THEPOWERGAME
Oι τιμές παραμένουν βασικός μοχλός διαχείρισης των πληθωριστικών πιέσεων για την Coca-Cola HBC, που προσανατολίζεται σε μικρότερου εύρους ανατιμήσεις το 2024 συγκριτικά με αυτές του 2023 στις χώρες που δραστηριοποιείται, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, ανάλογα με τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσει.
Εξάλλου, ο πληθωρισμός μπορεί να υποχωρεί, αλλά ακόμη αναδύει προκλήσεις, καθώς δεν υπάρχει αγορά -στις 29 χώρες που καλύπτει ο όμιλος- με αρνητικό πληθωρισμό, ενώ υπάρχουν και χώρες με διψήφιο πληθωρισμό, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν στελέχη της διοίκησης στο πλαίσιο conference call. Η παρουσίαση έγινε για την ενημέρωση των αναλυτών, σε συνέχεια των ανακοινώσεων αποτελεσμάτων 2023, που ικανοποίησαν τους επενδυτές, λαμβάνοντας υπόψη την αντίδραση των μετοχών της Coca-Cola HBC (είναι εισηγμένες στα χρηματιστήρια Αθήνας και Λονδίνου).
Ο όμιλος πέτυχε διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης για τρίτη συνεχή χρονιά και κέρδη-ρεκόρ, ενώ ειδικά στην Ελλάδα ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 6,9%, παρά την υψηλή συγκριτική βάση, χάρη στην εμπορική στρατηγική, τις ανατιμήσεις και τη διευρυμένη τουριστική περίοδο. Η κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών κατέγραψε αύξηση κατά μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, κυρίως λόγω της Coke Zero, της Fanta και των ανθρακούχων αναψυκτικών για ενήλικες, ενώ τα ποτά ενέργειας αυξήθηκαν στο μέσο επίπεδο του εύρους 10%-20%. Η κατηγορία των μη ανθρακούχων αναψυκτικών σημείωσε αύξηση υψηλού μονοψήφιου ποσοστού.
Σύμφωνα με τον Zoran Bogdanovic, CEO, και τον Ben Almanzar, CFΟ, τα μηνύματα είναι θετικά στην έναρξη της νέας χρονιάς και ενθαρρύνουν αισιόδοξες προβλέψεις. Σημειώνεται ότι για τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις σε οργανική βάση έχει τεθεί μεσοπρόθεσμος στόχος για αύξηση 6%-7%, με αύξηση των λειτουργικών κερδών σε οργανική βάση σε ένα εύρος 3%-9%.
Προβλέπεται επίσης αύξηση του κόστους πωληθέντων ανά κιβώτιο σε συγκρίσιμη βάση μεταξύ χαμηλού και μέσου μονοψήφιου ποσοστού, ως αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων: του πληθωρισμού, των συναλλαγματικών διαφορών από συναλλαγές κυρίως πρώτων υλών και των συναλλαγματικών διαφορών μετατροπής των αποτελεσμάτων στο νόμισμα αναφοράς του ομίλου. Έχει λάβει, πάντως, μέτρα αντιστάθμισης στο 50% αυτών των κινδύνων, με τις πιέσεις να είναι πιο αισθητές το 2024 στη ζάχαρη, αλλά και στο συναλλαγματικό κόστος από την υποτίμηση του νιγηριανού νομίσματος (naira).
Επίσης, τα στελέχη της διοίκησης προβλέπουν ένα πιο «ισορροπημένο παιχνίδι» φέτος ως προς τους παράγοντες που επηρεάζουν τα έσοδα, με το μείγμα τιμών και προϊόντων να παραμένει το βασικό τους εργαλείο. Λαμβάνοντας υπόψη και το στοιχείο του όγκου, η διοίκηση της Coca-Cola HBC εστιάζει σε κάθε αγορά ξεχωριστά, βάζοντας στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους πελάτες της τον πληθωρισμό, το συναλλαγματικό κόστος για την αγορά πρώτων υλών, τις ιδιαιτερότητες και τους παράγοντες που επιδρούν στην τοπική δραστηριότητα, ώστε να προβεί σε στοχευμένες αυξήσεις τιμών όπου απαιτείται. Εκτιμά πάντως ότι οι όποιες αυξήσεις θα είναι ηπιότερες από πέρυσι.
Μαραθώνιος η αγορά του καφέ
Εν τω μεταξύ, ο κ. Bogdanovic, μιλώντας για τις κατηγορίες στρατηγικής προτεραιότητας, ήτοι αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά και καφέ, σε ένα ευρύτερο χαρτοφυλάκιο 24/7, σημείωσε μεν την ικανοποίησή του για τις επιδόσεις των δύο πρώτων, αλλά για τον καφέ παραδέχθηκε ότι χρειάζεται χρόνος για να χτίσει μερίδια και αποδόσεις σε μια υποσχόμενη αγορά. Για τον όμιλο, όπως είπε, η κατηγορία του καφέ «είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ». Εξήγησε ότι κατευθύνονται επενδύσεις στις ομάδες των ανθρώπων, σε δεξιότητες, εξοπλισμό, barista και τεχνολογία, ενώ η εταιρεία έχει αναπτύξει και Ακαδημία Καφέ. Σημειώνεται ότι ειδικά στην Ελλάδα τα σήματα της Coca-Cola HBC στον καφέ, Caffe Vergnano και Costa Coffee διανέμονται σε περίπου 1.000 και 800 σημεία αντίστοιχα, με στόχο για περαιτέρω ανάπτυξη της τάξης του 40% φέτος, όπως ανέφερε πρόσφατα η Μαρία Αναργύρου-Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον για Ελλάδα και Κύπρο.