Γ.Δ.
1397.07 -0,04%
ACAG
-1,12%
5.31
BOCHGR
+0,46%
4.4
CENER
+1,21%
8.34
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
-0,94%
12.64
TITC
+1,21%
37.55
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,15%
1.376
ΑΒΕ
+0,66%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,57%
1.538
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,27%
9.565
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+3,39%
0.61
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
17.84
ΔΑΑ
+0,63%
8.03
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,09%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,21%
33.5
ΕΚΤΕΡ
+0,28%
1.428
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,99%
1.636
ΕΛΠΕ
-1,62%
6.69
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
+1,78%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-2,08%
6.89
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.73
ΕΥΡΩΒ
-0,98%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,35%
4.295
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
-1,72%
1.715
ΙΝΚΑΤ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
-0,71%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+0,40%
1.014
ΚΟΥΕΣ
-0,54%
5.53
ΚΡΙ
-1,39%
14.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-1,24%
0.717
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-3,91%
0.246
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+1,00%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,32%
2.985
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+1,01%
2.49
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,66%
24.36
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,51%
31.56
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
+0,50%
30.15
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+2,09%
15.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.793
ΟΤΕ
+0,87%
15.14
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,76%
3.566
ΠΕΡΦ
-0,95%
5.23
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,68%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.08
ΡΕΒΟΙΛ
+0,63%
1.59
ΣΑΡ
-1,66%
10.64
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
+1,19%
0.51
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,70%
3.545
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Σούπερ Μάρκετ: Αλλάζουν όλα από 1η Μαρτίου με πλάνο για μείωση τιμών σε 1500 προϊόντα

Σαρωτικές αλλαγές στην αγορά των σούπερ μάρκετ σηματοδοτεί η ενεργοποίηση από την Παρασκευή 1η Μαρτίου των μέτρων της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, με ζητούμενο εάν θα συνεισφέρουν στη μείωση του «πληθωρισμού απληστίας», δεδομένου ότι βάζουν φρένο όχι μόνο σε εμπορικές πρακτικές, αλλά και σε περιθώρια κέρδους προμηθευτών συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων.

Όπως είπε και κατά την εισήγησή του στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στον κυβερνητικό σχεδιασμό είναι οι αρχικές τιμές σε 1.500 προϊόντα να έχουν μειωθεί από τον Μάρτιο και μετά.

Στο επίκεντρο βρίσκονται αφενός το βρεφικό γάλα και αφετέρου οι κατηγορίες απορρυπαντικών, προϊόντων προσωπικής φροντίδας και φροντίδας σπιτιού (συνολικά 13 κατηγορίες), ενώ το πιο επιδραστικό μέτρο για τη μείωση των τιμών σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα φαίνεται να είναι η απαγόρευση των εκπτώσεων και προσφορών για 60 κατηγορίες προϊόντων, εφόσον σε αυτά έχουν γίνει ανατιμήσεις κατά το τελευταίο τρίμηνο. Αυτό είναι και το μέτρο που έχει «φρενάρει» τις ανατιμήσεις από τον Ιανουάριο, όταν νακοινώθηκε, στο πλαίσιο των εξαγγελιών του υπουργείου Ανάπτυξης, ενώ εξαιτίας του ορισμένες εταιρείες που είχαν ενημερώσει για ανατιμήσεις τις ανέστειλαν, συμπεριλαμβανομένων βιομηχανιών που αντιμετωπίζουν μεγάλες αυξήσεις στις αγορές πρώτων υλών.

Ειδικότερα, στο βρεφικό γάλα οι προμηθευτές δεσμεύονται με πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους, με τους νέους τιμοκαταλόγους να προβλέπουν μειώσεις τιμών 10%-12% ανά μονάδα προϊόντος.

Στις άλλες κατηγορίες -απορρυπαντικά, σαμπουάν, καθαριστικά σπιτιού και προϊόντα προσωπικής υγιεινής-, που τα προϊόντα διατίθενται σε μεγάλο βαθμό υπό κάποιο καθεστώς προσφοράς, οι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ υποχρεώνονται να μειώσουν τις αρχικές τιμές του τιμοκαταλόγου τους περιορίζοντας τις εκπτώσεις στους λιανέμπορους κατά τουλάχιστον 30%, προκειμένου να επιτευχθεί μείωση τιμών στο ράφι. Έχουν μάλιστα ενημερώσει για τις νέες τιμές μέχρι 20 Φεβρουαρίου, ως όφειλαν, τις αλυσίδες.

