή, η εταιρεία ψάχνει για το επόμενο μεγάλο πράγμα της και δεν φαίνεται να είναι σίγουρη για το πώς θα το βρει.