THEPOWERGAME
Η Shein όχι μόνο έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη πλατφόρμα διαδικτυακής γρήγορης ένδυσης, αλλά ετοιμάζεται να «βάλει πόδι» και στην Ινδία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη μετά την Κίνα. Όπως έγινε γνωστό, μία συμφωνία υπογράφηκε ανάμεσα στην κινεζική εταιρεία και τον ινδικό κολοσσό λιανικής Reliance του Μουκές Αμπανί. Η συμφωνία ήρθε μετά και την άρση της απαγόρευσης της εφαρμογής στην Ινδία, το διάστημα 2020-2023, ανοίγοντας νέους δρόμους ανάπτυξης και για τις δύο εταιρείες.
Η συμφωνία δεν αφορά μόνο την πώληση των προϊόντων, αλλά και τη γραμμή παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του Forbes, τα ενδύματα της Shein που θα πωλούνται στην Ινδία θα παράγονται επίσης στη χώρα και θα διατίθενται λιανικώς αποκλειστικά από τη Reliance, με τη Shein να λαμβάνει ποσοστό επί των κερδών. Παράλληλα, η Reliance θα συνδράμει στη δημιουργία εφοδιαστικής αλυσίδας και στην Ινδία (την πρώτη δηλαδή εκτός Κίνας) για τις παγκόσμιες εξαγωγές της Shein, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο τον παραγωγικό και εξαγωγικό τομέα της χώρας.
Η συμφωνία διαφέρει από τις αντίστοιχες που κάνει η Shein στη Δύση, επειδή σε αυτήν την περίπτωση, η Ινδία έχει και ισχυρή υφασματουργία. Αντίθετα, χώρες όπως η Βρετανία και οι ΗΠΑ, παρ’ ότι άκρως καταναλωτικές στον τομέα της ένδυσης, δεν διαθέτουν σοβαρό παραγωγικό τομέα, καθώς έχουν μεταφέρει την παραγωγική διαδικασία στην Ινδία, την Κίνα και το Μπαγκλαντές. Καθώς λοιπόν σε αυτές τις χώρες αρχίζει να αυξάνεται και η καταναλωτική οικονομία, εξελίσσονται σε παραγωγικές υπερδυνάμεις, που αρχίζουν να αποροφούν την παραγωγή και να καθορίζουν τις εξαγωγές.
Στην περίπτωση της Ινδίας, μάλιστα, ειδικοί αναφέρουν πως είναι μία οικονομία υψηλής αξίας και ως προς τη λεγόμενη «κυκλική οικονομία», δηλαδή διαθέτει την εγχώρια ικανότητα ανακύκλωσης των υφασμάτων που παράγει. Η Ινδία έχει ήδη λυμένο και το θέμα της ανακύκλωσης των υφασμάτων μέσω της διαδικασίας του «mechanical recycling», του τεμαχισμού σε κλωστές και επανύφανσης, ενώ έχει αναπτυχθεί και η πιο εξελιγμένη χημική ανακύκλωση, που παράγει υψηλής ποιότητας ίνες και «αναβαθμίζει» την εφοδιαστική αλυσίδα.
Η ΜΚΟ «Fashion for Good and Forest Safeguarding NGO Canopy», στη μελέτη της για την κυκλικότητα της βιομηχανίας των ενδυμάτων, εκτιμά πως η Ινδία παράγει μόλις το 8% των παγκόσμιων απορριμμάτων υφασμάτων, περί τα 7,7 εκατ. τόνους τον χρόνο.
Μία αγορά ένδυσης 105 δισ. δολαρίων
Ο «γάμος» ανάμεσα στη μεγαλύτερη πλατφόρμα γρήγορης ένδυσης των 88 εκατ. χρηστών και στην Ινδία του 1,4 δισ. κατοίκων, με μία ταχέως αυξανόμενη μεσαία τάξη με αγοραστική δύναμη, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας. Εκτιμάται πως μέσα στο 2024 η αγορά ένδυσης θα φτάσει τα 105 δισ. δολάρια και πως έως το 2027 38,8 δισ. τεμάχια ένδυσης θα αγοράζονται ετησίως, εκ των οποίων το 99% θα είναι είδη «μη πολυτελείας».
Η μαύρη τρύπα της μη φορολογίας των εισαγωγών της Shein σε Βρετανία και ΗΠΑ
Ταυτόχρονα, μεταξύ 2021-2023 η Shein αύξησε τις εξαγωγές της προς τις ΗΠΑ πάνω από 2.000%, από περίπου 141.000 κιλά σε πάνω από 2,8 εκατ. κιλά. Από αυτά τα περισσότερα, τα οποία παραγγέλνονται και παραδίδονται ως μεμονωμένα τεμάχια, βρίσκονται κάτω από το κατώφλι De Minimis των 800 δολαρίων, υπό το οποίο δεν υφίσταται υποχρέωση δήλωσης εμπορευμάτων, δεδομένων των προϊόντων. Αυτό κάνει πολύ ανταγωνιστική τη συγκεκριμένη αγορά, με αποτέλεσμα τη Shein να αρχίζει πλέον να ανταγωνίζεται σοβαρά και η Temu. Αντίστοιχα είναι τα πράγματα και στη Βρετανία, όπου πάντως το De Minimis βρίσκεται στις 135 λίρες, με αποτέλεσμα τα φθηνά πακέτα να είναι αδασμολόγητα.
Τι κάνουν οι ανταγωνίστριες εταιρείες λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας
Σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί αυτές τις συνθήκες άνθησης εταιρειών όπως οι Shein, Temu και Boohoo, η μητρική των Zara, Inditex, ανακοίνωσε πως επεκτείνει τη μάρκα Lefties. Άλλωστε, οι τιμές των Zara έγιναν λιγότερο ανταγωνιστικές από τότε που η Inditex άρχισε να κάνει αυξήσεις στα βασικά προϊόντα για να ενισχύσει τα περιθώρια κέρδους που πλήττονται από τον πληθωρισμό, αλλά και λόγω της στροφής προς μία πιο «upmarket» πελατεία. Αργά αλλά σταθερά, όμως, επεκτείνει και την οικονομική της σειρά, με τα Lefties να διαθέτουν πλέον καταστήματα σε 17 χώρες, μεταξύ αυτών στην Αίγυπτο, το Μεξικό, τη Ρουμανία, τη Σαουδική Αραβία, την Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Στη Δύση, παράλληλα, πολλαπλασιάζονται οι σκέψεις για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να φορολογηθεί αποτελεσματικότερα η γρήγορη μόδα. Στη Γαλλία αντιδράσεις έχει προκαλέσει ήδη πρόταση βουλευτή του συντηρητικού κόμματος των Ρεπουμπλικανών («Les Républicains») για χρέωση επιπλέον €5 σε κάθε αγορά γρήγορης μόδας, υπό το σκεπτικό ότι επιβαρύνει το περιβάλλον και την ανάπτυξη της γαλλικής υφαντουργίας.