Στελέχη του λιανεμπορίου διαπιστώνουν ότι πολλά από τα μέτρα που ισχύουν από αύριο και αφορούν εμπορικές πρακτικές και συνεργασίες προμηθευτή-αλυσίδας απαιτούν χρόνο προσαρμογής, αλλά επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, για μείωση τιμών μεσοσταθμικά, στο σύνολο του κωδικολογίου των σούπερ μάρκετ, περί το 15%-16%. 

Σημειώνεται ότι αυτές δεν είναι οι μειώσεις στις τιμές στο ράφι, αλλά στις τιμές τιμοκαταλόγου των προμηθευτών, πάνω στις οποίες έχουν σχεδιαστεί νέα προωθητικά προγράμματα. Επομένως, όπως σημειώνει μιλώντας στο powergame.gr o γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Απόστολος Πεταλάς, από αύριο, 1η Μαρτίου, ο καταναλωτής θα είναι αυτός που θα διαπιστώσει στα σούπερ μάρκετ τις νέες τελικές τιμές, σε συνδυασμό με ό,τι προσφορά προσφέρει η κάθε προμηθεύτρια εταιρεία. «Ο καταναλωτής είναι ο βασιλιάς», αναφέρει χαρακτηριστικά. Σε γενικές γραμμές, πάντως, σε ίδια προϊόντα, πριν και μετά την 1η Μαρτίου, αναμένεται να πληρώσει την ίδια ή χαμηλότερη τιμή. Επίσης, η ΕΛΣΤΑΤ, που λαμβάνει υπόψη την τιμή τιμοκαταλόγου στις μετρήσεις της, θα καταγράψει πτώση του πληθωρισμού.

Οι προκλήσεις για τις πολυεθνικές

Οι νέες τάσεις αναμένεται να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό, στο επίκεντρο του οποίου είναι οι κινήσεις μεγάλων πολυεθνικών, που ελέγχουν το μεγαλύτερο μερίδιο τζίρου στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Η συγκυρία δε συνδέεται με την επικαιροποίηση των στρατηγικών τους σε διεθνή κλίμακα, καθώς βρίσκονται στη δίνη του κυκλώνα για δυνητικές ευθύνες έναντι φαινομένων όπως shrinkflation και greedflation, ήτοι μείωση συσκευασιών χωρίς μείωση τιμής και πληθωρισμός απληστίας αντίστοιχα. Πρόκειται για τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρακτική της μείωσης των μεγεθών με διατήρηση των τιμών στα ίδια επίπεδα ήταν και το κεντρικό θέμα σε video του Τζο Μπάιντεν την Κυριακή του Super Bowl. Ο Αμερικανός πρόεδρος έδειξε τέτοια προϊόντα στο μήνυμά του, ενώ και άλλα στελέχη του Λευκού Οίκου αναφερόμενα στον πληθωρισμό απληστίας κατονόμασαν μάρκες που έχουν προβεί σε ανατιμήσεις για να προφυλάξουν την κερδοφορία τους, όπως Coca-Cola, PepsiCo, Procter & Gamble κ.ά.

Αν και αυτές οι αναφορές έχουν πολιτικό χρώμα, εξυπηρετώντας τους σκοπούς της προεκλογικής καμπάνιας του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ, εντάσσονται στο ευρύτερο περιβάλλον παρενεργειών από τις πληθωριστικές πιέσεις.

Στο ίδιο πλαίσιο, στην Ελλάδα εταιρείες όπως η P&G, η Unilever, η Colgate, η Henkel, που δραστηριοποιούνται σε απορρυπαντικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας και φροντίδας σπιτιού, είναι υποχρεωμένες να προβούν σε ανασχεδιασμό τιμολογιακών πολιτικών, ώστε οι τιμές των τιμοκαταλόγων τους προς τους λιανέμπορους να είναι χαμηλότερες και επί αυτών των τιμών να σχεδιάσουν τις όποιες προωθητικές ενέργειες. Με βάση τους τιμοκαταλόγους που έχουν φτάσει στις αλυσίδες, παρατηρούνται μειώσεις τιμών που μπορεί να φτάνουν και το 30% σε κάποιους κωδικούς, αλλά μεσοσταθμικά δεν ξεπερνούν το 15%-16%.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!